اجرای مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا برای فعالیت شبکههای اجتماعی آغاز شد
شرکتهای بزرگ فناوری که در اروپا فعالیت میکنند از جمعه (سوم شهریورماه) باید از قوانینی تبعیت کنند که سازمانیافتهترین تلاش اتحادیه اروپا برای دفاع از حریم خصوصی شهروندان خوانده میشود و در صورتی که پلتفرمهای آنلاین این قوانین را نقض کنند، میتوانند با جریمههای میلیاردی روبرو شوند.
به گزارش سیتنا، به دنبال توافق قانونگذاران اروپایی برای اجرای قانون خدمات دیجیتال اروپا (DSA) به عنوان جایگزین و نسخه به روز رسانی شده دستورالعمل تجارت الکترونیکی اروپا، نهایتا 19 پلتفرم جهانی، موظف به اجرای این قانون از تاریخ 25 اوت 2023 شدندو لذا باید از مجموعه کامل تعهدات جدید تحت DSA پیروی کنند. هدف قانون خدمات دیجیتال اروپا بهبود تعدیل محتوا در رسانههای اجتماعی به منظور رفع نگرانیهای مربوط به نشر محتوای غیرقانونی است. قانون یاد شده، پلتفرمهای دیجیتال را موظف به حذف محتوای غیرقانونی و شرکتهای تقلبی میکند. این قانون همچنین آنها را ملزم به اعلام شفاف عملکرد الگوریتمها و سیستمهای توصیه محتوا به کاربران، مینماید. (خبر)
قانون خدمات دیجیتال اروپا که با هدف وضع استانداردی برای فعالیت غولهای دنیای فناوری تهیه شده است، از روز جمعه اجرایی شد.
گوگل، فیسبوک، تیک تاک و سایر شرکتهای بزرگ فناوری که در اروپا فعالیت میکنند از جمعه ۲۵ اوت (۳ شهریور) باید از قوانینی تبعیت کنند که سازمانیافتهترین تلاش اتحادیه اروپا برای دفاع از حریم خصوصی شهروندان خوانده میشود.
این قوانین که از مدتها پیش در دست تهیه قرار گرفته بود، استانداردهایی را برای جلوگیری از انتشار محتوای غیرقانونی (نظیر کلاهبرداری، تقلب، ترویج نسلکشی یا نفرتپراکنی) و همچنین محافظت از حریم خصوصی و آزادی بیان کاربران ارائه میکند. در صورتی که پلتفرمهای آنلاین این قوانین را نقض کنند، میتوانند با جریمههای میلیاردی روبرو شوند.
ایلان ماسک، مالک اکس (توییتر سابق)، در نخستین اظهارنظر پس از اجرایی شدن قانون جدید گفته است که شرکت او از مقررات جدید اروپا پیروی خواهد کرد.
وی روز جمعه در پاسخ به ویدئویی از تیری برتون، کمیسر اروپا در امور بازارهای داخلی، اطمینان داد که اکس «سخت کار میکند» تا خود را با قانون خدمات دیجیتال اروپا تطبیق دهد.
اما قانون خدمات دیجیتال جدید اتحادیه اروپا دقیقا چیست و چه تبعاتی برای شرکتهای بزرگ دارد؟
مطابق قوانین جدید، پلتفرمها باید کانالهای ارتباطی جدیدی را برای کاربران اروپایی ارائه میکنند تا آنها بتوانند محتوای آنلاین غیرمجاز و همچنین محصولات غیرقانونی را گزارش دهند و شرکتها نیز موظف به حذف سریع آنها خواهند بود.
برای مثال تیک تاک یک گزینه اضافی برای پرچمگذاری ویدیوها را تعبیه کرده است که به کاربران اجازه میدهد موارد «تقلب یا کلاهبرداری» را گزارش دهند. همچنین کاربران در فیسبوک یا اینستاگرام میتوانند سیستمهای خودکار توصیه ویدئو یا پست را خاموش کنند.
قوانین جدید همچنین هدف قرار دادن دستههای آسیبپذیر از افراد (از جمله کودکان) از طریق تبلیغات را ممنوع میکند و برای مثال تیک تاک نمیتواند به کاربران نوجوان خود تبلیغات هدفمند خاصی را نشان دهد.
کدام پلتفرمها تحت تأثیر قرار میگیرند؟
در حال حاضر ۱۹ پلتفرم بزرگ دنیای اینترنت مشمول قوانین جدید هستند. در دسته رسانههای اجتماعی هشت پلتفرم شامل تیک تاک، فیسبوک، اکس (توییتر سابق)، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، پینترست و اسنپ چت هدف این قوانین قرار خواهند گرفت.
علاوه بر آنها پنج بازار آنلاین شامل آمازون، بوکینگ، علیاکسپرس و زلاندو نیز باید خود را با قوانین جدید تطبیق دهند.
فروشگاههای برنامههای تلفن همراه شامل گوگل پلی و اپل استور و همچنین موتور جستجوی گوگل و موتور جستجوی بینگ مایکروسافت به همراه گوگل مپ و ویکیپدیا هم باید از مقررات جدید تبعیت کنند.
فهرست اتحادیه اروپا بر اساس اعداد ارائه شده توسط پلتفرمها است. آن دسته از پلتفرمهایی که ۴۵ میلیون کاربر یا بیشتر دارند (معادل ۱۰ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا)، با بالاترین سطح مقررات روبرو خواهند بود. برخی از پلتفرمها نظیر ایبی و نتفلیکس مشمول قوانین جدید نیستند ولی مقامات اتحادیه گفتهاند ممکن است آنها نیز بعداً اضافه شوند.
در واقع هر کسبوکاری که خدمات دیجیتالی به اروپاییها ارائه میکند، در نهایت باید تابع این قوانین قرار گیرد. با این حال کسبوکارهای نسبتا خرد در مقایسه با پلتفرمهای بزرگ با تعهدات کمتری روبرو هستند و شش ماه دیگر برای تطبیق خود با شرایط جدید فرصت دارند.
اعتراضات شرکتهای بزرگ
از همین حالا زلاندو، یک فروشگاه خردهفروش آنلاین آلمانی در زمینه پوشاک، به دلیل قرار گرفتن در فهرست بزرگترین پلتفرمهای بزرگ آنلاین اعتراض کرده است.
هرچند زلاندو حال راهاندازی سیستمهای پرچمگذاری محتوا برای وبسایت خود است، با این حال مسئولان آن میگویند محصولاتشان (نظیر لباس، کیف و کفش) خطر سیستماتیکی نظیر سایر پلتفرمها ندارد و گمان نمیکنند که در آن دسته جا داشته باشند.
آمازون نیز شکایت مشابهی را تسلیم دادگاه عالی اتحادیه اروپا کرده است.
اگر شرکتها از قوانین پیروی نکنند چه می شود؟
مقامات اروپایی به شرکتهای فناوری هشدار دادهاند که تخلف از این قوانین ممکن است جریمههایی به ارزش شش درصد از درآمد جهانی آنها را به همراه داشته باشد؛ رقمی که ممکن است به میلیاردها دلار برسد یا حتی ممنوعیتهای خاصی از سوی اتحادیه اروپا را به همراه داشته باشد.
با این وجود کارشناسان میگویند انتظار ندارند جریمه های مربوط به نقضهای موردی مقررات، مانند حذف نکردن یک ویدیوی خاص که مشوق نفرتپراکنی است، فورا اعمال شود. در واقع در این فاز قوانین اعمال میشوند تا مقامات دریابند آیا شرکتهای فناوری سازوکارهای مناسبی را برای کاهش آسیبهایی که از جانب الگوریتمهایشان متوجه کاربران میشود اعمال میکنند یا خیر.
در واقع آنها باید به کارشناسان کمیسیون اروپا اجازه دهند تا ببینند الگوریتمهایشان چگونه کار میکند. پلتفرمهای بزرگ باید در این مدت ریسکهای سیستمی احتمالی خود را شناسایی کنند و در رفع یا کاهش مضرات آنها تلاش کنند. ارزیابیها تا پایان ماه اوت انجام میشود و سپس به طور مستقل حسابرسی خواهند شد.
قوانین خدمات دیجیتال جدید هرچند روی کاغذ محدود به اروپا است، با این حال میتواند تأثیرات جهانی داشته باشد.
از جمله این تاثیرات میتوان به وبسایت ویکیپدیا اشاره کرد. ویکیپدیا اکنون در حال اصلاح برخی از سیاستهای کلی و شرایط استفاده از این دائرهالمعارف آنلاین برای «کاربران و محتوای مشکلساز» در سراسر جهان است. بنیاد غیرانتفاعی ویکیمدیا، مالک ویکیپدیا، گفته است این تغییرات به اروپا محدود نمیشود و «در سطح جهانی اجرا خواهد شد.»
اسنپ چت نیز اقدام مشابهی را در دستور کار گذاشته است.
بروتون میکوا، کارشناس قانونگذاری دیجیتال، در این درباره میگوید: «مقررات مربوط به چنین شبکههایی که در سطح جهانی کار میکنند به آن صورت قابل تفکیک جغرافیایی نیست. در واقع وقتی شما چنین محدودیتهایی را در یک منطقه اعمال میکنید، یک اثر موجدار ایجاد میشود که تاثیراتش فراتر از اروپا خواهد رفت.»
دقیقا چه چیزی تغییر میکند؟
این شرکتها چهار ماه فرصت داشتند تا الزامات اتحادیه اروپا را اجرا کنند و با قوانین جدید سازگار شوند. یک مقام اتحادیه اروپا توضیح میدهد: «در آینده، شرایط و ضوابط باید به گونه ای تنظیم شود که هر کودکی بتواند آنها را درک کند. برای مثال، بازارهای آنلاین مانند آمازون یا علیبابا باید پیشنهادات لباسهای تقلبی یا اسباببازیهای خطرناک را تا آنجا که ممکن است حذف کنند و به خریداران هشدار دهند.
آنها همچنین در آینده باید به کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد خطرات احتمالی برای شهروندان اروپا گزارش مفصلی ارائه دهند. به عنوان مثال، اسنپ چت یا یوتیوب باید بررسی کنند که آیا پستهای منتشر شده در آنها خشونت سایبری را ترویج میکند؟ آزادی بیان را تضعیف میکند؟ یا اینکه آیا الگوریتم آنها تأثیر منفی بر روان انسان دارد یا خیر؟
تبلیغات چه؟
تبلیغات هدفمند نیز اگر بر اساس دادههای حساسی مانند مذهب باشد، ممنوع است. این شرکتها ممکن است دیگر اجازه نداشته باشند دادههای شخصی کودکان و نوجوانان را برای تبلیغات جمعآوری کنند.
علاوه بر این، محرمانه بودن پلتفرمها باید محدود شود؛ آنها باید در آینده اطلاعات بیشتری را در مورد نحوه کار خود افشا کنند. از ماه فوریه سال گذشته شبکههای اجتماعی موظف شدهاند که محتوای مجرمانه را به پلیس گزارش کنند.
تغییرات برای مصرف کنندگان چگونه است؟
به گفته یکی از مقامات اتحادیه اروپا، بسیاری از تغییرات بلافاصله برای مصرف کنندگان قابل مشاهده نیستند و بیشتر در پس زمینه انجام میشوند. با این حال در طولانی مدت نباید تاثیرات آن را دست کم گرفت.
شرکتها چه کاری باید انجام دهند؟
شرکت متا (فیس بوک و اینستاگرام)، تیمی متشکل از ۱۰۰۰ نفر را فقط برای کار بر روی قانون خدمات دیجیتال (DSA) به کار گرفته است. گوگل قول شفافیت بیشتری را از جمله در رابطه با دستورالعملها و اطلاعات کاربران به منظور اهداف تبلیغاتی را داده است.
همچنین باید ابزارهای جدیدی برای محققان برای دسترسی به دادهها وجود داشته باشد. تیک تاک چند هفته پیش اعلام کرد که یک الگوریتم جایگزین و کمتر شخصیسازی شده را برای کاربران در اتحادیه اروپا معرفی و شفافیت بیشتری را در رابطه با تبلیغات در این پلتفرم ارائه میکند.
اما همه غولهای نمیخواهند به سادگی این قوانین را بپذیرند. آمازون و زالاندو شکایت کردهاند. آنها میگویند به "اشتباه" به عنوان "پلتفرمهای آنلاین بسیار بزرگ" طبقه بندی شدهاند و استدلال میکنند که این قوانین نباید برای آنها اعمال شود. احتمال دارد که شکایتهای دیگری نیز ارائه شوند.
از فوریه سال آینده میلادی این قوانین برای شرکتهای دیجیتال کوچکتر نیز اعمال میشود.
موارد تعهدات
1. توانمندسازی کاربران:
اطلاع دقیق کاربران از نحوه توصیه محتوا در پلتفرمها و وجود امکان انصراف از آن
ایجاد امکان گزارشدهی انتشار محتوای غیرقانونی و پیگیری گزارشها از سوی پلتفرمها
عدم نمایش تبلیغات بر اساس داده های حساس کاربر مانند قومیت و عقاید سیاسی و برچسبگذاری و تمایز دقیق محتوای تبلیغاتی در پلتفرمها
ارائه گزارش کلی قابل درک از شرایط و ضوابط پلتفرم به زبان کاربران کشورهای عضو اتحادیه اروپا
2. حفاظت از کودکان:
بازطراحی سیستم پلتفرمها جهت ارائه سطح بالایی از حریم خصوصی، امنیت و ایمنی برای کودکان
ممنوعیت ارائه تبلیغات هدفمند به حساب کاربری کودکان
ارائه ارزیابی از تهدیدات پلتفرمها برای کودکان به کمیسیون اروپا در مدت ۴ ماه و انتشار عمومی گزارش حداکثر پس از ۱ سال
بازطراحی خدمات پلتفرمها جهت کاهش تهدیدات ضوابط و توصیهگری محتوا برای کودکان
3. تعدیل محتوای دقیق و مبارزه با اخبار جعلی:
لزوم اقدام پلتفرمها برای برای مقابله با خطرات مرتبط با انتشار محتوای غیرقانونی و تأثیرات منفی بر آزادی بیان و اطلاعات
لزوم وجود شرایط و ضوابط روشن و اجرای مجدانه آنها از سوی پلتفرمها
لزوم وجود مکانیسم مشخص برای پرچمگذاری محتوای غیرقانونی از سوی کاربران و پیگیری سریع گزارشها از سوی پلتفرمها
تجزیه و تحلیل تهدیدات خدمات ارائه شده از سوی پلتفرمها و اقدام برای کاهش آنها
4. افزایش شفافیت و پاسخگویی:
حصول اطمینان از ارزیابی دقیق تهدیدات از سوی پلتفرمها و انطباق کامل آنها با تعهدات قانون خدمات دیجیتال اروپا
ارائه دسترسی دادههای عمومی پلتفرم به محققان (در آینده سازوکار ویژهای برای محققان تأیید شده ایجاد خواهد شد.)
لزوم اعلام و انتشار منشا همه تبلیغات ارائه شده
ارائه گزارش شفاف در مورد تصمیمات اتخاذ شده پیرامون تعدیل محتوا و مدیریت تهدیدات
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید