کدخبر :275969 پرینت
15 دی 1401 - 09:20

انتقاد پکن از اعمال محدودیت‌ در برخی کشورها برای پذیرش مسافر از چین

دولت چین می‌گوید محدودیت‌های وضع شده در چند کشور برای پذیرش مسافر از چین انگیزه سیاسی دارد و هشدار داده که ممکن است دست به مقابله به مثل بزند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، هند، آمریکا و بریتانیا در میان کشورهایی هستند که ورود مسافر از چین را به آزمایش کوید منوط کرده‌اند.

اخیرا چین، در پی لغو بخش عمده محدودیت‌ها برای مهار ویروس کرونا، با موج بزرگی از ابتلا به این بیماری روبرو شده است.

نگرانی از این است که آمار ابتلا و مرگ و میری که از سوی دولت چین منتشر می‌شود تطبیقی با واقعیت نداشته باشد.

تازه‌ترین آمار دولت چین از وضع همه‌گیری به ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ مربوط می‌شود که می‌گوید پنج هزار نفر در این روز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما برخی تحلیل‌گران می‌گویند آمار واقعی بیش از دو میلیون نفر در روز است و احتمالا در ماه جاری به چهار میلیون نفر هم برسد.

پیشتر سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته بود اطلاعات روزآمد و دقیق را درباره وضعیت همه‌گیری منتشر کند و یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت «پکن برای بهبود ارتباط خود با جهان آماده است.»

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرده است دولت این کشور با «تلاش‌های سیاسی برای تحریف اقدامات مراقبتی چین در همه‌گیری به شدت مخالف است و با تکیه بر اصل مقابله به مثل واکنش خود را آماده خواهد کرد.»

مرزهای چین عموما از سال ۲۰۲۰ بسته بوده‌اند و تبعه‌های کشورهای دیگر به ندرت قادر بوده‌اند بدون رعایت محدودیت‌های شدید، آزمایش و قرنطینه وارد این کشور شوند.

آژانس جلوگیری از بیماری‌های اتحادیه اروپا و نیز مسئول بهداشت و درمان دولت استرالیا هر دو گفته‌اند نرخ بالای واکسیناسیون و ایمنی می‌تواند خطر ابتلا به کوید را کاهش دهد با این وجود، برخی کشورها از جمله در اروپا کماکان برای پذیرش مسافر از چین، آزمایش کرونا را اجباری کرده‌اند.

الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه گفت: « به نظر من، ما با اجباری کردن آزمایش کرونا وظیفه خود را در قبال حفاظت از شهروندان فرانسه انجام می‌دهیم و این کار را در عین رعایت مقررات سازمان بهداشت جهانی عملی می‌کنیم.»

کمیسیون اروپا گفته است تعداد قابل توجهی از اعضای آن از اعمال محدودیت‌های مسافرتی برای ورود مسافر از چین حمایت کرده‌اند. برخی کشورها پیشاپیش تدابیر جداگانه‌ای را پیش گرفته‌اند اما قرار است درباره کلیت کشورهای عضو اتحادیه و تدبیر جمعی در قبال این موضوع تصمیم‌گیری شود.

آمریکا نیز از اجباری شدن آزمایش کرونا برای پذیرش مسافر از چین دفاع کرده و گفته تصمیم این کشور صرفا بر اساس و تکیه بر دانش است.

چین تا اینجا اصرار داشته که مردم این کشور صرفا از واکسن‌های کرونای ساخت این کشور استفاده کنند، اگرچه تاثیر آنها نسبت به واکسن‌های غربی کمتر است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.