حمایت صندوق نوآوری از حضور شرکتهای دانشبنیان در ۱۶۳ نمایشگاه خارجی از سال ۹۸ تاکنون
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، به بسته خدمات صادراتی صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: این بسته خدماتی شامل توانمندسازی صادراتی، شبکهسازی صادراتی و تامین مالی صادراتی است. توانمندسازی صادراتی شامل آموزش و مشاوره صادراتی، اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری است.
به گزارش سیتنا، چهاردهمین رویداد «یکشنبههای صادراتی» صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع «نشست آنلاین تجاری ایران و اوراسیا» 24 مرداد ماه با حضور هیات تجاری از اوراسیا در حوزههای دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و گردشگری سلامت، نفت، گاز و پتروشیمیو حوزه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به منظور ارائه مشاوره و مدیریت صادرات محصولات دانش بنیان در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
کلینیک مدیریت صادرات دانش بنیان، برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان و آشنایی بیشتر شرکتهای دانش بنیان با فرصتها و چالشهای حضور در بازارهای بینالمللی، رویداد «یکشنبههای صادراتی» را بهصورت هفتگی برگزار میکند. در این سلسله رویدادها یک هیات تجاری از بازارهای هدف تجاری با شرکتهای دانش بنیان بهصورت حضوری و آنلاین دیدار میکنند و ضمن آشنایی با توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان در هر حوزه، امکانات و فرصتهای حضور آنها در بازار کشور هدف را تشریح و بررسی میکنند.
دکتر سیاوش ملکیفر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امروز سومین رویداد از رویدادهای اوراسیا است، به بسته خدمات صادراتی صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: این بسته خدماتی شامل توانمندسازی صادراتی، شبکهسازی صادراتی و تامین مالی صادراتی است. توانمندسازی صادراتی شامل آموزش و مشاوره صادراتی، اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی و حفاظت از مالکیت فکری است.
وی شبکهسازی صادراتی را نیز شامل حمایت از حضور مستقل شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاههای خارجی، حمایت از حضور شرکتهای دانش بنیان در پاویون نمایشگاههای خارجی، حمایت از حضور شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاههای دائمیخارجی، اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری در قالب رویدادهای یکشنبههای صادراتی و کمکهای توسعهای اعلام کرد و گفت: در حوزه تامین صادراتی نیز خدماتی همچون راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر مشترک با نهادهای مشابه، تامین مالی شرکتها و پروژههای صادراتی در قالب انواع تسهیلات و سرمایهگذاری، اعطای تسهیلات نمونهسازی، اعطای تسهیلات راهاندازی خط مونتاژ در خارج از کشور و اعطای تسهیلات جایزه صادرایی ارائه میشود.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد حمایتهای این صندوق در بخش آموزش صادراتی نیز بیان کرد: حمایت صندوق نوآوری در بخش آموزش داخلی تا سقف 10 میلیون تومان طی سال، آموزش «در/ از» سایر کشورها تا سقف حمایت سالانه 50 میلیون تومان و در بخش یادگیری شرکت نیز سقف حمایت سالانه 30 میلیون تومان است.
ملکیفر در ادامه سقف حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور شرکتهای دانش بنیان در پاویون نمایشگاههای خارجی را 150 میلیون تومان و سقف حمایت از حضور این شرکتها در نمایشگاههای دائمیخارجی را تا سقف 120 میلیون تومان در سال در قالب خدمات بلاعوض اعلام کرد.
وی در ادامه به خدمات صندوق نوآوری در حوزه حفاظت از مالکیت فکری اشاره کرد و گفت: خدمات صندوق در تحلیل پتنت و تحلیل نقض پتنت 75 درصد هزینهها تا سقف 20 میلیون تومان در سال، ثبت اختراع خارج کشور 85 تا 90 درصد هزینهها تا سقف 200 میلیون تومان در سال، ثبت نشان تجاری خارج کشور 85 درصد هزینهها تا سقف 100 میلیون تومان در سال و ثبت طرح صنعتی خارج کشور 85 درصد هزینهها تا سقف 45 میلیون تومان در سال است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از سال 1398 تاکنون 163 نمایشگاه خارجی مورد حمایت صندوق نوآوری قرار گرفته است، اظهار کرد: این تعداد نمایشگاه خارجی در فهرست حمایتی صندوق در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، نفت و گاز، گیاهان دارویی و کشاورزی، صنعت و ماشینآلات، صنایع معدنی، صنایع فرهنگی و خلاق، سلامت، نیرو، مواد پیشرفته، نساجی، عمومی، صنعت ساختمان و زیرساخت، صنعت حمل و نقل و صنایع غذایی بوده است.
ملکیفر در مورد حمایت صندوق نوآوری در اعزام هیات تجاری به سایر کشورها نیز تصریح کرد: این حمایت شامل پرداخت 90 درصد هزینههای اعزام هیات تا سقف 60 میلیون تومان در سال است. ما در سال 1399 اعزام هیات تجاری به کشورهای کنیا، سوریه، ارمنستان، امارات(همزمان با نمایشگاه جیتکس و همزمان با نمایشگاه گلفود) به صورت حضوری و اعزام هیات تجاری مجازی در حوزه فناوری اطلاعات(نشستهای هفته فناوری ایران) را داشتیم.
وی در ادامه 90 درصد هزینههای پذیرش هیات تا سقف 60 میلیون تومان در سال را از حمایتهای صندوق نوآوری اعلام کرد و گفت: صندوق در سال 1399 برنامه حمایت از پذیرش هیاتهای تجاری حضوری از افغانستان، ارمنستان و 12 کشور(کیش) و پذیرش هیات تجاری مجازی از قرقیزستان در قالب برنامه ایسا را اجرایی کرد.
ملکیفر در ادامه به راهاندازی سه دفتر کارگزاری در عراق، عمان و ترکیه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکتهای خصوصی اشاره کرد و گفت: برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان در خارج از کشور، تاکنون 10 کارگزاری راهاندازی شده و اخیرا سه کارگزاری در ترکیه، شهر مسقط در عمان و شهر کربلا در عراق به آن اضافه شده است.
وی تصریح کرد: دفاتر کارگزاری با مشارکت شرکتهای خصوصی در چین، روسیه، آذربایجان، افغانستان، عمان، امارات متحده عربی، ارمنستان، ترکیه، سوریه، کنیا و بغداد و سلیمانیه در عراق نیز فعال هستند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه در بسته خدمات شبکهسازی صادراتی، کمکهای توسعهای داشتهایم، افزود: صندوق نوآوری بسته اقلام بهداشتی مقابله با کرونا را به کنیا، بلاروس و گرجستان ارسال کرده تا راهی برای ورود شرکتهای دانش بنیان به این کشورها باشد.
شرکتهای دانش بنیان اصفهان در سال 99 حدود 1700 میلیارد تومان فروش را تجربه کردند
در ادامه چهاردهمین «یکشنبههای صادراتی» با موضوع «نشست آنلاین تجاری ایران و اوراسیا» دکتر جعفر قیصری، سرپرست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: ما در اصفهان میزبان 580 شرکت دانش بنیان و فناور هستیم و فضا را برای 7500 فارغ التحصیل دانشگاهی فراهم آوردهایم.
وی با بیان اینکه در سال 99 شاهد اتفاقات خوب در حوزه دانش بنیان و شرکتهای فناور بودیم، بیان کرد: شرکتهای دانش بنیان اصفهان در سال 99 حدود 1700 میلیارد تومان فروش را تجربه کردند که این مسئله نشان از تجربه صادراتی شرکتها و دست یافتن به مدلهای جدید است. در همین سال شرکتها موفق شدند تا صادراتشان را به 37 میلیون دلار برسانند که در مقایسه با سالهای قبل از 99 با جهش 7 برابری روبرو شدند.
سرپرست شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: ما در روابط بینالمللی، طوری برنامهریزی کردیم تا تمرکزمان بر صادرات و حضور شرکتهای دانش بنیان در نمایشگاهها باشد. ما حداکثر حمایت را داریم تا این شرکتها به سطح تجاری برسند.
قیصری با اشاره به فعالیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه «اوراسیا» گفت: شرکتهای فعال در اوراسیا در حوزههای مختلف ماشینآلات کشاورزی، مواد و داروهای مرتبط با صنایع دام و طیور فعالیت میکنند و امیدواریم با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تجربه و امکانات در نظر گرفته شده، بتوانیم به سایر حوزهها اعم از تجهیزات پزشکی و الکترونیک ورود پیدا کنیم.
شرکتهای دانش بنیان ایرانی ملزم به همافزایی برای ورود به بازار روسیه هستند
دکتر ناصر انزلیچی، مدیرعامل مدیریت صادرات تاپ نیز در ادامه این رویداد گفت: روسیه اقیانوس ماهیهای بزرگ است که شرکتهای دانش بنیان ایرانی ملزم به همافزایی برای ورود به بازار روسیه هستند تا در این راه موفق باشند.
وی در مورد بازار روسیه و استانداردهای ورود به آن نیز تصریح کرد: در مورد بسیاری از محصولات دانش بنیان، نیاز به اخذ استانداردها داریم تا بتوانیم با سهولت بیشتر در بازار روسیه حضور پیدا کنیم.
مدیرعامل مدیریت صادرات تاپ گفت: تجربه نشان داده است که بیشتر بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط علیرغم داشتن سوابق صنعتی، تولیدی و خدماتی مناسب، نمیتوانند سهم قابل توجه و ثابتی را از بازارهای هدف کسب کنند.
ضرورت نگاه جدید به بازار اوراسیا از سوی شرکتهای دانش بنیان
در ادامه این رویداد نیز اصغر امانی، رئیس هیات مدیره انجمن سرمایهگذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی و مدیرعامل شرکت کولوس روسیه با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی از مهمترین پایگاههای استقرار شرکتهای دانش بنیان است، گفت: از دیرباز مبادلات تجاری و مسافری از مسیر انزلی انجام میشد چرا که گمرک انزلی اولین گمرک ایران است که فرصتی خوبی را برای بهرهمندی شرکتهای دانش بنیان از این شرایط فراهم آورده است.
وی افزود: با اتصال راهآهن رشت به کاسپین، بسیاری از کالاهایی که از چین به ایران حمل میشود، از شمال وارد کشور میشود.
رئیس هیات مدیره انجمن سرمایهگذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: 34 شرکت دانش بنیان با مشارکت شرکتهای خارجی و سرمایهگذار ایرانی در منطقه آزاد انزلی در حوزههای مختلف فعالیت میکنند که ساختمان اختصاصی را در اختیار این شرکتها قرار دادهایم.
امانی گفت: توانستهایم با حمایت صندوق پژوهش و فناوری گیلان از ظرفیتهای انزلی برای توسعه صادرات استفاده کنیم.
وی در مورد بازار اوراسیا نیز گفت: اگر بتوانیم در بازار اوراسیا موفق باشیم، در سایر بازارها هم موفق خواهیم بود. بنابراین باید نگاه جدیدی به بازار اوراسیا به خصوص روسیه داشته باشیم و شناخت، ارزیابی و کشف قیمتها در بازار روسیه را مدنظر قرار دهیم.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید