وقتی پیامهای کوتاه بازار ارز و سکه را تکان میدهند
فشل بودن جریان اطلاعرسانی در حوزهی ارز و سکه و همچنین مصوبهی اخیر شورای پول و اعتبار، حتمی است. از همین رو، چند روزی است مسؤولان و برخی رسانهها یکدیگر را متهم میکنند. مسؤولان میگویند برخی از رسانهها حتی در روزهای تعطیل به طبل گرانی ارز و سکه کوبیدهاند و برخی خبرگزاریها به مسؤولین میگویند در زمانی که جامعه تشنه اطلاعات درست بود، کجا بودید؟ اما ماجرا از کجا اوج گرفت؟
به گزارش سیتنا، "امیر عباس تقی پور" مدیرمسؤول ماهنامهی مدیریت ارتباطات در دستنوشتهای که در وبلاگش منتشر شده، اضافه میکند: قبل از آنکه مدیران ارشد اجرائی و اقتصادی در سه روز گذشته، برخی از رسانهها را عامل آشفتگی بازار ارز و سکه بدانند، خبرگزاری فارس در تاریخ 26 دی ماه 90 این خبر را مخابره کرد که معاون اقتصادی معاون اول رئیس جمهور برداشت رسانهها را از مصوبه شورای پول و اعتبار دربارهی افزایش نرخ سود بانکی اشتباه خواند و گفت: «فعلاً چارچوب مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص نیست، اصلاً موضوع افزایش نرخ سود سپرده در این شورا مطرح نشده بلکه مصوبه در خصوص نرخ سود عقود مشارکتی بوده است».(1) بدین ترتیب آرامش 5 روزه بازار، ناشی از انتشار خبر موافقت این شورا با افزایش نرخ سود سپردهها، بهم ریخت و بر شتاب بینظمیها و افزایشهای لحظهای قیمتها افزوده شد.
پیش از این و در آخرین ساعات روز بیستم دیماه همین خبرگزاری اعلام کرده بود: شورای پول و اعتبار نرخ سود سپردههای بانکی را به بیش از ۲۰ درصد افزایش داد.(2) این خبر بازتاب مثبتی در میان جامعه و فعالان اقتصادی داشت که افزایش شاخصهای بورس از نشانههای آن بود.
بالاخره روز چهارشنبه 5 بهمنماه وزیر امور اقتصادی و دارایی که وظیفه سخنگویی اقتصادی دولت را هم بر دوش دارد از موافقت رئیسجمهور با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار خبر داد. [احتمالاً آقای آقا محمدی توضیح خواهند داد که چرا آن موضعگیری را کرده بودند؟] او در کنار دلایل مختلفی که منجر به ایجاد بینظمیهای چند ماهه در بازار ارز و سکه شده است از تحرک یک جریان رسانهای با استفاده از ارسال پیامک برای اخلال در بازار یاد کرد.(3) رئیسکل بانک مرکزی هم در سخنانی مشابه گفته: «در روز یکشنبه این هفته که تعطیل رسمی بود پیامکهایی دریافت می کردم که قیمت ارز و سکه افزایش یافته است.»(4) آقای رئیس جمهور هم روز بعد از آن در جمع مردم کرمان آشفتگی در بازار سکه و ارز را به برخی از گروهها و از جمله تعدادی از خبرگزاریها نسبت داد و گفت: «در برخی روزهای تعطیل، برخی خبرگزاری ها به صورت لحظه ای درباره قیمت سکه و ارز پیامک می دادند و بازی زشت اقتصادی، سیاسی و رسانه ای بود».(5)
با گذشت زمان کمی از اظهار نظر مقامات دولتی، بلافاصله برخی از خبرگزاریها دست بکار شده وعدم اطلاعرسانی دولت در روزهای آشفتگی لحظهای بازار ارز و سکه را به عنوان یکی از مهمترین دلایل رواج شایعات و شتابگیری بینظمی و افزایش بیسابقه قیمت ارز و سکه دانستند.
خبرگزاری فارس ساعت 17 و 5 دقیقه روز چهارشنبه در توضیحی با عنوان سخنگوی اقتصادی دولت طلبکار یا بدهکار خبرگزاریها؟! نوشت: متأسفانه وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی که سخنگوی اقتصادی دولت نیز هست، طی هفته اخیر در بازار ارز و سکه از صحنه غایب بود و هیچ گونه اطلاعرسانی به عمل نیاورده و همین عدم اطلاع رسانی و پاسخگویی موجب رواج بازار شایعات شد.(6)
خبرگزاری مهر نیز ساعت 18 و 26 دقیقه همان روز در مطلبی با عنوان فرافکنی به چه قیمت؟ نوشت: چه خوب است که دولتمردان به جای اینکه آدرس غلط به افکار عمومی بدهند و با فرافکنی، رسانه ها را مقصران اصلی افزایش نرخ سکه و ارز معرفی و مطرح کنند که دلیل اصلی افزایش نرخها از یک پیامک رسانهای آغاز شده است، در زمان مناسب در بین رسانه ها حاضر شده و پاسخگو باشند.(7)
اظهار نظرها و موضعگیریهای بالا کافی است که یکبار دیگر به اهمیت و تخصصی بودن موضوعاتی چون؛ اطلاعرسانی، سخنگویی و ارتباط با رسانهها که از مهمترین وظایف روابطعمومیهای وزارتخانهها و سازمانهای مختلف، محسوب میشوند پی ببریم. موضوعاتی که به نظر میرسد همچنان مورد بیتوجهی و بیمهری بسیاری از مدیران ارشد قرار داشته و ابتکار عمل و اقدامات حرفهای روابطعمومیهای را در مواقع حساس به زیر سؤوال میبرند.
تردیدی نداشته باشیم که علم ارتباطات برای مدیریت چنین عرصههایی، راهحل دارد مشروط بر اینکه مدیر و کارشناسان حوزه ارتباطات سازمان با فرض متخصص بودن از اختیار و برش لازم سازمانی برخوردار باشند. بتوانند در جلسات مهم تصمیمسازی و تصمیمگیری، حاضر شده و برای ارتباط و تعامل با رسانهها طرحریزی کنند.
تجربه نشان داده است همواره در مسائل کلیدی و مهم جامعه، پای رسانهها به میان میآید. پس چرا از ابتدا به این موضوع، نگاه تخصصی نداشته باشیم. روابطعمومیها و رسانهها علیرغم تمام اختلافات حرفهای و فنی، حرف یکدیگر را بهتر متوجه میشوند. در اینصورتف لازم نیست مدیران ارشد خود را در مقابل و رو در روی رسانهها قرار دهند.
1- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901026000524
2- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901020001565
3- http://www.tabnak.ir/fa/mobile/222082
4- http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1517262
5- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901106000612
6- http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13901105001154
7- http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1517262
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید