کدخبر :256705 پرینت
07 اردیبهشت 1400 - 14:25

تحقق سهولت دسترسی و شفاف‌سازی فرایندها؛ با رونمایی از سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات (توان آفرین) ، امکان درج درخواست جهت دریافت تسهیلات را فراهم می‌کند، همچنین می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی تسهیل‌گر در کنار متقاضیان باشد و به آنها کمک کند تا بهترین مدل همکاری که برای‌ آنها کارآمد است را انتخاب کنند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم رونمایی از سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات (توان آفرین)، با حضور دکتر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، تعدادی از مدیران ارشد سازمان فناوری اطلاعات ، تنی چند از مدیران ادارات کل ارتباطات استانی و اصحاب رسانه، به صورت برخط برگزار شد.

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: تامین منابع  مالی در حوزه نوآوری، کمک به مکانیزم‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است. در این مدل از تامین مالی، به جای این‌که نهادی باشیم که تسهیلات در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی قرار دهد، ترجیح دادیم صندوق‌های جسورانه این کار را انجام دهند و ما رقیب بخش خصوصی نشویم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: سعی کردیم با کمک به این بخش کاری کنیم که ریسک‌های سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند؛ به این معنی که اگر صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه، در یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری‌ کند، بخشی از سرمایه‌گذاری در قالب وام‌های ارزان قیمت با بهره پایین و دارای تنفس از سوی وزارت ارتباطات در اختیار صندوق جسورانه قرار گیرد تا ریسک کار آن‌ها را کاهش دهد.

ناظمی، افزود: این‌ها راهبردهایی بوده که سعی کردیم در دبیرخانه وام وجوه اداره شده به آن‌ها پایبند باشیم. این سامانه، امکان درج درخواست جهت دریافت تسهیلات را فراهم می‌کند، همچنین می‌تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی تسهیل‌گر در کنار متقاضیان باشد و به آنها کمک کند تا بهترین مدل همکاری که برای‌شان کارآمد است را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: ویژگی بعدی این سامانه امکان رهگیری و پیگیری فرایند است، فرد متقاضی این امکان را دارد تا ببیند در کدام مرحله دریافت درخواست خود قرار دارد و در هر مرحله چه اتفاقی رخ داده است، همچنین می‌تواند برآوردی از زمان دریافت وام داشته باشد؛ این ویژگی‌ها در سامانه‌های قبلی وجود نداشت یا به شکل ضعیف‌تری فعال بود.

 افزایش سهولت دسترسی کاربران، ارزیابان و مصرف کنندگان به داده‌ها در سامانه توان آفرین

به گزارش خبرنگار سیتنا، در ادامه شهره ناصری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: افزایش سهولت دسترسی کاربران، ارزیابان و مصرف کنندگان به داده‌ها و شفافیت استفاده و فرایند دریافت تسهیلات از جمله مزیت‌های سامانه توان آفرین نسبت به سامانه قبلی است.

وی افزود: وزارت ارتباطات در یک سال گذشته 262 مورد تسهیلات به ارزش 122 میلیارد تومان را به فعالان حوزه فناوری اطلاعات پرداخت کرده است. بخش قابل توجهی از این تسهیلات با توجه به سیاست اهرمی کردن منابع از طریق یکی از صندوق‌های همکاری کننده با سازمان فناوری اطلاعات پرداخت شده است. در زمینه طرح‌های کلان ملی نظیر تولید مودم، تولید تلفن همراه، تولید محتوا، پروژه ابر ایران و چند پروژه دیگر با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری می‌شود.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: سازمان فناوری اطلاعات دسته‌بندی‌های خاصی برای اعطای تسهیلات در نظر گرفته و با توجه به 17 دستورالعمل، این تسهیلات پرداخت می‌شود. برخی از این دسته‌بندی‌ها عبارتند از محتوای دیجیتال، اصناف، سرمایه در گردش و کسب‌وکارهای نوپا و غیرنوپا. این سازمان همواره به دنبال حمایت‌های هوشمند و هدفمند است از همین رو تسهیلات نیز با چنین رویکردی در نظر گرفته می‌شود. یکی از نتایج اجرای این سیاست شکل‌گیری طرح بوم‌واره بود.

ناصری عنوان کرد: در این طرح وزارت ارتباطات از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات درخواست کرد تا سرویس‌های خود را در سامانه توان آفرین ارئه دهند و در چنین خدماتی نیز به آن‌ها از محل وجوه اداره شده تسهیلات پرداخت می‌شود. 16 درصد از تسهیلاتی که در یک سال گذشته پرداخت شده مربوط به طرح بوم‌واره است. تسهیلاتی نیز به صورت دوره‌ای مانند وام حمایتی کرونا پرداخت شد. به طور متوسط در سال گذشته ماهانه 7 میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای حوزه فاوا پرداخت شده است. در ماه‌های پایانی سال 99 دستورالعمل‌هایی به معاونت سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران ابلاغ شد و در همین راستا مبلغ برخی از تسهیلات افزایش یافت.

بررسی اطلاعات درخواست کنندگان تسهیلات از طریق دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود

[node:title]

در ادامه دکتر فرهاد سنجری فرد، مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات، به ایراد سخن پرداخت و گفت: بررسی اطلاعات درخواست کنندگان تسهیلات از طریق دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود و این نوید را می دهیم که استان ها نیز دسترسی به این سیستم را خواهند داشت تا درخواست ها را از این طریق بررسی و کنترل کنند و اطلاعات را در اختیار ما قرار دهند.

وی ادامه داد: لیست افرادی که وام دریافت کرده‌اند در سامانه شفافیت و توان آفرین موجود و قابل مشاهده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.