بیستویکمین شماره از ماهنامهی مدیریت ارتباطات منتشر شد
بیستویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مطالب متنوعی در حوزه رسانه، روابطعمومی و جامعه اطلاعاتی منتشر شد.
به گزارش سیتنا، در ضرورت ایجاد بانک اطلاعات مدیران و کارشناسان ارتباطات، عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به قلم مدیرمسؤول منتشر شده است. در صفحات رسانههای بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی نیز دکتر حسن بشیر موضوع «دیپلماسی دوشخصیتی» و «افسردگی سیاسی» را مورد توجه قرار داده است. نگاهی دیگر به نارساییهای چت نوشتاری با عنوان حامل بی روح پیام، نوشته نگین حسینی روزنامه نگار و مدرس ارتباطات از دیگر مطالب این مجله است. وی در عین تأکید بر فواید ابزار ارتباطی جدید، مشکلاتی را که «چت آنلاین» در مسیر آشنایی دختران و پسران ایرانی با یکدیگر - با قصد یا بی قصد ازدواج - ایجاد کرده را مورد بررسی قرار داده و در توضیحی آورده است: صرفنظر از موضوع چتهای بی هدف و گروهی که بحث جداگانه ای میطلبد، این مقاله بر آن است تا نارسایی های چت متنی را در مسیر ارتباطی دختران و پسران داوطلب ازدواج بررسی کند؛ هرچند که نارسایی ها قابل تعمیم به تمامی چت هایی است که قرار است محلی برای تبادل نظر راجع به موضوعی پراهمیت باشند.
اما بفرمایید تأثیر! نوشته محمد مهدی کتابدار، نگاهی دارد به تأثیرگذاری تلویزیون های فرامرزی بر روزنامه نگاری در ایران. مجموعه برنامه «بفرمایید شام» یکی از برنامه های تلویزیونهای فارسی زبان فرامرزی (ماهواره ای) است که تأثیر آن در فضای رسانهای کشورمان آشکارا قابل ملاحظه است و به وضوح ردپای آن را در ادبیات روزنامه نگاری و تیترنویسی مطبوعات و سایت های خبری شاهد هستیم. نویسنده این مطلب در نوشته اش کدهای مستندی در این مورد ارائه کرده است.
گفت وگوی امیرعباس تقی پور و امیر لعلی، مدیرمسؤول و سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات با دکتر شهیندخت خوارزمی، پژوهشگر، مؤلف و مترجم کتاب های توسعه در صفحات گفت وگوی ویژه بیست و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است. این گفت وگو حاوی دیدگاه های وی در مورد توسعه، آینده حرکت پرشتاب جهان، ICT، شاخصه های جامعه اطلاعاتی و وضعیت علم در ایران است.
سیدتقی کمالی به همراه همکارانش در پرونده جامعه اطلاعاتی ماهنامه، کمپین های مجازی را مورد توجه قرار داده اند. وی در ابتدای این پرونده و در بخشی از مطلبی به قلم خودش با عنوان چرا کمپین؟ نوشته: کمپین ها برنامه هایی هستند مبتنی بر هدف و دارای روند مشخص و گاهی همراه با فراز و نشیبها.
نگاهی به حضور کمپین ها در فضای مجازی؛ اینجا صدا رساتر است نوشته محیا برکت، اجتماعات مجازی، بیم ها و امیدها نوشته دکتر سلیمان پاک سرشت استادیار جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا، گفتوگوی الهه حسینی با دکتر محمود بابایی مدیر گروه پژوهشی جامعه اطلاعاتی پژوهشکده علوم اطلاعات با عنوان کمپین ها؛ نقاط ثقل جامعه اطلاعاتی، گفت وگوی هاجر شادمانی با دکتر بهزاد دوران عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با عنوان کمپین ها مبارزان اطلاعاتی در فضای مجازی هستند، بررسی نقش رسانههای اجتماعی در کمپینهای اجتماعی توسط محمد مهدی مولایی، بررسی ورود کمپینهای اجتماعی به فضای مجازی در گفتوگوی زینب کوهیار با دکتر علی گرانمایهپور، تظاهرات مجازی نگاهی هستی شناختی به کمپین های برخط نوشته مجتبی حاجی جعفری کارشناس مرکز پژوهشی سیاست های فضای مجازی، دانشگاه تهران، کدام اینترنت، کدام کمپین اجتماعی؟ نوشته مهدی جلیلی و کمپین های واقعی و مجازی؛ شباهت ها و تفاوت ها نوشته مرضیه خلقتی از مطالب این پرونده به شمار می روند.
بررسی کم و کیف کتاب های تخصصی حوزه روابط عمومی در گذشته، حال و آینده، پرونده ای است که پژمان موسوی به اتفاق همکارانش برای این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات آماده کرده اند. وی در در بخشی از سرآغاز این پرونده آورده است: باید پذیرفت که محتوای بیشتر کتب روابط عمومی ما «تکراری» است.
گفت وگو با دکتر داوود زارعیان در نقد وضعیت کتاب های روابط عمومی، گفت وگوی آزاده صادقی با دکتر محمد سلطانی فر، دکتر مهدخت بروجردی و دکتر احمد یحیایی ایله ای و آسیب شناسی کتاب های روابط عمومی، گفت وگوی سمیرا سلطانی با دکتر حمید ضیایی پرور و دکتر نظام بهرامی کمیل و یادداشت دکتر حسینعلی افخمی با عنوان به 100 نزدیک می شویم از مطالب این پرونده است.
رضا قربانی، مسؤول پرونده رسانه ماهنامه همانگونه که در شماره گذشته وعده داده بود موضوع اقتصاد کتاب را در این شماره مورد توجه قرار داده و به اتفاق همکارانش مطالب مهمی را در این زمینه مورد نقد و بررسی قرار داده اند. وی در بخشی از مطلب خود با عنوان چه کنیم که یار مهربان زنده بماند نوشته است: صنعت کتاب در مقایسه با دیگر صنایع رسانه ای پیچیدگی بیشتری دارد؛ از این نظر که انتشار کتاب ها تا حدی از بخش های تجاری تر رسانه ها فاصله دارند و هنوز انگیزه بسیاری از بازیگران صنعت کتاب، عشق به کتاب و ادبیات است نه جست وجوی سود و منفعت بیشتر و بیشتر.
تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش صنعت کتاب یا آنچه کتاب را ارزشمند می کند؛ صنعت کتاب، از ایده تا محصول نهایی نوشته محمد جواد هنرمند ساری، اسطوره ای به نام استیو جابز در دل چند برگ کاغذ نوشته رسول قربانی، فرهنگ «بایست و تماشا کن» در برابر فرهنگ«کتاب را بردار و فرار کن» نوشته فاطمه عسگری آزاد، نقطه نظرات نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران ایران و محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم در خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت وگوی محمد معماریانبا سید عارف علوی، مدیر اداره کل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور با عنوان کتاب باید پول خودش را دربیاورد، بازاریابی در زنجیره ارزش کتاب چه جایگاهی دارد؟ نوشته محمد جواد هنرمند ساری، چرا بازار کتاب از رونق لازم برخوردار نیست؟ ضرورت مطالعه علمی اقتصاد کتاب نوشته دکتر میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، گفت وگوی فاطمه عسکری آزاد با مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و مدیر شهر کتاب مرکزی با عنوان فرهنگ باید روی پای خودش بایستد، چگونه تغییرات در زنجیره ارزش کتاب داستان همشهری باعث رشد مخاطبانش شد؟ نوشته مینا والی، بررسی دلایل فروش پرفروش ترین کتاب سال 2011 توسط لیلا مقدم فر با عنوان جابز تنها دلیل فروش نبود، بررسی دلایل پرفروش شدن کتاب «دا» توسط مریم محبی با عنوان چگونه جریان سازی برای یک کتاب آن را پرفروش می کند، رمان های عامه پسند همچنان می فروشند نوشته قاسم سرافرازی و کتاب خوان های الکترونیک و تأثیر آن بر صنعت نشر کتاب های کاغذی نوشته قاسم سرافرازی از مطالب این پرونده است.
در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات برای نخستین بار مخاطبان این ماهنامه، ترجمه فصلی از کتاب «صنعت نشر کتاب» را با عنوان بزرگ ترین و جذاب ترین کسبوکار دنیا با ترجمه محمد معماریان میخوانند.
در بیست و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ترجمه بخش پانزدهم کتاب با عنوان نگارش در روابط عمومی، شیوه نگارش خبرنامه ، مجله و مقاله منتشر شده است.
علاقمندان به تهیه ماهنامه مدیریت ارتباطات می توانند علاوه بر کیوسک های مطبوعاتی، آن را از طریق خرید آن لاین از سایت www.cmmagazine.ir و یا www.prshop.ir تهیه نمایند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید