کدخبر :1346 پرینت
03 بهمن 1390 - 13:47

توسن در نخستین مانور مدیریت بحران شبکه‌ی بانکی

متن خبر

مرکز داده اضطراری بانک اقتصاد نوین در یک مانور عملیاتی، موفق به پوشش تمام اهداف از پیش از تعیین شده در پردازش تراکنش‌های بانکی در حوزه های بانکداری متمرکز، کارت و مدرن شد. 

 

به گزارش سیتنا از دیده بان آی تی، در این مانور که با هدف آزمون امکان ارائه خدمات بانکی در شرایط اضطراری انجام شد، تمامی خدمات بانک اقتصادنوین بدون بروز هرگونه اشکال یا اختلال به مشتریان ارائه شد.

 

بر اساس این گزارش، طبق تاکید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان پدافند غیرعامل، بانک‌ها موظفند اطلاعات مشتریان و سوابق تراکنش‌ها را در سه سایت اصلی، پشتیبان و اضطراری ذخیره کنند که بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین بانک موفق شد این سه سایت را به بهره‌برداری رسانده و طی این مانور به اطمینان از عملکرد دقیق سایت اضطراری اصفهان در شرایط بحرانی برسد.  

 

فریبرز قربانیان، مدیر امور مهندسی زیرساخت بانک اقتصادنوین با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز داده بانکی در این بانک در سال 85 ، اظهار داشته است: این مرکز هم اکنون نیز پس از چندین بار ارتقای تجهیزات و تاسیسات، به عنوان مرکز اصلی داده بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به انجام عملیات مانور واقعی در مرکز داده اصفهان، تاکید کرد: به موازات احداث مرکز داده اصفهان به عنوان مرکز اضطرار بانک اقتصادنوین، راه‌اندازی مرکز داده اصلی جدید در تهران نیز در دستور کار بانک قرار گرفت که این مرکز هم اکنون در حال طی مراحل نهایی انتقال اطلاعات است و در دو هفته آینده، تمامی سرویس‌های اصلی بانک به این مرکز منتقل خواهد شد و مرکز اصلی فعلی به عنوان مرکز پشتیبان بانک عمل خواهد کرد.

 

به گفته وی، با شروع به کار سایت پشتیبان، مشتریان به صورت همزمان از دو مرکز اصلی و پشتیبان بانک به صورت آنلاین استفاده خواهند کرد و مرکز داده اصفهان نیز به صورت آفلاین عمل خواهد کرد. این مرکز در صورت بروز بحران، با یک وقفه کوتاه آماده ارائه تمامی خدمات به مشتریان خواهد بود.

 

سید حامد قنادپور، مدیر بازاریابی شرکت توسن نیز در این زمینه گفت: مرکز داده اصفهان بانک اقتصادنوین که در تیر ماه سال 1389 با همکاری این شرکت راه اندازی شد، نقش مرکز داده پشتیبان و نیز مرکز داده بحران بانک را بازی می کند. در شرایط عادی از این سایت برای  ثبت اطلاعات پشتیبان به صورت لحظه ای از تراکنشهای مرکز داده تهران استفاده می شده و در شرایط خروج از مدار مرکز داده تهران می تواند به عنوان سایت بحران تراکنشهای بانکداری مرکز، کارت و مدرن بانک را پردازش کند. 

 

وی با اشاره به این نکته در آزمونی که انجام گرفت، آزمایش‌هایی در زمینه صحت اطلاعات و آزمون‌های امنیتی انجام شد، افزود: راس ساعت 10 صبح، عملیات انتقال مجدد از مرکز اصفهان به مرکز تهران انجام شد و ساعت 10 و 55 دقیقه صبح دوباره سرویس‌های بانک اقتصادنوین از طریق مرکز تهران به مشتریان ارائه شد. بررسی و پایش وضعیت تراکنشها حکایت از صحت کامل انجام تمام تراکنشها داشته و این عملیات را به مانور موفقی برای شرایط بحران و بروز بلایای طبیعی در تهران بدل ساخت. 

 

گفتنی است مانور عملیاتی مذکور در تاریخ جمعه بیست و ششم دی ماه انجام گرفت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.