مدیرعامل ایرنا: فضای رسانهای کشور باید به کارکرد حرفهای خود بازگردد
مدیرعامل ایرنا با بیان آنکه کسب موفقیت در عملکرد روابط عمومی ها نیاز به کارآمدی و روزآمدی دارد، گفت: روابط عمومی ها باید با کارکرد حرفه ای از کارکرد سنتی خارج شوند و با بهره گیری از فناوری اطلاعات روز، مدل تخصصی کاربردی برای دستگاه خود ایجاد کنند.
به گزارش سیتنا، "محمد خدادی" در همایش روابط عمومی، روشنگری و امید به آینده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جمع روابط عمومی های سازمان ها و شرکت های تابعه این وزارتخانه، افزود: امروز باید دلایل اینکه چرا کارکرد رسانه ای کشور دچار یک بحران رسانه ای شده و یا علل دور شدن این بخش از فضای حرفه ای رسانه ای را تحلیل کنیم.
وی ادامه داد: امروز باید صحبت کنیم که در سرفصل رسانه چگونه باید عمل کنیم که نقش و معنای خود را در فضای جاری کشور داشته باشیم.
مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه دولت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی دولت تدبیر است و تلاش می کند با عقلانیت، امید را برای توسعه و تعالی کشور و انقلاب معنا کند، گفت: بنابراین فضای رسانه ای کشور باید به کارکرد حرفه ای خود بازگردد و تلاش نمائیم مدل ارتباطی متناسب با اتفاقی که طی سال های اخیر در فناوری اطلاعات بوجود آمده، ایجاد کنیم.
وی با اشاره به دوران خبرنگاری خود در دهلی نو، خاطرنشان کرد: در آن دروان دو اتفاق مهم یکی ترور گاندی و دیگری مسجد واقعه بود که خبر ترور گاندی سه ساعت طول کشید تا به تهران ارسال شود ولی امروزه انقلاب تکنولوژی تغییرات بسیاری در مدل ارتباطی برقرار کرده است.
خدادی گفت: رسانه یکی از ظرفیت های مدل ارتباطی است و باید برای هماهنگی در ترسیم مدل ارتباطی با مخاطبان خود تلاش کنیم.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به مخاطب شناسی و اینکه چه پیامی برای مخاطب ارسال شود، گفت: در فضای رسانه ای باید نسبت پیام با مخاطب مشخص شود زیرا اگر مخاطب در داخل پیام خود را نیابد، اثر فزاینده را به اثر تخریبی تبدیل خواهد کرد.
خدادی افزود: ابزاری که این پیام را منتقل می کند اثرگذاری آن را معنا خواهد کرد و در گذشته عنصر اطلاعات به جمع مربوط می شد ولی امروز تبدیل به فرد شده است.
وی اضافه کرد: در گذشته رسانه ها انحصار داشتند و امروز هر کس با داشتن یک موبایل قدرت جمع آوری و پردازش اطلاعات را دارد، بنابراین باید در مدل ارتباطی بازنگری اساسی صورت گیرد و برای تحقق این امر باید برنامه ریزی جدیدی داشته باشیم.
خدادی تصریح کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در حجم گسترده و بصورت جدی نسبت به مدل ارتباطی نگاه جدید داشته و در این مدل ارتباطی بخش صحت و دقت در ارتباط بسیار اثرگذار بوده است.
وی اظهار داشت: محتوای پیام و صحت و امانتداری در خبر امروز به سرعت غلبه می کند و باید تلاش کنیم اعتمادآفرینی را با آن تعریف نماییم و این امر باید در دستور کار روابط عمومی ها نیز قرار گیرد.
وی گفت: دستگاهی به نام رسانه و روابط عمومی درست شده ولی چون به روز نشده احساس می کند اثرگذاری خود را از دست داده و یا توان پاسخگویی به مطالبات را ندارد ولی می بینیم که همین دستگاه به دلیل عدم روزآمدی، روش های سنتی خود را دنبال می کند.
مدیرعامل ایرنا با تاکید بر اخلاق مداری در فضای رسانه ای، تصریح کرد: وقتی این مولفه در دستگاه ها نهادینه نشود، چقدر می توان انتظار داشت که در گیرنده آنها اثرگذار و نهادینه شود؟ بنابراین اخلاق رسانه ای لایه اول و اثرگذار در انتقال پیام است.
خدادی با اشاره به اینکه باید بدانیم محتوای پیام را چگونه معنا کنیم، توجه به رفع ابهامات، شبهات و القائات در پیام را ضروری دانست و گفت: اگر پیام، خوب معنا و تفکیک و برای آن پاسخ مناسب تهیه شود، اثرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه باید مرز اطلاع رسانی و تبلیغات تفکیک شود، اظهار داشت: باید دستگاه ها توجه داشته باشند که می خواهند کارکرد تبلیغی داشته باشند یا اطلاع رسانی و این باید در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد، چرا که در فرآیند اطلاع رسانی می توان عنصر اطلاع رسانی را با مشخص کردن پیام و مخاطب اثرگذاری، بوجود آورد.
وی با بیان اینکه یکی از حلقه های مفقوده در فضای رسانه ای منبع و مبدا خبر است، گفت: باید مشخص شود تکلیف روابط عمومی ها از رساندن پیام چیست؟ چرا که در جایی از تولید به مخاطب می رسیم و جای دیگر از مخاطب به تولید و اگر موفق شویم این ارتباط دو طرفه را برقرار کنیم قطعا کارکرد اطلاع رسانی موثر خواهد بود.
مدیرعامل ایرنا با اشاره به اینکه خط برگشت پیام از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: خبرگزاری ها 50 درصد وقت خود را صرف این موضوع می کنند تا دیدگاه های مردم را نسبت به ارکان مختلف نظام جمع آوری و به دستگاه ها منتقل نمایند و این کار به طور عمده از طریق افکارسنجی صورت می گیرد.
خدادی با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند معروفیت، مقبولیت می آورد، گفت: باید به این دو کارکرد رسانه ای و مدل رسانه ای توجه داشت چرا که اگر مقبول باشیم، ماندگار هستیم ولی با معروفیت معنای ماندگاری نخواهیم داشت و برای آنکه مقبول باشیم باید اعتمادآفرینی کنیم و در خبر و اطلاع رسانی صحت و امانت اطلاعات را حفظ کنیم.
خدادی تصریح کرد: برای حفظ امانت اطلاعات باید شفافیت را رعایت کرد، هرچند برای این کار نیاز به اطلاعات کاربردی داریم و برای این باید آنچه دیگران نمی دانند در اختیارشان قرار دهیم.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: یکی از مشکلات رسانه ها تکرار بدیهیات است و به جای روشن کردن حلقه های گمشده، مدام بدیهیات را مطرح می کنند.
خدادی در پایان سخنان خود ضمن تشریح عملکرد خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: ایرنا آمادگی دارد تا ظرفیت های خود را در اختیار روابط عمومی ها قرار دهد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید