کدخبر :287495 پرینت
24 آبان 1402 - 15:06

وزیر صمت: هر خودروساز داخلی یک خودروی برقی در دست ساخت دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر هر خودروساز داخلی حداقل یک خودروی برقی را در دست ساخت دارد تا در شش ماهه نخست سال آینده از نظر خودروی برقی داخلی تحول ایجاد شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، عباس علی‌آبادی در حاشیه دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تولید داخلی باید براساس مزیت‌های داخلی کشور انجام شود، گفت: در درجه نخست اولویت رفع گلوگاه‌ها، ایجاد اشتغال حداقل کردن ارز مصرفی کشور و اقتصادی کردن تولید در کشور است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مطالبات مردم از خودروسازان اظهار کرد: واقعیت این است که مردم انتظار بیشتری از خودروسازان داشته‌ و در این خصوص تاکنون انتظارات مقام معظم رهبری و مردم عزیز برآورده نشده است.

وزیر صمت افزود: باتوجه‌به قدمت‌مان در صنعت خودرو انتظار می‌رفت زودتر به سمت برقی‌سازی حرکت می‌کردیم چرا که نزدیک به ۷۰ سال پیش دنیا فهمید که خودرو برقی بهتر است چرا که فرایند برگشت پذیری دارد و به لحاظ علمی می‌توان ثابت کرد که ماشین برقی از بنزینی بهتر است.

وضعیت آلودگی در شهر تهران را نگران کننده است

وی با اشاره به اینکه خودرو برقی باعث رفع آلودگی است و وقتی که آلودگی را کاهش دهیم سلامت جامعه را تضمین کرده‌ایم، ادامه داد: به دلایلی دنیا در برهه‌ای از زمان عقب‌نشینی کرد اما در شرایط کنونی از بعد محدودیت در ذخایر انرژی و موضوع آلودگی هوا سیاست‌های جدیدی دنبال می‌شود.

علی‌آبادی وضعیت آلودگی در شهرهایی نظیر تهران و اصفهان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: نگران سلامتی مردم هستیم و از راه‌کارهای موثر در این خصوص افزایش قابل توجه خودروهای برقی و حرکت در مسیر برقی‌سازی ناوگان در کلانشهرهاست.

وی با بیان اینکه کار شروع شده و خودروسازان متوجه شده‌اند که باید به سمت برقی‌سازی بروند، افزود: ما نیز در وزارت صمت با تمامی ظرفیت‌های‌مان خودروسازان را تشویق می‌کنیم تا با سرعت بیشتری به طرح برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل کشور کمک کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر هر خودروساز داخلی حداقل یک خودرو برقی را در دست ساخت دارد، یادآور شد: در شش ماهه نخست سال آینده از نظر خودرو برقی داخلی تحول ایجاد شود.

بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه تأمین برق تصریح کرد: بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه در کشور وجود دارد و سرتاسر پهنه کشور با شبکه‌های برقی پوشیده شده است و در هر نقطه در کشور دسترسی به برق وجود دارد اما شارژ سریع مورد انتظار است لذا تلاش می‌کنیم در درجه اول در شهرهای بزرگ و در شهرهای دیگر حداقل یک واحد شارژ برقی خودرو ایجاد کنیم؛ همچنین در مسیرهای بین‌راهی مهم سعی می‌کنیم به‌زودی امکان شارژ خودروهای برقی را فراهم سازیم.

متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد

علی‌آبادی با بیان اینکه لزوماً متحول ساختن صنعت خودرو با رشد قطعات خودرو اتفاق نمی‌افتد و نباید در این زمینه آدرس اشتباه داد، تصریح کرد: تحول از نوآوری شروع می‌شود لذا ما باید به سمت نوآوری حرکت کنیم و سپس به سمت تسخیر بازارهای بین‌المللی برویم.

وی در ادامه افزود:‌ باید قطعات استراتژیک خودرو تولید کنیم که برای کشور درآمدزا باشد و ارزش افزوده بالا داشته باشد و از مزیت نسبی آن استفاده کنیم.

ایجاد ارزش افزوده، امروز در درجه اول نوآوری است

وزیر صمت همچنین اظهارکرد: ارزش افزوده، امروز در درجه اول نوآوری است و لذا از دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهی‌ها دعوت می‌کنیم مشارکت بیشتری در خلق آینده بهتر و تولید محصولات با کیفیت‌تر داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت صمت در مورد مطالبات رئیس جمهور در خصوص ارتقای کیفیت خودرو چه اقدامی انجام داده است؟، تاکید کرد:‌ این موضوع مطالبه ما نیز هست و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم اگر به استانداردهای جهانی نرسند، از آنها حمایت نمی‌کنیم زیرا حمایت، مشروط بر این است که در تراز جهانی حرکت کنند.

علی‌آبادی با تأکید بر اینکه باید مردم ما خودروهایی سوار شوند که در شأن آنها باشد و خودروسازها هم باید به این مطالبه اهتمام ورزند، اضافه کرد: مقام معظم رهبری این موضوع را به‌طور جدی مطرح کرده‌اند و ما هم این مساله را با جدیت مطالبه می‌کنیم.

خودرو برقی به دلیل سازگاری با محیط زیست در اولویت حمایت است

وی با اشاره به اینکه خودروی برقی از آنجا که سازگار با محیط زیست است و همچنین مشکل سوخت را حل می‌کند، در اولویت حمایت است، ادامه داد: هم خودروسازی که در مسیر برقی‌شدن است و هم مصرف کننده‌ای که سفارش خودروی برقی دارد، را در اولویت تأمین ارز قرار داده‌ایم.

وزیر صمت همچنین گفت: آمادگی داریم مشکل ارزی آنها را بدون محدودیت برای تأمین خودروی برقی رفع کنیم.

[node:title]

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.