کدخبر :1320 پرینت
01 بهمن 1390 - 06:49

دکتر "وفا غفاریان" دار فانی را وداع گفت

متن خبر

دکتر وفا غفاریان ، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در پی ماه‌ها بیماری، بامداد امروز اول بهمن ماه همزمان با ایام وفات پیامبر معظم اسلام و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (ع)، دار فانی را وداع گفت.

 
زندگینامه
به گزارش سیتنا از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران ، دکتر غفاریان که به سبب خدمات ارزشمند فراوان همواره مورد تجلیل خانواده مخابرات ایران بوده است ، مدیری مدبر و دانشمند و انسانی والا ، متین و متواضع بود که بارها و در مقاطع حساس موفق شده بود کشتی مخابرات را به سلامت به مقصد برساند.
 
دکتر وفا غفاریان که سالیان متمادی از جمله شخصیت های کلیدی مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شمار می رفت در سال 1338 در تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان هدف گذراند و در پی علاقه مندی به مباحث فنی رشته مهندسی الکترونیک را انتخاب نمود و در سال 1358 از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل گشت. 
 
هنوز مرکب مدرک وی خشک نشده بود که غرور برآمده از نفرت رژیم بعثی عراق آتش جنگی را برافروخت که هشت سال به طول انجامید. وفا غفاریان نیز چون سایر شیرمردان این مرز و بوم عنان از کف بداد و تاب نیاورد که نفس اجنبی خاک پاک سرزمینش را آلوده کند لذا ادامه تحصیل را با تمام علاقه ای که بدان داشت به زمان دیگری واگذار کرد و لباس رزم پوشید که در آن زمان درنگ جایز نبود. مرکز جنگ الکترونیک سپاه قرارگاه وی شد که به گفته همرزمانش کاری کرد کارستان. اغراق نیست بگوییم یافته ها و دستاوردهای وفا و دوستانش روند جنگ را دچار تغییر کرد و ما را در حوزه جنگ الکترونیک بر دشمنی که تا بن دندان توسط کشورهای پیشرفته مسلح شده بود چیره ساخت. 
 
تحول در صنایع الکترونیک:
وفا غفاریان پس از سپری کردن این دوره به وزارت سپاه آمد و حد فاصل سالهای 65 تا 68 در گروه صنایع الکترونیک و مخابرات ( گام ) به فعالیت پرداخت. پس از این دوره به مدت شش سال مدیر عامل شرکت صنایع مخابرات ایران ( صما ) شد. 
دکتر غفاریان در سال 1374 به شرکت صنایع الکترونیک ایران ( صا ایران ) آمد و مدیر عاملی این مجموعه عظیم را برعهده گرفت. یکی از نقاط عطف و برجسته مدیریتی وی این دوره است که به گواه همگان این مجموعه را دچار تغییرات بنیادی نمود. که مدیران کنونی آن نیز بدان اذعان دارند. وی در طول پنج سالی که این مسئولیت را به عهده داشت موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در گرایش توسعه مدیران اجرایی از دانشگاه علم و صنعت ایران شد.
با توجه بــــه موفقیت های قابل توجه ایشان در سال 1379 مدیر عاملی و ریاست هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع ( ساصد ) به وی پیشنهاد شد که با موافقت ایشان مواجه شد. در همین دوره بود که در دوره دکترای مهندسی صنایع ، گرایش مدیریت استراتژیک در دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد و این آغاز روندی بود که در انتهایش یکی از بزرگترین استراتژیست های عرصه مدیریت کشور به جامعه معرفی شد. مدیری که همگان وی را به دوراندیشی و آینده نگری می شناسند.
ایشان در سال 1383 به وزارت دفاع رفت و معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی این وزارتخانه را به عهده گرفت و در این حوزه نیز به خصوص در عرصه تحقیقات ، تحولات شگرفی را به وجود آورد.
 
معاونت وزارت ارتباطات و اولین رییس هیأت مدیره مخابرات پس از خصوصی سازی :
دکتر غفاریان در سال 1384 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را جهت ارائه خدمت برگزید و به عنوان معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران عرصه دیگری را تجربه کرد. وی با نگاه استراتژیک¬اش تغییراتی اساسی در این مجموعه نهادینه ساخت که شاید مهمترین آن خصوصی سازی این شرکت بود. همکاران وی در این شرکت معتقدند حضور ایشان را می توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این شرکت به حساب آورد چرا که بدون حضور دکتر غفاریان بسیاری از تحولات مثبت صورت گرفته ، محقق نمی شد.
 
سوابق علمی و پژوهشی :
دکتر غفاریان علاوه بر فعالیتهای مدیریتی ، عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر است و تألیفات و مقالات متعددی نیز به چاپ رسانده است. از جمله کتب تألیفی وی می توان به : شایستگی های مدیریتی ، استراتژی اثربخش ، معانی جدید در مفهوم استراتژی، پنج فرمان برای تفکر استراتژیک ، اصول برنامه ریزی استراتژیک ، استراتژی نمای 360 درجه و آن چه از شرکت های موفق آموختیم ، اشاره کرد.
وی در طول سالیان متمادی خدمت صادقانه به این مرز و بوم جوایز متعددی دریافت کرده است که از آن جمله می توان به نشان درجه سه پژوهش در سال 1376 ، مدیر نمونه ملی در چهارمین جشنواره شهید رجایی در سال 1380 و جایزه دوم کتاب سال برای تألیف کتاب « استراتژی اثربخش » در نهمین دوره کتاب سال دانشجویی در سال 1381 اشاره کرد. از ایشان سه فرزند ، دو دختر و یک پسر به یادگار مانده است. و سرانجام در پی ماهها بیماری ، بامداد امروز اول بهمن ماه دارفانی را وداع گفت.
 
"سیتنا" درگذشت این مدیر ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی را به خانواده گرامیش، مجموعه مخابراتی کشور و همه دوستان و آشنایان وی تسلیت عرض می‌نماید و از خداوند رحمان برایش علو درجات و برای بازماندگانش صبر و اجر مسئلت می‌نماید.
انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

روحشون شاد باشه ان شا الله. شاید راحت بتوان گفت که ایشان یکی از بزرگترین مدیران مدیر پرور این مملکت بودند.
فقدان دكتر غفاريان دراين سال هاي بيماري به خوبي در وزارت فخيمه ارتباطات مشهود بود. حالا بايد اين فقدان را دائمي در نظر گرفت
بسیار انسان شریفی بود خداوند با آقا امام حسین مهشورش کند
من نیز آخرین شاگرد استاد بودم.
ایشاه در همه ابعاد انسانی اسوه بودند.
تسلیت عرض می کنم.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.