شبکه بازار؛ به نام مردم به کام تلویزیون
سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا) - پخش آزمایشی شبکه بازار از شب عید قربان آغاز شده، اما تبلیغات این شبکه فقط میل مخاطبان را به سمت مصرف گرایی افزایش میدهد و این مسئله نشان میدهد که این شبکه به کام تلویزیون است تا برای مردم.
با وجود آنکه بارها مسئولان سازمان صدا و سیما در همایشها و گفتگوهایی که در جمع خبرنگاران داشتند، تاکید کردند که سعی میکنند در آثار نمایشی و غیرنمایشی میل به مصرف گرایی بی رویه را در میان مردم کاهش بدهند، اما حال با راه اندازی شبکه بازار دقیقاً بر عکس گفتههایشان عمل کردند.
گرچه یکی از مشاوران رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرده هدف از راه اندازی این شبکه فقط حمایت از تولیدات داخلی و کالاهای ارزان قیمت و مورد استفاده مردم است، اما تبلیغات متنوعی که در این شبکه شاهد هستیم، متوجه میشویم چندان کالاهایی که در این شبکه تبلیغ میشود ارزان قیمت هم نیستند.
در واقع دیدن کالاهای رنگارنگ باعث میشود بینندهای که پای این شبکه نشسته، ترغیب شود تا با تماس با شرکتی که ارائه کننده کالا است، کالای مورد نظرش را خریداری کند. گرچه ممکن است نمونه دیگری از این کالا را داشته باشد، اما وقتی رنگ و لعاب تبلیغات جدید را میبیند ناخودآگاه علاقمند میشود تا کالای جدید هم بخرد و آن را امتحان کند. این همان ترویج فرهنگ مصرف گرایی است.
وقتی این موارد دیده میشود آن وقت یک علامت سئوال بزرگ در ذهن شکل میگیرد که نمیتوان برای آن پاسخی پیدا کرد.
نکته جالب دیگر 24 ساعته بودن این شبکه است. مسلماً این شبکه نمیتواند در این 24 ساعت فقط کالاهای داخلی را تبلیغ کند، چرا که تعداد تولیدکنندگان داخلی آنقدر نیست که تمام ساعات این شبکه را به خودشان اختصاص بدهند و به مرور زمان تولیدات خارجی هم در این شبکه جایگاهی را از آن خود میکنند.
دیدن چنین مواردی چند سئوال را برای بیننده ایجاد میکند که آیا این شبکه دغدغه مردم بوده یا صدا و سیما؟ آیا کسر بودجهای که سازمان صدا و سیما دارد منجر به راه اندازی شبکه بازار شده است؟ این شبکه بیشتر مورد استفاده مردم قرار میگیرد یا اینکه به کام تلویزیون است؟
گرچه شبکه بازار، شبکهای جوان است، اما به نظر میرسد ایده آن در ابتدای راه آنقدر پیر و فرسوده است که نمیتوان برای این سئوالات پاسخهای مناسبی پیدا کرد. شاید دلیل بخشی از این مسئله این باشد که مدیر این شبکه تاکنون حاضر به پاسخگوی به هیچ سئوال خبرنگاری نشده است.
گرچه این شبکه نوپاست، اما وقتی شبکهای بدون آنکه اطلاع رسانی شفافی داشته باشد، راه اندازی میشود؛ مسلماً اهداف تاسیس آن هم در هاله ابهام قرار میگیرد و آن وقت بیشترین پاسخی که در ذهن شکل میگیرد این است که این شبکه به کام تلویزیون است.
از سوی دیگر در شبکههای سراسری یک تا هفت مرتب در فاصله برنامههای نمایشی، غیرنمایشی، گفتگو محور و ... آگهیهای بازرگانی پخش میشود، حتی تعداد این تبلیغات به حدی زیاد است که گاهی بینندهای که نشسته تا پخش برنامه مورد علاقهاش شروع شود، کلافه میشود. پس چه نیازی است که یک شبکه اختصاصی 24 ساعته برای تبلیغات راه اندازی شود؟
یعنی با این شبکه دیگر قرار نیست تبلیغات از شبکههای سراسری پخش شود و فقط در این شبکه جا میگیرد؟ اینها سئوالاتی است که مسئولان سازمان صدا و سیما قبل از راه اندازی این شبکه باید پاسخگو باشند.
امید است شبکههای تلویزیون فقط به لحاظ کمیت روز به روز افزایش پیدا نکنند و مسئولان با کمی تدبیر بیشتر به فکر کیفیت باشند تا کمیت و بهتر است قبل از آنکه شعاری داده میشود به این فکر کنند که آیا قصد ندارند در آینده خودشان خلاف آن شعار عمل کنند و آن وقت درباره مسئلهای حرف بزنند.
منبع : خبرگزاری مهر
افزودن دیدگاه جدید