نتایج یک مطالعه: دسترسی زودهنگام به تلفن همراه با ناراحتی روانی در بزرگسالی ارتباط دارد
نتایج یک مطالعه علمی نشان میدهد؛ بزرگسالانی که در دوران تحصیل در مدارس ابتدایی تلفن هوشمند داشتند، نسبت به کسانی که در اواخر نوجوانی این دستگاهها را دریافت کردند، از سلامت روانی بسیار بدتری برخوردارند.
به گزارش بیزینس اینسایدر، نتایج یک مطالعه علمی که پیش از این انجام شده است، اما بهتازگی در رسانههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، ممکن است باعث شود والدین استفاده فرزندانشان را از تلفن همراه محدود کنند.
در هفتههای گذشته نموداری از نتایج یک پژوهش علمی بهطور گسترده منتشر شد مبنی بر این که بزرگسالانی که در دوران تحصیل در مدارس ابتدایی تلفن هوشمند داشتند، نسبت به کسانی که در اواخر نوجوانی این دستگاهها را دریافت کردند، سلامت روانی بسیار بدتری را گزارش کردند.
یک گروه غیرانتفاعی «سپین لبز» (Sapien Labs) سال گذشته این مطالعه را انجام داد و بیش از ۲۷ هزار جوان ۱۸ تا ۲۴ ساله را در سراسر جهان بررسی کرد.
نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که رابطه بین سن دریافت اولین گوشی هوشمند و سلامت روان در بزرگسالی، بهویژه برای زنان، قابلتوجه است.
از میان زنان شرکتکننده در این نظرسنجی، ۷۴ درصدی که برای اولین بار در سن شش سالگی گوشی هوشمند دریافت کردند، اعلام کردند که از نظر ذهنی مضطرباند یا ناراحتی دیگر مربوط به سلامت روان دارند. این در حالی است که تنها ۵۲ درصد از افرادی که اولین گوشی همراه را در ۱۵ سالگی دریافت کردند از اختلال روان گلایه داشتند.
در جریان گفتوگوهای اخیر درباره نتایج این مطالعه، عدهای تاکید کردند بیدلیل نیست افرادی که بیشتر در مورد فناوریهای روز اطلاعات دارند، مانند استیو جابز و بیل گیتس، فرزندانشان را با دسترسی محدودتر به فناوری بزرگ کردند.
آنها اشاره کردند بیل گیتس تا زمانی که فرزندانشان ۱۴ ساله نشدند اجازه نداد گوشی همراه داشته باشند، اما اکنون بهوفور دیده میشود که کودکان از سنین بسیار پایین میتوانند به تلفن همراه دسترسی داشته باشند.
پیش از این نیز سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، توصیه کرده بود که بهمنظور مقابله با اختلال در کلاس درس، بهبود یادگیری و کمک به محافظت از کودکان در برابر آزار و اذیت سایبری، استفاده از تلفن هوشمند در مدرسهها ممنوع شود.
یونسکو تاکید کرد شواهدی وجود دارد که نشان میدهد استفاده بیش از حد از تلفن همراه با کاهش عملکرد آموزشی مرتبط است و استفاده گسترده و زیاد از این فناوری بر ثبات عاطفی کودکان اثر منفی دارد.
بر اساس ارزیابی ۲۰۰ نظام آموزشی گوناگون در سراسر جهان، یونسکو تخمین زده است که یکی از هر چهار کشور از راه تصویب قانون یا مقررات دیگر، استفاده از تلفن هوشمند را در مدرسه ممنوع کرده است.
از میان این کشورها میتوان به چین اشاره کرد که استفاده از تلفن هوشمند در مدرسهها را ممنوع کرد، یا فرانسه که در سال ۲۰۱۸ سیاستهایی را دراینباره به کار بست و هلند که از سال ۲۰۲۴ محدودیتهایی را اعمال کرد.
انتهای پیام
گزارش از مسعود فاتح
افزودن دیدگاه جدید