کدخبر :305892 پرینت
22 مرداد 1403 - 15:43

شکایت هشت کشور اروپایی از شبکه اجتماعی ایکس

سازمان نویب از شکایت هشت کشور اروپایی علیه شبکه اجتماعی ایکس خبر داد؛ این کشورها اعلام کردند به دلیل استفاده غیر قانونی ایکس از داده‌های شخصی کاربران برای آموزش برنامه هوش مصنوعی، از این شبکه شکایت کرده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، سازمان «نویب»، دوشنبه 22 مرداد در بیانیه‌ای از شکایت 8 کشور اروپایی علیه شبکه اجتماعی «ایکس» خبر داد.

این هشت کشور اروپایی اعلام کردند، به دلیل استفاده «غیر قانونی» ایکس از داده‌های شخصی کاربران برای آموزش برنامه هوش مصنوعی، از این شبکه بزرگ اجتماعی شکایت کرده‌اند.

در بیانیه سازمان غیردولتی «نویب» که در وین مستقر است، آمده: «شبکه اجتماعی ایکس از قبل به کاربران خود اطلاع نداده است که اطلاعات شخصی آنها برای آموزش فناوری «جی.‌آر.او.ک.ای.ال» خود استفاده می‌کند».

«نویب» که مخالف عملکرد «غیر قانونی» غول‌های فناوری است، از نهادهای نظارتی محلی اتحادیه اروپا خواست تا «اقدامات اضطراری» در این زمینه انجام دهند.

این سازمان غیردولتی گفت که به نظر می‌رسد اکثر مردم تنظیمات پیش‌فرض جدید این غول شبکه اجتماعی را از طریق پیامی که از یک کاربر در 26 جولای منتشر شد، کشف کرده‌اند.

سازمان «نویب» در بیانیه خود افزود، شکایت‌هایی از طرف کشورهای اتریش، بلژیک، فرانسه، یونان، ایرلند، ایتالیا، اسپانیا و هلند علیه «ایکس» صورت گرفته تا این شبکه را به احترام حقوق کاربران خود که بیش از 60 میلیون نفر در اروپا هستند، وادار کنند.

«نویب» اعلام کرد، شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی پس از توافقی که با کمیسیون ایرلندی حفاظت از داده‌های شخصی «دی‌پی‌سی» که از طرف اتحادیه اروپا کار می‌کند، انجام داد، به تعلیق استفاده از داده‌های شخصی متعهد شده است.

بررسی و تحقیق کامل

اما این سازمان در عین حال خواستار «تحقیق کامل» برای اطمینان از اینکه شبکه ایکس به طور کامل به قوانین حفاظت از داده‌های جی‌دی‌پی‌‌آر احترام بگذارد و استفاده از داده‌های شخصی کابران اینترنت را مستلزم کسب رضایت آنها بداند.

در همین زمینه مکس شرمز، مدیر «نویب» گفت: «به نظر می‌رسد که کمیسیون حفاظت از داده‌های شخصی کاربران، نسبت به قانونی بودن خود فرآیند عدم استفاده از داده‌های شخصی، تردیدی ندارد اما به اصل مشکل رسیدگی نکرده است».

سازمان «نویب» پیشتر نیز شکایت‌های متعددی را علیه گروه‌های غول پیکر در بخش اینترنت ارائه کرده است.

جریمه‌های سنگین شرکت«متا»

«نویب» پیشتر شکایت‌هایی علیه شرکت غول‌پیکر آمریکایی «متا» انجام داد که در فرایند این مطالبات حقوقی شرکت «متا» متحمل بیش از 1.5 میلیارد یورو جریمه شده است.

شرکت «متا» به طور خاص مالک شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام است که در 11 کشور اروپایی هدف شکایات «نویب» قرار گرفت. این شرکت در ماه ژوئن مجبور شد تا پروژه استفاده از داده‌های شخصی کاربرانش برای برنامه هوش مصنوعی خود را به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.