کدخبر :2446 پرینت
23 اردیبهشت 1391 - 04:44

چگونگی طرح ریزی همایشی که هفت ساله شده است

متن خبر

سیتنا - به خداوند توکل کن! با انسانهای بزرگ معاشرت کن، اهداف بزرگ را در نقشه زندگانیت هدف قرار ده و با گامهای کوچک، استوار  و مطمئن برای رسیدن به هدف یا اهداف تعیین شده تلاش مستمر و آگاهانه داشته باش.

 

در آستانه برگزاری هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی گفت و گوی اختصاصی محمد دشتی با امیرعباس تقی پور دبیر این همایش را منتشر کرده است. در این گفت و گو تقی پور با تشریح تاریخچه و چگونگی شکل گیری تفکر برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک، دلایل حذف عنوان بین المللی از همایش دوم به بعد، ویژگی ها و اهداف همایش هفتم، دلایل تداوم و استقبال جامعه روابط عمومی از این همایش، انگیزه های تقدیر از اساتید پیشگام روابط عمومی الکترونیک و اساتید علوم ارتباطات، بررسی تعامل روابط عمومی های دولتی و بخش خصوصی و... مطالبی را مطرح کرده که مطالعه آن خالی از لطف نیست. می خوانید:

 

 

چه سازمانی از  روابط عمومی الکترونیک ،بی نیاز است؟!

     آرام تر از آن به نظر می رسد که بتوان تصور کرد ، قرار است 25 اردیبهشت، همایش بزرگی مانند"هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک"  را برگزار کند . شرایط اصلاً باسال 83 که عملاً دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک آغاز بکار کرد قابل مقایسه نیست . حالا بعد از شش دوره برگزاری همایش آن  دویدن ها ، نگرانی ها و بیدار خوابی ها جای خودش را به آرامشی داده است که ارزان بدست نیامده است و البته این خبر خوبی است که مدیران همایش ها و کنفرانس های ما بتوانند با مدیریت کارآمد خود با خیالی آرام، امور محوله و جاری را به انجام برسانند.

با اولین تماس ، قرار ملاقات و گفت گو را مشخص می کند و در حالی که من نیم ساعتی زودتر به سر قرار رفته ام ، برای تاخیر چند دقیقه ای خودش که در جلسه ای کاری سپری شده است ،عذرخواهی می کند و همه اینها نشانه این است که مدیران حوزه ارتباطات و روابط عمومی و البته از نوع الکترونیکی آن، انسانهای  با اخلاق ، وقت شناس و  ارتباط گرانی خوبی هستند . 

 

امیر عباس تقی پور ، دبیر همایش روابط عمومی الکترونیک سخنانش را اینگونه آغاز می کند: فعالیت (شارا)  شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی را تبریک عرض می کنم. راه اندازی این شبکه کار ارزشمندی است که فعالیت های حوزه روابط عمومی را به خوبی پوشش می دهد. وجود و تعدد چنین شبکه هایی، قطعاً مسیر رشد و تعالی روابط عمومی را هموارتر خواهند کرد.

البته، فعالیت در این عرصه کار بسیارسختی است و صبر و حوصله زیادی می خواهد ضمن آنکه نیازمند سرمایه گذاری است. هم به لحاظ نیروی انسانی و هم به لحاظ امکانات. اگر صبر نداشته باشیم و امکانات لازم را فراهم نکرده باشیم موجی خواهیم بود که زود از بین می رود. در این چند سال سایت های اطلاع رسانی خوبی در حوزه روابط عمومی  آغاز بکار کردند اما متأسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب، پس از مدتی فعالیت خود را متوقف کرده و کارشان را ادامه نداند یا در نهایت به  copy-pasteکار حرفه ای تبدیل شدند.

کاری که در شارا آغاز شده است ، یعنی تولید خبر ، فعالیتی ارزشمند و حرفه ای در این حوزه است  و من به سهم خودم آغاز به کار شارا را به جناب آقای باقریان و همه مخاطبان این شبکه تبریک عرض می کنم.

 

 * چگونه به فکر برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک افتادید ؟

سال 1381 درهشتمین سمینار دولت الکترونیک، اینترنت و مخابرات

(E-government, Internet and telecommunications) که در کشور امارات متحده عربی برگزار می شد شرکت کردم . مسؤولیت من در هیئتی که از ایران به همت مهندس اردشیر منتصری مدیرعامل شرکت عصر دانش افزار و با ترکیب چند معاون وزیر وقت و مدیران حوزه IT  برخی وزارتخانه ها و سازمان ها در آن سمینار شرکت داشت، مدیریت روابط عمومی و امور رسانه ای بود. در آن سال آقای آریا سانچز رئیس جمهور سابق کاستاریکا و برنده جایزه صلح نوبل در سال 1987  سخنران کلیدی این همایش بود و در آن کارشناسانی از ملیت های مختلف حضور داشتند.

حضور تعداد زیادی از کارشناسان حوزه IT در کشوری مثل امارات برای من جالب بود و احساس کردم این همایش آنقدر قابلیت داشته که  نظرمدیران و کارشناسانی از کشورهای مختلف و منجمله کشورهایی که سابقه و حرفی برای گفتن در این زمینه دارند را به خود جلب کرده وآنها با پرداخت هزینه ای حدود 200 دلار در آن زمان فقط برای ثبت نام که با لحاظ هزینه های هواپیما و هتل و ... تا 2هزار دلار و حتی بیشتر هم می شد حاضر به حضور در این سمینار شده اند.

از سویی حس کردم ما نسبت به کشورهای همسایه و پیرامون خودمان در برخی حوزه ها ، از جمله حوزه دنیای مجازی و بحث ها ی ا لکترونیک ، دچار نوعی فاصله شده ایم که قابل توجه است و می تواند ما را در آینده ای که امروز دیگر باید از آن به عنوان واقعیت یاد کنیم، دچار مشکل کند.

در آن زمان چند سالی بیشتر از ورود ادبیات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات نظیر دولت الکترونیک و شهر الکترونیک، به دامنه لغات ایرانیان نگذشته بود و همایش ها و سمینارهای مربوطه کم تعداد بود و استمرار نداشت.

همانجا به ذهنم رسید که خوب است ما هم در زمینه روابط عمومی، سلسله همایش هایی را برنامه ریزی و برگزار کنیم.

جرقه برگزاری همایش روابط عمومی الکترونیک، همان زمان زده شد. بعد از بازگشت به ایران با اساتید و دوستانی که در این حوزه صاحب نظر و دست اندرکار بودند، مشورت کردم و همه دوستان نظرشان این بود که  این کار ، کار سختی است و نیاز به جلب حمایت های دولتی، برنامه ریزی و مدیریت دارد و باید شروعی حساب شده داشه باشد.

خوب به خاطر دارم که یکی از جلسات با آقایان مهدی باقریان و سعید معادی برگزار شد و در همان جلسه متوجه برنامه ریزی دوستان و همکاران خودم برای برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی شدم. دبیر اجرایی اولین کنفرانس هم بنده بودم که بعداً بنا به دلایلی از جمله اینکه موضوع روابط عمومی الکترونیک می توانست پتانسیل یک همایش مستقل را داشته باشد، دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک تأسیس و فعالیت های آن شکل گرفت که در اینجا لازم است از تمام اساتید، همکاران و دوستان عزیزی که در ایجاد و تداوم این حرکت نقش داشته اند تشکر کنم.

 

*مثل اینکه فقط در دور اول، این همایش عنوان بین المللی داشت.

ما در اولین همایش مهمانانی هم از کشورهای مختلف داشتیم ، ولی در دوره های بعدی عنوان بین المللی را از همایش برداشتیم . اعتقاد من این بود و هست که ، زمانی باید از این عنوان استفاده کنیم که افراد متخصص و صاحب نظر از اقصی نقاط دنیا حاضر باشند برای حضور در چنین همایش هایی هزینه کنند و حضور در آن را برای خود اعتبار بدانند. دقیقاً مثل سمیناری که در امارات برگزار شد و من به آن اشاره کردم. این کار شدنی هم هست اما مستلزم ایجاد شرایط مختلفی است که فراهم کردن بخش عمده آن خارج از توان و اراده ما و بخش خصوصی است اما اینکه من چند نفر را از چند کشور دعوت کنم و تمام هزینه های سفر و اقامت و سخنرانی را پرداخت کنم و بعد عنوان همایش را بگذارم همایش بین المللی روابط عمومی الکترونیک، به نظرم قدری بی انصافی و اجحاف به مخاطب ایرانی است. ما تصمیم گرفتیم اگر می خواهیم از سخنران خارجی استفاده کنیم از طریق ابزار و تکنولوژی های نوین و با کمترین هزینه، این کار را انجام دهیم. به صرف دعوت از چند مهمان خارجی ای که تمام هزینه هایشان را هم پرداخت می کنیم نمی توانیم بگوئیم همایش بین المللی برگزار کرده ایم.

 

* در مورد هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک صحبت کنید.

هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک ، ادامه شش همایش گذشته است که از سال 1384 شروع شده است . ما اولین همایش روابط عمومی الکترونیک  را در مهرماه 1384 برگزار کردیم   و بعد از آن به دلیل انتخاب روز 27 اردیبهشت ماه به عنوان روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور از سال 1386 بطور مستمر در اردیبهشت ماه برگزاری این همایش را ادامه دادیم . ما در سال 84 برخی تعاریف را در زمینه روابط عمومی الکترونیک ارائه کردیم و در سال های بعد عمده موضوعات، حول و حوش لزوم فرهنگسازی و تبیین الزامات بکارگیری و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک بود. امسال و در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، موضوع اصلی ما بررسی تجارب و کارکردهای روابط عمومی الکترونیک در وزارتخانه ها، سازمان ها و مؤسسات است.

امسال همزمان با برگزاری همایش، از 4 جلد کتاب تخصصی این حوزه رونمایی می شود و مراسم تجلیل از 30 سال خدمت دکتر مهدی محسنیان راد به توسعه و تعمیق دانش ارتباطات در ایران را هم برگزار می کنیم.

 

* خوشبختانه احساس می شود که همایش توانسته است با برگزاری شش دوره جای خود را در بین مخاطبانش پیدا کند ، شما به عنوان برگزار کننده آن چه برداشتی دارید ؟

امیدوارم. در طول چند سال برگزاری همایش همواره تلاشمان و نه ادعایمان، این بوده است که با بهره گیری از مشاوره و کسب نظر از بزرگان این حوزه و صاحب نظران وادی ارتباطات ، روابط عمومی و ICT  خودمان هم رشد کنیم و خوشحالیم که همیشه این بزرگان دست ما را گرفته اند و از حمایت های بیدریغ آنها برخورداربوده ایم.

معلمانم، پدر مرحومم، مادر پیر و برادران بزرگترم به من توصیه هایی کرده اند که خلاصه اش می شود، درس های بزرگ در چند جمله کوتاه: به خداوند توکل کن ! با انسانهای بزرگ معاشرت کن، اهداف بزرگ را در نقشه زندگانیت هدف قرار ده و با گامها ی کوچک، استوار و مطمئن برای رسیدن به هدف یا اهداف تعیین شده تلاش مستمر و آگاهانه داشته باش.

عمل به این توصیه ها، سرمایه ها و دارایی های کم نظیری را برای انسان فراهم می کند.

خوشحالم آن درسهای بزرگ کمک کرد تا جریان ارزشمندی در حوزه روابط عمومی الکترونیک با کمک بزرگان شکل بگیرد و سرمایه ای تولید شود که گرچه من امانتدار آن هستم ، ولی متعلق به روابط عمومی کشورم ایران است . باز هم از همراهان بزرگ این حرکت ممنونم و مسؤولیت تمام کاستی های موجود را پذیرفته و اطمینان می دهم برای برطرف کردن آن ها تلاش خواهیم کرد.

 

* در این همایش ها به دنبال چه اهدافی هستید ؟

از حدود بیست سال پیش که pc ها فراگیر شده و سرعت تغییرات تکنولوژیکی شتاب گرفت، فرصتی برای تمام حوزه های دانشی از جمله روابط عمومی ایجاد شد تا با استفاده از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن جبران عقب ماندگی های احتمالی تاریخی خود، حضور مؤثرتری برای حل مسائل مردم و سازمان ها داشته باشند. در واقع به دنبال تبیین لزوم توجه به روابط عمومی مبتنی بر دانش فناوری اطلاعات و ارتباطات و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک بوده و هستیم.

برای تحقق این امر، پیوند با دانشگاه و بهره گیری از دانش و پتانسل اساتید و دانشجویان و همچنین مدیران و کارشناسان دو حوزه روابط عمومی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، برایمان بسیار مهم بوده و هست . اساساً بدون برقراری پیوند میان بخش دانشگاهی و بخش اجرایی حوزه هایی که نام بردم، استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک، محال و ناشدنی است. در برقراری این پیوندها به دلیل توانمندی های اساتید و اشتیاق یادگیری مجریان، موفق بوده ایم.

از رهگذر این تعامل علاوه بر اینکه شاهد بروز و ظهور استعدادهای جوان و نو در عرصه دانش میان رشته ای و چند رشته ای روابط عمومی الکترونیک هستیم، خوشبختانه به حجم غیر قابل انتظار و البته ناکافی و نیازمند ارتقای کیفی تولیدات علمی از قبیل مقاله، کتاب، نشریه، فیلم و مولتی مدیاهای آموزشی دست یافته ایم.

 

* بد نیست در مورد انگیزه تجلیل از اساتید هم توضیح دهید.

قدرشناسی از اساتید و پیشکسوتان حوزه ارتباطات و کسانی که با تولید آثار علمی، مستقیم یا غیر مستقیم به استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک، کمک می کنند را وظیفه خود دانسته و البته برای آن معیارهایی هم در نظر گرفتیم. اگر چه، انتخاب استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک و تجلیل از او به عنوان یک برنامه ثابت سالانه مدنظر قرار گرفت اما به این نتیجه رسیدیم که اگر شرایط احراز استاد پیشگام در یک دوره فراهم نشد، تقدیر و تجلیل از استادی پیشکسوت را در دستور کار قرار دهیم.

قصدمان هم الگو سازی و معرفی چهره های شاخصی است که بتوانند سرمشق و الگوی نسل جوان و نوجوی این زمانه قرارگیرند . ضمن آنکه مبانی ارزشی و دینی ما به پاسداشت مقام استاد و معلم، تأکید فراوان دارد.

 

* انجام کار بزرگی مانند همایش روابط عمومی الکترونیک نیازمند یاری ، حمایت و پشتیبانی متولیان روابط عمومی که بخش قابل توجهی از آنها در بدنه دولت قرار دارند ،می باشد ، انتظار شما از این دوستان چیست ؟

خوشبختانه این اتفاق افتاده است . دولت و متولیان امر روابط عمومی و ارتباطات درطی این سالها ، حامی این حرکت ها بوده اند . گرچه باز هم جای این هست که حمایت ها ی بیشتری صورت گیرد ،ولی همین که در این زمینه مانع تراشی نشده  و همکاری ها لازم انجام و مجوزهای فعالیت صادر می شود جای تشکر دارد. تعداد زیادی از شرکت کنندگان در این همایش و همایش های مشابه را کارشناسان بدنه دولت تشکیل می دهند که با موافقت مدیران کل روابط عمومی و ادارات کل آموزش وزارتخانه ها و سازمان ها امکان حضور و ثبت نام می یابند که موضوع و حمایت مهمی است . البته انتظار ما این است که بعد از حدود 10 سال که از برگزاری این همایش ها و کنفرانس ها سپری شده و توان بخش خصوصی تا حد زیادی مشخص شده ، یک ارزیابی  دقیقی از کارها صورت گیرد و اگر قابلیت و پتانسل موجود مورد تایید و اثرگذار است ، از این توان و انرژی، بهره برداری بیشتری بشود .

موسسه کارگزار روابط عمومی ، دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، موسسه آرمان روابط عمومی و تعدادی انگشت شمار در این حوزه، پس از چندین سال فعالیت دارای یک پرونده کاری روشن هستند که دولت و دوستان متولی امر می توانند با ارزیابی عملکرد هر یک و با هدف بقا و تداوم کارهای صورت گرفته، از این مؤسسات کم تعداد که واقعاً در یک میدان رقابت باقی مانده اند ، بیش از پیش حمایت کنند .

پس از گذشت بیش از 50 سال از عمر روابط عمومی و با عنایت به شرایط خاص این حوزه ، به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که در کشور از پتانسیل بخش خصوصی در همه زمینه ها و بخصوص روابط عمومی و ارتباطات استفاده بیشتری بشود.

 

* و... سخن پایانی. 

ممنونم. فقط چند تشکر دارم. ابتدا از مشاوران محترم عالی دبیرخانه ممنونم که همواره با مشورت های خودشان به ما کمک کرده اند؛ پروفسور یحیی کمالی پور، پروفسور کاظم معتمد نژاد، استاد علی میر سعید قاضی. تشکر بعدی از کمیته علمی همایش و اساتید عزیزم آقایان دکتر محمد سلطانی فر، دکتر سعید رضا عاملی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر داود زارعیان، دکتر علی اصغر محکی، دکتر شهیندخت خوارزمی و دکتر حمید ضیایی پرور است که انصافاً در همه حال همراه و یاری گیر دبیرخانه در مسائل علمی بوده اند. از مدیران کل روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان ها، مسؤولین و اعضای انجمن های تخصصی روابط عمومی، بانک ها،  مدیران مسؤول و خبرنگاران رسانه ها و سایت های خبری تخصصی، شرکت کنندگان و اعضای محترم دبیرخانه، از همکاران عزیزم در دبیرخانه که زحمات شبانه روزی می کشند و از پیشکسوت عزیزمان جناب آقای کاظمی دینان که امسال به عنوان دبیر اجرایی همایش هفتم در خدمتشان هستیم.

از شما و دوستان خوبم ، در شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارار) و بویژه جناب آقاب باقریان که زمینه این گفتگو را فراهم کردند متشکرم و امیدوارم ، هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک، بعنوان یک رویداد علمی و حرفه ای  بتواند به نیازها و خواسته های مخاطبان خود به خوبی پاسخ دهد و یک قدم به جلوتر گام نهد. از هم اکنون هم از شرکت کنندگان عزیز در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک می خواهم قصور احتمالی ناخواسته را بر بنده و همکارانم ببخشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.