کدخبر :280273 پرینت
19 اردیبهشت 1402 - 14:58

تبدیل تلفن همراه به میکروسکوپ با کوچک‌ترین ال‌ای‌دی جهان

دانشمندان کوچک‌ترین ال‌ای‌دی و میکروسکوپ هولوگرافیک جهان را که می‌تواند تلفن همراه را به یک میکروسکوپ با وضوح بالا تبدیل کند، اختراع کرده‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از منابع اینترنتی، پژوهشگران اتحاد سنگاپور-ام‌آی‌تی برای پژوهش و فناوری (Singapore-MIT Alliance for Research and Technology) یا به اختصار اسمارت (SMART) توانسته‌اند کوچک‌ترین دیود ساطع کننده نور (ال‌ای‌دی) سیلیکونی جهان را تولید کنند.

با این فناوری جدید ساطع‌کننده‌های خارج از تراشه ممکن است به یک فناوری قدیمی تبدیل شوند چرا که قدرت این ال‌ای‌دی جدید با پهنای کمتر از یک میکرومتر با نمونه های بزرگ‌تر قابل مقایسه است.

پژوهشگران برای آزمایش چگونگی استفاده از این ال‌ای‌دی در یک موقعیت واقعی، آن را در یک میکروسکوپ هولوگرافیک بدون عدسی قرار دادند. میکروسکوپ‌های بدون عدسی، کوچک‌تر و ارزان‌تر از میکروسکوپ‌های عادی هستند چرا که به سامانه های عدسی پیچیده و دقیق نیاز ندارند.

دانشمندان کاربردهای زیادی برای نسل بعدی میکرو-ال‌ای‌دی و شبکه عصبی یکپارچه با سی‌ماس خود می‌بینند. از جمله این کاربردها می‌توان به بازسازی موارد میکروسکوپی مانند نمونه‌های بافت انسانی و دانه‌های گیاهی اشاره کرد.

پژوهشگران می‌گویند می‌توان این فناوری را در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند موجود به سادگی و با اصلاح تراشه سیلیکونی و نرم‌افزار دستگاه استفاده کرد و با این کار گوشی هوشمند را به یک میکروسکوپ با وضوح بالا تبدیل کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.