در گزارش عملکرد سالیانه اسنپ اعلام شد: سهم بازار 90 درصدی اسنپ در میان تاکسیهای اینترنتی کشور
همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، اعلام کرد: سرویس تاکسی اسنپ به بخش جداییناپذیر سیستم حملونقل در ایران تبدیل شده است و پس از ۹ سال فعالیت، به پشتوانه اعتماد و همراهی کاربرانش در ۲۷۸ شهر فعال است و همچنان بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد.
به گزارش سیتنا، روز گذشته (هشتم مرداد ماه سال جاری)، گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ منتشر شد. در این گزارش جامع، عملکرد تمام شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ شامل اسنپخودرو، اسنپباکس، اسنپفود، سوپرمارکت اسنپ، اسنپپی، اسنپتریپ و اسنپدکتر در سال گذشته ارائه شده است.
در بخش سخنی با خوانندگان درباره گزارش عملکرد ۱۴۰۱ گروه اسنپ آمده است: «این گزارش روایت یک سال تلاش برای پاسخگویی به تقاضای کاربران و انعکاسی از تعهد ما به شفافیت در انتشار دادهها در اکوسیستم استارتاپی ایران است. به این امید که تکمیلکننده بخشی از تصویر پازل اکوسیستم فناوری ایران باشد و مبنای تحلیلهای خُرد و کلان کارشناسان این حوزه قرار بگیرد؛ پازلی از جایگاه اسنپ در اقتصاد دیجیتال و بازارهای مختلف تا الگوی مصرف بیش از ۶۰ میلیون کاربر سوپراپ در ۲۷۸ شهر بزرگ و کوچک.»
نقشآفرینان گروه اسنپ
گزارش سال ۱۴۰۱ گروه اسنپ با بخش منابع انسانی شروع میشود. خانواده اسنپ در پاییز ۱۴۰۱، رضا فیضآزاد، یکی از همکاران مجموعه، را در حادثهای به غایت تلخ از دست داد. هرچند این شرکت سال دشواری را در حوزه منابع انسانی پشت سر گذاشت، اما سعی کرد با انجام اقداماتی نام و یاد همکار از دست رفته را زنده نگه دارد.
در این سال سخت تعداد کل کارمندان شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ به شش هزار و ۵۶۱ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد کرده است.
محصولی برای تمام نیازها
ایاد القصار، همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، درباره محصولی که این سالها توسعه دادهاند، میگوید: امروز گروه اسنپ، بزرگترین سوپراپ خاورمیانه است و خانواده شش هزار و ۵۶۱ نفری گروه اسنپ دست به دست هم دادند و با همراهی میلیونها راننده، موتورسوار، پزشک، هتلدار، فروشنده، صاحب رستوران، سوپرمارکت و داروخانه تلاش کردند تا در هر شرایطی بهترین خدمات آنلاین ممکن را به مردم ایران ارائه دهند. سوپراپ اسنپ پس از گذشت چهار سال، به یک اکوسیستم کوچکتر در دل اکوسیستم فناوری ایران تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۱، سوپراپ اسنپ ۶۲ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۷۱ کاربر داشته که ۱۹.۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این کاربران چهار میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۸۳ مرتبه سوپراپلیکیشن اسنپ را در سال گذشته باز کردهاند.»
همانطور که میتوان حدس زد سرویسهای خودرو، غذا، سوپرمارکت و پزشک و مشاور پرکاربردترین خدمات در سوپراپ اسنپ بودند.
اسنپخودرو با بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار
محمود فوز، دیگر همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، با تاکید بر اینکه سرویس تاکسی اسنپ به بخش جداییناپذیر سیستم حملونقل در ایران تبدیل شده، میگوید: «اسنپ پس از ۹ سال فعالیت، به پشتوانه اعتماد و همراهی کاربرانش در ۲۷۸ شهر فعال است و همچنان بیش از ۹۰ درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد. اسنپ در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، رکورد روزانه چهار میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۱۲ سفر و رکورد ماهانه ۱۰۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۳۸ سفر را در بهمن ماه ثبت کرد. همچنین در مجموع یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ سفر اسنپی در ۱۴۰۱ انجام شد.»
در سال ۱۴۰۱، اسنپ بیش از چهار میلیون و ۵۳۰ هزار کاربر راننده داشت که ۹۷ درصد آنها مرد و سه درصد زن بودند.
همچنین از ابتدای فعالیت اسنپ تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از سه میلیارد و ۵۴۴ سفر در اسنپ انجام شده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با اشاره به لزوم شفافیت در ارائه داده میگوید: «ما از ابتدای فعالیت اسنپ، متفاوت از دیگر بازیگران این حوزه، تعداد سفرهای روزانه خود را شفاف ارائه کردهایم. با در اختیار داشتن تعداد سفرها و میانگین قیمت در تاکسیهای اینترنتی که تقریبا یکسان است، میتوان به سهم بازار بازیگران این حوزه رسید. هرچند به دلیل غیر بورسی بودن اسنپ، اطلاعات مالی خود را بهصورت عمومی اعلام نکردهایم، ولی همانطور که اشاره شد با در اختیار داشتن تعداد سفر و میانگین قیمت به درآمد شرکتها نیز میتوان رسید. از سوی دیگر میزان پیمایش کاربران راننده برای دریافت یارانه سوختی آنها در اختیار وزارت نفت قرار میگیرد و این اطلاعات میتواند به عنوان مرجعی در این زمینه مورد استناد قرار بگیرد. همچنین اسنپ جزئیات بیشتری از درآمد خود را در اختیار سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ارگانهای زیرمجموعه وزارت صمت قرار داده است.»
مدیرعامل اسنپ همچنین درباره اطلاعات مالی این شرکت میگوید: «اطلاعات مالی هر بازیگر مبنای مهمی برای محاسبه سهم از ارزش بازار (Market Value) است و دادههای غیرمالی بهویژه تعداد سفر مبنای محاسبه سهم بازار (Market Share) را مشخص میکند. در واقع اطلاعات مالی تکمیلکننده اطلاعات غیرمالی برای محاسبه سهم بازار است.»
امنیت و سرعت در جابهجایی بار
در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۶ میلیون سفر در ناوگان اسنپباکس انجام شد که شامل ارسال بیش از ۵۵ میلیون بسته در کشور است. رشد رکورد سالانه سفرهای سرویس باکس نسبت به سال قبل ۲۶ درصد بود و رکورد روزانه سفر در اسنپباکس در ۲۱ اسفند با ۳۳۳ هزار سفر در یک روز شکسته شد.
تجربه آسان سفارش غذا
اسنپفود با پنج میلیون کاربر در سال گذشته، سرویسهای لبنیات، پتشاپ، عطاری، داروخانه و گل را به خدمات خود اضافه کرد. محبوبترین سرویس اسنپفود نانوایی با ۴.۴ امتیاز بود و در مجموع ناوگان اسنپفود ۶۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۹۰ کیلومتر را در سال گذشته برای رساندن خدمات به کاربران خود طی کرد.
سبد خرید فوری و ارزان در سوپرمارکت
سال ۱۴۰۱، برای سوپرمارکت اسنپ با دو بخش «تحویل فوری» برای خرید از سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و همچنین «تخفیف بیشتر» برای خرید از فروشگاههای هایپر، پر از رشد و پیشرفت بود. سال گذشته، ۱۵۱ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۸۸۴ کالا در سوپرمارکت اسنپ فروخته شد. علاوه بر این، تامینکنندگان سوپرمارکت ۴۲ درصد و کاربران این سرویس ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشتند.
الان بخر، بعدا پرداخت کن
سرویس اعتباری اسنپپی در حال حاضر به دو شکل در اختیار کاربران قرار میگیرد: سرویس اعتبار ماهانه و سرویس اعتبار اقساطی. با استفاده از اعتبار ماهانه کاربران میتوانند از محصولات و خدمات مختلف گروه اسنپ از جمله درخواست خودرو، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی و … استفاده کنند و هزینه آن را آخر ماه بپردازند. سرویس اعتباری اسنپپی تاکنون در اختیار بیش از ۱۲ میلیون کاربر قرار گرفته است و این کاربران میتوانند تا سقف ۱۵ میلیون تومان اعتبار دریافت کنند.
انتخاب اول سفر از مبدا تا مقصد
سرویس سفر گروه اسنپ با نام تجاری اسنپتریپ سال درخشانی را پشت سر گذاشت و توانست، با یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر، ۴۷ درصد رشد کند. پرفروشترین فصل سال ۱۴۰۱ برای اسنپتریپ پاییز بود و این سرویس رکوردهای مهمی از جمله ۱۵۶ درصد رشد در فروش بلیت پرواز خارجی، ۸۸ درصد رشد در فروش بلیت اتوبوس، ۱۵۵ درصد رشد در فروش بلیت قطار و ۹۹ درصد رشد در فروش هتل خارجی را ثبت کرد.
یک بیمارستان آنلاین
اسنپدکتر پس از سه سال فعالیت، با بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال در سال گذشته با اقدامات زیرساختی و عملیاتی تلاش کرد کیفیت خدمترسانی خود را بهبود بخشد. کاربران با استفاده از سرویس داروخانه تا پیش از این میتوانستند نسخههای فیزیکی و الکترونیکی خود را با تائید مسئول فنی داروخانه بهصورت آنلاین تهیه کنند و حالا با اضافه شدن سرویس «فروشگاه» به سرویس داروخانه، خرید محصولات آرایشی و بهداشتی سادهتر شده است.
گامی برای زندگی بهتر
گروه اسنپ در سال گذشته در مسیری که پیشتر برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده بود، به حرکت خود ادامه داد. اسنپ در سه بخش اصلیِ نیکوکاری اسنپکلاب، معافیت از کمیسیون کاربران راننده دارای شرایط خاص و تخفیف برای خیریهها و مناسبتهای ویژه تلاش کرد حضور موثر و مسئولانهای در جامعه داشته باشد و با همراهی کاربرانش گامی در مسیر زندگی بهتر بردارد.
در سال ۱۴۰۱، کاربران ۹۵۸ هزار و ۴۲۱ مرتبه در ۹ طرح نیکوکاری اسنپکلاب شرکت کردند و در مجموع اسنپ سه میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان به خیریهها پرداخت کرده است.
یکی از بزرگترین طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ که از ابتدای راهاندازی اسنپ اجرا شده، معافیت از کمیسیون کاربران راننده با شرایط خاص بوده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۸ هزار کاربر راننده از کمیسیون معاف شدند. این کاربران بیش از ۱۷ میلیون سفر انجام دادند و ارزش معافیت از کمیسیون آنها ۶۲ میلیارد تومان بوده است.
اسنپ در ادامه مسئولیت اجتماعی خود تخفیفهای ویژهی دیگری نیز در نظر گرفت؛ از جمله اختصاص کد تخفیف ۲۰ درصدی ویژه موسسات خیریه، کد تخفیف ۲۰ درصدی برای تسهیل رفتوآمد به مراکز اهدای خون در روز جهانی اهدای خون، دو برابر شدن میزان پرداخت طرحهای نیکوکاری به مناسبت بزرگداشت روز خیریه، همکاری با اکوسیستم فناوری برای همراهی با زلزلهزدگان خوی، مشارکت در طرح «توسعه گروههای خودیار زنان در چابهار و دشتیاری».
اسنپ در مسیر مسئولیت اجتماعیاش از ظرفیتهای اپلیکیشن خود نیز بهره میبرد. در سال گذشته، با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، اسنپ برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر شد. به این ترتیب، امکاناتی به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد که دسترسی کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت را تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید