کدخبر :294543 پرینت
23 اردیبهشت 1403 - 15:36

برطرف نمودن مشکلات حوزه تجارت الکترونیکی؛ سیاست مرکز تتا

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: برای رشد و توسعه زیست‌بوم تجارت الکترونیکی باید رگولاتور نسبت به برطرف نمودن مشکلات این حوزه اقدام نماید، که اکنون همین سیاست در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جریان است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، امین کلاهدوزان در نشست تخصصی نقش و رویکرد رگولاتوری و حاکمیت در پیشرفت نوآوری، نمایشگاه اینوتکس 2024، ضمن مرور فضای رگولاتوری در دهه گذشته، گفت: در 10 الی 15 سال گذشته در حوزه رگولاتوری و حاکمیت، موارد بسیاری که امروز بدیهی است غیر قابل درک بود.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از کشورهای جهان می‌توان گفت، نوآوری جلوتر از رگولیشن و حاکمیت بوده و این ماهیت نوآوری است و نمی‌توان مانع آن شد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این نشست با اشاره به فضای تنظیم‌گری مشترک و انتخاب فضای تعاملی به جای تقابلی، اظهار داشت: اکنون در بسیاری از حوزه‌ها، فضای تنظیم‌گری مشترک میان حاکمیت و اتحادیه‌ها وجود داشته و به عنوان مثال در خصوص رمزارزها، حرکت به سوی فضای خود تنظیمگری در جریان است.

وی در این نشست تخصصی، به فعالیت سندباکس‌های تخصصی اشاره نمود و گفت: مسئله دیگری که در گذشته وجود نداشت و اکنون در حاکمیت به آن توجه شده، مسئله سندباکس‌ها است که شش الی هفت مورد به‌صورت تخصصی در کشور فعال شده و ویژه موضوعات نوآورانه هستند.

کلاهدوزان در ادامه، افزود: همکاری و نظارت تشکل‌ها و یا اتحادیه‌ها بر فعالیت کسب و کارها در کشور قابل توجه بوده و با گذشته قابل مقایسه نیست و این یک فضای مثبت و رو به رشد است.

وی با اشاره به پارادایم حاکمیت در نگاه به نوآوری، تصریح کرد: نیاز است پارادایم حاکمیت برای نگاه به فضای نوآوری در کسب و کار بهتر از گذشته شود، در نتیجه نباید استارتاپ‌ها را با نگاه بنگاهی پذیرفت بلکه باید یک نگاه تعاملی برای رشد این حوزه در کشور داشت.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به نگاه تعاملی، تصریح کرد: با نگاه تعامل با قانونگذار و تنظیم‌گر می‌توان یک حمایت کامل و جدی از استارتاپ‌های فعال در کشور به‌ویژه کسب و کارهای حوزه تجارت الکترونیکی داشت.

وی در این نشست با اشاره به حمایت از بخش خصوصی، گفت: فعال بودن بخش خصوصی در بخش رگولاتوری بسیار حائز اهمیت است و منظور یک تعامل جهت‌دار و کارشناسی شده با در نظر گرفتن تمام جوانب ذی‌نفعان می‌باشد.

کلاهدوزان با اشاره به رگولاتوری مثبت، اظهار داشت: در ذهنیت عام، رگولاتوری یعنی تعیین بایدها و نبایدها اما در نگاه مطلوب‌تر، رگولاتوری یعنی تنظیم نمودن وضعیت بازار و ارائه خدمات و الزاماً به معنای قانونگذاری نیست بلکه ایجاد یک فضای جدید و یا توسعه یک بازار جدید نیز در این حوزه قرار می‌گیرد.

وی در ادامه، افزود: در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز این نگاه اکنون برقرار است و از یک رگولاتور صرفاً تدوین‌گر قانون، آئین‌نامه و غیره در حال تلاش برای برطرف نمودن مشکلات از جمله زیرساختی، مالی و غیره کسب و کارهای تجارت الکترونیکی است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان با اشاره به رویکرد مجموعه در ارتباط با فضای کسب و کارها، گفت: برای رشد و توسعه زیست‌بوم تجارت الکترونیکی باید رگولاتور نسبت به برطرف نمودن مشکلات این حوزه اقدام نماید که اکنون همین سیاست در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جریان است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.