برای پیشگیری از کلاهبرداری در خریدهای اینترنتی رعایت چه نکاتی مهم است؟
باید در خریدهای اینترنتی قبل از هرگونه پرداخت وجه برای خرید کالا و خدمات، از معتبر بودن درگاه پرداخت (با کدهای مورد تأیید بانک مرکزی)، فریبنده نبودن تبلیغات و معتبر بودن سایت فروش اطمینان حاصل نمایید تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرید.
به گزارش سیتنا، کلاهبرداری های اینترنتی که مهمترین و شایعترین آن با نام فیشینگ شناخته میشود بعضا مشکلاتی را برای خریداران اینترنتی کالا و خدمات به وجود آورده است. این مشکلات با وجود پیچیدگی ظاهری به سادگی و با رعایت برخی نکات امنیتی قابل پیشگیری هستند.
یکی از دلایل مهم این مساله، عدم آگاهی افراد و اعتماد بی جا به افراد غریبه است. در همین راستا، ضروری است، همه اشخاص در فضای مجازی و در اینترنت با احتیاط عمل کنند و با شناخت قوانین و افزایش اطلاعات در حوزه دیجیتال، از تحقق جرائمی مانند کلاهبرداری رایانهای پیشگیری کرده و یا در صورت وقوع بتوانند شکایت خود را ثبت و پیگیری کنند.
بر اساس اعلام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، در دنیای امروز اینترنت و فضای مجازی نقش بسیار گستردهای در زندگی روزمره ما دارد، این گستردگی در کنار مزایایی که برای ما دارد، گاهی زمینههای بروز جرائمی را فراهم میکند که تا امروز سابقه نداشته است. یکی از جرائمی که در فضای مجازی رو به گسترش است جرم «کلاهبرداری رایانهای» است.
ماده 741 قانون مجازات اسلامی کلاهبرداری رایانهای را اینگونه تعریف کرده است: «هر کس بطور غیرمجاز از سامانههای رایانهای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن دادهها یا مختل کردن سامانهها وجه، مال یا منفعت یا خدمات و امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند مرتکب جرم کلاهبرداری رایانهای شده است.»
مصادیق جرم کلاهبرداری رایانهای در فضای مجازی مانند به دست آوردن مال یا دادن برنامه مخفیانه به رایانه یا از طریق تقلب در سیستم رایانهای یا فریب و اغوای کاربران در فضای مجازی است.
روشهای کلاهبرداری رایانهای از طریق فروشگاه رایانهای جعلی، فرستادن پیامک یا هک اطلاعات شخصی یا استفاده از دامنههای تجاری سرقتی و غیره است.
نحوه شکایت از جرم کلاهبرداری رایانهای مراجعه به دادسرای جرایم رایانهای و یا سایت رایانهای پلیس فتا است. مطابق قانون فرد مجرم علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس یا جزای نقدی محکوم میشود.
شکایت از جرم کلاهبرداری اینترنتی از طریق مراجعه به دادسرای جرایم رایانهای و یا سایت رایانهای پلیس فتا امکان پذیر است.
منظور از درگاه پرداخت بانکی مجاز آن است که در آن مشتریان بعد از سفارش و تکمیل سبد خرید خود در فروشگاه تجاری آنلاین اقدام به پرداخت هزینه نمایند که این امر به دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم صورت میگیرد.
در شیوه مستقیم پول بدون کارمزد بطور مستقیم وارد حساب میشود ولی در غیرمستقیم با واسطه و گذشت مدت زمان و دریافت کارمزد صورت میگیرد.
در کلاهبرداریهای رایج اینترنتی ملاحظه میشود که مجرمین با ایجاد درگاه بانکی جعلی و غیرواقعی پس از کسب اطلاعات بانکی شما مستقیماً وارد حسابتان میشوند و آن را خالی میکنند که از این حیث لازم است تا قبل از پرداخت وجه از طریق درگاههای بانکی از اصالت آنها مطمئن شویم و به توصیههای بانک مرکزی در خصوص نحوهی تشخیص درگاههای بانکی مجاز دقت نماییم.
در خصوص سایتهای غیرمجاز فروش نیز لازم است تا قبل از پرداخت الکترونیکی بررسی نماییم که آیا سایتی که در حال خریداری هستیم همان سایت کالای مورد نظر ماست یا خیر؟ چون غالباً برخی سایتهای غیرمجاز با ایجاد تشابه در لوگو یا علامت و نام تجاری برند کالای مورد نظر و جعل آنها مبادرت به فروش کالا یا ارائه خدمات مینمایند و از این حیث با فریب و اغوا نمودن خریدار اینطور وانمود مینمایند که شما کالای مورد نظرتان را دقیقاً از همان سایت مورد نظرتان خرید میکنید، در حالیکه در اینگونه موارد در دام کلاهبردارانی گرفتار شدیم که نسبت به ارسال کالای غیرواقعی و یا غالباً عدم ارسال کالا پس از پرداخت اینترنتی، اقدام مینمایند.
بنابراین لازم است تا قبل از هر پرداخت اینترنتی از مجاز بودن درگاه بانکی الکترونیکی و معتبر بودن سایت کالای مورد خریداری و فریبنده نبودن تبلیغات کالای مورد نظر اطمینان حاصل نماییم.
درجهت پیشگیری از کلاهبرداری و خرید محصولات تقلبی، کد ده رقمی مندرج ذیل نشان استاندارد را به شماره 10001517 پیامک کنید، تا از اصالت این نشان و مشخصات کالای مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که طی 10 ثانیه پاسخی دریافت نشد، نشان هک شده بر روی محصول جعلی است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید