کدخبر :8997 پرینت
11 شهریور 1392 - 18:07

استفاده از پست الکترونیک یک ضرورت ملی برای دستگاه‌های اجرایی است

متن خبر

شرکت پست در راستای ارایه سرویس‌های نوین جهت سهولت کارها و رفع نیازهای هموطنان، در سال 92 سرویس پست الکترونیک را ارایه کرد. این سرویس قادر است به هر ایرانی یا هر شرکت، موسسه یا دستگاه دولتی و خصوصی بر اساس کد ملی، شماره ثبت ویا هر نام انتخابی و دلخواه یک صندوق پست الکترونیک اختصاص دهد.

به گزارش سیتنا، کاربران می‌توانند با اتصال به اینترنت و یا اینترانت ملی کشور به محتویات صندوق پست الکترونیک خود از طریق وب دسترسی یابند.

سازمان‌ها و یا بنگاه‌های تجاری می‌توانند از طریق این سرویس با تمامی مراجعین و مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.

صندوق پست الکترونیک شرکت پست، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با نام دامنه ثبت شده خود (Hosting ) و با بهره‌برداری از یک شبکه رایانه‌ای امن و مطمئن بدون انتقال اطلاعات به خارج از کشور و یا انجام هزینه‌های سربار جهت راه‌اندازی و نگهداری سرور پست الکترونیک با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.

این سرویس امکان ارایه خدمات ارزش افزوده در بستر ایمیل به درخواست‌کنندگان و نیز امکان ایجاد ارتباط بین نشانی‌های فیزیکی افراد و سازمان‌ها و ارایه خدمات ترکیبی در این بستر را دارا می‌باشد .

از همین روست که مهندس کرباسیان با تشخیص اولویت بازاریابی و اطلاع‌رسانی از این سرویس، مدیریت پروژه صندوق پست الکترونیک را بر عهده احمدزاده مدیرکل دفتر بازاریابی و بررسی‌های اقتصادی قرار داد تا از این طریق، بازاریابان پستی و بخش خصوصی بتوانند سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی را با مزایای این سرویس آشنا کنند.

احمدزاده علاوه براین سرویس مدیریت پروژه‌ کارت پستال الکترونیکی را نیز برعهده دارد که پیش از این گفت‌و‌گوی ما با وی را در این خصوص خوانده‌اید. این بار صندوق پست الکترونیک بهانه‌ای شد تا دوباره به سراغ وی رفته و از ویژگی‌ها و شاخصه‌های این سرویس بپرسیم.

حاصل آن متنی است که هم‌اکنون پیش روی شماست. با ما همراه باشید:

1- این سرویس را معرفی و قابلیت‌ها و کارکردهای آن را با توجه به حوزه‌های مختلف کاری تشریح نمایید.

سرویس صندوق پست الکترونیک شرکت پست قادر است به هر فرد حقیقی یا حقوقی ایرانی براساس کد ملی و یا شماره ثبت و با هر نام انتخابی و دلخواه یک صندوق پست الکترونیک اختصاص دهد. کاربران می­توانند با اتصال به اینترنت و یا اینترانت ملی کشور به محتویات صندوق پست الکترونیک خود دسترسی یابند. سازمان ها و یا بنگاه­های تجاری نیز قادر خواهند بود از طریق این سرویس با تمامی مراجعین و مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند.

این سرویس با داشتن پایگاه بزرگی از کاربران با علایق مشخص، بستر مناسبی جهت ارسال تبلیغات هدفمند یا به عبارتی پست مستقیم الکترونیکی (EDM ) می­باشد. صندوق الکترونیک شرکت پست سازمان­ها را قادر می­سازد تا از طریق این سرویس و با بهره‌برداری از یک شبکه رایانه­ای امن و مطمئن بدون انتقال اطلاعات به خارج از کشور با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند. همچنین با توجه به این که نظام مدیریت نشانی (کد پستی ده رقمی) توسط شرکت پست مدیریت می‌شود، امکان ایجاد ارتباط بین نشانی‌های فیزیکی افراد و سازمان‌ها و ارایه خدمات ترکیبی در بستر این سرویس فراهم خواهد بود.

2- استفاده از این سرویس برای کدام بخش‌های اقتصادی مناسب است؟

نظر به گسترش روز افزون فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات که زمینه طرح مسائل مهمی از جمله موضوع دولت الکترونیک را فراهم کرده که اجرای آن می‌تواند انقلابی در فعالیت‌های اجرایی کشور همراه داشته باشد و همچنین نیاز مشتریان حقیقی و حقوقی به بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی در بستری مطلوب و ایمن؛ طیف گسترده‌ای از همه افراد جامعه، سازمان‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات، دانشگاه‌ها، مدارس و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند از سرویس صندوق پست الکترونیکی شرکت پست استفاده کنند. این سرویس  چنانچه ذکر شد خصوصاً در برقراری ارتباط الکترونیکی بین شهروندان و سازمان‌ها و نهادهای دولتی جهت دریافت خدمات و انجام امور مختلف در راستای توسعه طرح «دولت الکترونیک» و بسط امنیت فضای ارتباطی مورد نیاز کاربرد دارد.

3- نحوه دسترسی و استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی از این سرویس چگونه است؟

سامانه الکترونیکی سرویس در نشانی www.mail.post.ir  از طریق شبکه جهانی اینترنت در دسترس عموم قرار دارد و همه افراد، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند به راحتی از خدمات آن استفاده نمایند.

4- ترافیک سرویس مذکور در حال حاضر چه تعداد است و از چه  امکاناتی برای شناسایی بازارهای هدف کمک گرفته‌اید؟

سرویس ایمیل الکترونیکی نوپاست و هنوز تبلیغات مناسب برای شناساندن آن به جامعه انجام نشده است، به همین جهت ترافیک مورد انتظار محقق نشده است. با این وجود شرکت در حال حاضر 20 هزار مشترک دارد و در فاز اول، آمادگی واگذاری یک میلیون صندوق پست الکترونیکی را دارا می‌باشد.

5- برای معرفی و بازاریابی این سرویس چه اقداماتی صورت گرفته است و چه پیشنهاداتی برای توسعه سرویس مذکور دارید؟

برای معرفی و بازاریابی این سرویس طی بخشنامه‌ای از استان‌ها و واحدهای اجرایی خواسته شده برای معرفی سرویس از ظرفیت‌های محلی برای تبلیغ سرویس مانند برگزاری جلسات مشترک با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و....  و همچنین بازاریابی مستقیم استفاده نمایند.

نکته‌ای که در این خصوص لازم به توضیح است توجه به بازار هدف سرویس می‌باشد. با توجه به آن که استفاده از صندوق پست الکترونیک در فضای ملی به عنوان یک ضرورت به ویژه برای نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور می‌ باشد؛این‌ که بتوانیم به شکل یک الزام قانونی، دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری را موظف به استفاده از صندوق پست الکترونیک نمائیم، قطعاً نقش کلیدی در توسعه سرویس خواهد داشت. برای این منظور پیش لایحه‌ای با همکاری واحدهای ذی ربط تهیه و پیگیری‌های لازم برای توصیف آن در مراجع قانونی در دست اقدام می‌باشد.

6- برای توسعه سرویس مذکور چه پیشنهاداتی دارید و بخش خصوصی در ارتقای کیفیت ارایه خدمات چگونه می تواند به شرکت پست کمک نماید؟

با توجه به وضعیت فعلی سرویس، اجرای پیشنهادات زیر می‌تواند در توسعه سرویس موثر باشد:

-                    افزایش امکانات و قابلیت‌های سرویس

-                    امکان فعال‌سازی سرویس بدون مراجعه به دفاتر پستی

-                    مجهز کردن صندوق پست الکترونیکی به امضای الکترونیک

با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم و اقدامات مناسب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ظرفیت‌های مناسبی برای ارایه سرویس فراهم شده است. شایان ذکر است با توجه به ارسال مکاتبات و یا اسناد محرمانه توسط کاربران این سرویس، بهتر است ارایه این سرویس توسط خود شرکت پست باشد و می‌توان از بخش خصوصی فقط در توسعه بخش‌هایی از زیرساخت و نرم افزار سرویس بهره گرفت.

7- نقش همکاران در معرفی و توسعه این سرویس را بیان نمایید .

همکاران عزیز شبکه، نه تنها در سرویس ایمیل پستی بلکه در تمامی سرویس‌ها و خصوصاً سرویس‌های نوین می‌توانند نقش کلیدی ایفا نمایند. ما شرکتی خدماتی هستیم که یکی از نقاط قوت ما تماس مستقیم همکاران با مشتریان و جامعه است. استفاده از این نقاط برای ایجاد تصویری مناسب از شرکت و خدماتی که ارایه می‌دهد و همچنین بازاریابی مستقیم می‌تواند یکی از راهکارهای موفق برای پیشبرد اهداف شرکت و حتی از برون رفت از شرایط کنونی باشد.

8- نقاط قوت و ضعف سرویس مذکور را در صورت وجود ، تشریح کنید .

امنیت بالای سرویس، امکانات فارسی صندوق، قابلیت استفاده به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه، امکان شخصی‌سازی صندوق از طریق کاربر، امکان اختصاص فضای بیشتر به صندوق با درخواست کاربر، امکان گروه‌بندی کاربران برحسب علایق و رد‌های سنی مختلف و ارسال نامه و یا هر مستندی به صورت گروهی، امکان استفاده از گواهی دیجیتال جهت ارتقای امنیت صندوق از جمله مزیت‌های سرویس می‌باشد. در کنار آن حجم پایین فضای اختصاص داده شده، عدم همکاری سازمان‌ها با توجه به هزینه‌های سرویس می‌تواند به عنوان نقاط ضعف سرویس تلقی شود.

9- سخن پایانی...

 فروش و توسعه این سرویس علاوه بر شرایط و ظرفیت‌های داخلی، در گرو برخی عوامل برون‌سازمانی نظیر همراهی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی است. بنابراین به نظر می‌رسد برای موفقیت سرویس می‌بایست برنامه‌ای چند وجهی طراحی و اجرا شود که از یک سو به افزایش امکانات و قابلیت‌های سرویس و تلاش‌های بازاریابی و فروش در داخل شبکه و از سوی دیگر پیگیری جلب موافقت و مشارکت نهادها و سازمان‌های دولتی مرتبط می‌باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.