کدخبر :256867 پرینت
13 اردیبهشت 1400 - 09:50

شورش باشگاه‌های انگلیسی علیه شبکه‌های اجتماعی

باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر انگلیس، فعالیت معمول رسانه‌ای خود در شبکه‌های اجتماعی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

متن خبر

به گزارش خبرانلاین، تصمیم بی‌سابقه باشگاه‌های فوتبال انگلیسی در تحریم چندروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی صفحه تازه‌ای را برای مقابله با پدیده‌های شوم و رایج در این فضا گشوده است.

داستان از این قرار است که چند روز پیش باشگاه‌های انگلیسی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که تصمیم دارند از ظهر جمعه تا دوشنبه شب، هیچ فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک نداشته باشند و هیچ پستی را در حساب‌های کاربری خود منتشر نکنند. بسیاری از بازیکنان شاغل در لیگ برتر انگلیس هم از تصمیم باشگاه‌های خود حمایت کرده‌اند و حتی پای اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) و چهره‌های شاخصی نظیر لیونل مسی هم به این داستان باز شده و آن‌ها با انتشار هشتگ StopOnlineAbuse# حمایت خود از این کارزار را اعلام کرده‌اند.

[node:title]

باشگاه ها به چه چیزی معترض هستند؟

اعتراض باشگاه‌ها و بازیکنان به حجم توهین‌های نژادی و پیام‌های توهین‌آمیز و حملات تند سایبری است که از سوی تعداد قابل توجهی از کاربران علیه‌شان جریان دارد. آنان نسبت به این قضیه به شدت معترض هستند و خواهان برخوردی جدی‌تر با توهین کنندگان و نژاد پرستان می باشند.

آمارها نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته، حجم توهین‌های نژادی و فحاشی‌ها علیه باشگاه‌ها و بازیکنان افزایش چشم‌گیری داشته. به عنوان مثال باشگاه منچستریونایتد در تازه‌ترین بررسی‌های خود اعلام کرده که از سپتامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۱ حجم حملات نژادپرستانه و توهین به بازیکنان این تیم، ۳۵۰ درصد افزایش داشته است. قربانیان این مدل برخوردها معتقدند که پلتفرم‌هایی که چنین اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد، توجه جدی به این ماجرا نداشته‌اند.

آن‌ها خواستار حذف صفحات توهین‌کنندگان، جلوگیری از ثبت‌نام مجدد این اشخاص در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری پلتفرم‌ها در خصوص اتفاقاتی که در بسترشان می‌افتد و همچنین اقدامات حقوقی موثرتر هستند و برای تحقق خواسته‌هایشان تصمیم گرفته‌اند که به صورت نمادین، حدود ۴ روز هیچ فعالیتی در پلتفرم‌های توییتر، فیس‌بوک ‌و اینستاگرام نداشته باشند.

[node:title]

موضع شبکه‌های اجتماعی چیست؟

در طرف مقابل، پلتفرم‌ها هم چندان زیربار ادعای فوتبالی‌ها مبنی بر کم‌کاری در این عرصه نرفته‌اند و معتقدند که تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. به عنوان مثال توییتر مدعی شده ۷۰۰۰ توییت مربوط به فوتبال که حاوی بیان‌های خشونت آمیز و نژادپرستانه بوده را حذف کرده.

با این حال چه با اقدام نمادین باشگاه‌ها در بایکوت کردن چندروزه پلتفرم‌ها همراه باشیم و چه ادعای شبکه‌های اجتماعی را مبنی بر تلاش‌شان برای پاک‌سازی این فضا بپذیریم، نمی‌توان کتمان کرد که خشونت کلامی و نژادپرستی، در سراسر جهان به یک اپیدمی در فضای مجازی تبدیل شده و با توجه به گستردگی فراوان این فضا و امکان ناشناس بودن برای فعالیت در اینترنت و همچنین فرامرزی بودن بسیاری از جرایمی که در شبکه‌های اجتماعی رخ می دهد، عملا برخورد حقوقی را با چالشی جدی مواجه کرده و احتمال آن را به طرزی جدی کاهش داده است. طبعا در موارد این چنینی ترویج آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب جهت استفاده صحیح از شبکه‌های اجتماعی چه در داخل و چه در خارج، می‌تواند نسخه‌ای موثرتر و البته پایدارتری نسبت به برخوردهای حقوقی و قضایی باشد و جامعه جهانی را در این خصوص امن‌تر کند.

[node:title]

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.