کدخبر :2413 پرینت
21 اردیبهشت 1391 - 12:25

حفظ کسب و کار و سودآوری در ایران توسط ایرانسل

متن خبر

سیتنا - برخی رسانه های غربی در تحلیل هایی که از حضور شرکت های خارجی در ایران ارائه داده اند، معتقدند که  فعالیت شرکت هایی مانند ام تی ان در ایران با وجود درآمد سرشار آن؛ برای این گروه دردسرساز شده است. اما به خاطر وضعیت اقتصاد جهانی و سرمایه گذاری هایی که شرکت های خارجی در ایران انجام داده اند، ترک ایران و قطع همکاری یا تحریم ایران به صلاح آنها نیست و در چنین شرایطی، آنها به درآمد و کسب وکار خود در ایران نیاز دارند تا روی پای خود بمانند .

 

از آن جا که بازار ایران برای شرکتی مانند اپراتور تلفن همراه ام تی ان، سومین بازار سودآور است و این شرکت بیش از 170 میلیون سیم کارت فروخته است، در نتیجه امکان بی توجهی نسبت به بازار ایران، وجود ندارد.

این شرکت آفریقای جنوبی، اگر چه مانند شرکت های خارجی دیگر که در ایران کسب وکار دارند، ممکن است در معرض فشارهایی باشند، اما واقعیت این است که توقف همکاری، برای آنها زیان بار خواهد بود و آنها نمی توانند از بازار روبه توسعه ایران خارج شوند و نسبت به این سودآوری و کسب وکار بی توجه باشند.

و حتی اگر رشد مشتریان و درآمد آنها کم باشد بازهم بهتر است که بازار مطمئن و پایدار ایران را حفظ کنند.

 بازار ایران در چند دهه گذشته، سودآوری زیادی برای شرکت های مخابراتی، نفتی، خودروسازی، لوازم خانگی و... داشته است و آینده خوبی را پیش روی آنها قرار داده است و این شرکت های بزرگ جهانی، همواره به بازار ایران توجه داشته اند و هر گونه کاهش همکاری با ایران برای آنها، زیان قابل توجه و عدم النفع بسیاری را به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر، بسیاری از شرکت های خارجی به بازار ایران چشم دوخته اند و تراز مالی خود را در وضعیت تعادل نگه داشته اند و اگر بخواهند کسب و کار ایران را حذف یا کم کنند دچار زیان می شوند. 

  

 

برخی تحلیل گران و رسانه های غربی معتقدند که ام تی ان ایرانسل، برای پیشی گرفتن از رقبای خود در ایران و بازار جهانی تلاش می کند اما مسئله ایران برای ام تی ان یک مورد چالش برانگیز است و از منظر کسب و کار و سودآوری، به هیچ وجه عاقلانه نیست که کسب و کار خود را در  ایران رها کند، آنها باید به فکرتدابیری باشند که بدون حمایت دولت سرپا بمانند و رقابت قابل توجهی در ایران داشته باشند و بازار ایران را حفظ کنند و چه با رشد محدود یا کم و چه با رشد زیاد، باید در بازار ایران باقی بمانند زیرا بازار ایران بازار بزرگ و مناسبی است و سود خوبی برای شرکت هایی مانند ام تی ان دارد..

گزارش اخیر اپراتورتلفن همراه نشان می دهد که تعداد مشترکین ایرانسل تا 3.7 درصد افزایش یافته و بدین ترتیب MTN در ایران، پس از نیجریه و آفریقای جنوبی، سومین  بازار بزرگ و سومین رتبه درآمدزا  را دارد و عامل عمدۀ درآمد زا برای صندوق وجوه این شرکت در جهان است.

 

تحلیلگران معتقدند که بازار مشتریان این اپراتور بین المللی در ایران اشباع شده و رشد آن روز به روز کمتر می شود، اما کناره گیری از این قرار داد، اثرات فلج کننده ای بر روی تراز سود و زیان آنها خواهد داشت و بهتر است که این بازار و تعداد مشتریان فعلی را حفظ کند تا از خدمات آن سود ببرد.

گروه ام تی ان تا 31 مارس 2012 بیش از 170 میلیون مشترک را ثبت کرده است که یک افزایش 3.7 درصدی برای دورۀ سه ماهه جاری را نسبت به بیش از164 میلیون مشترک ثبت شده در تاریخ 31 دسامبر 2011 نشان می دهد.

تحلیلگران روز جمعه گفتند این گروه با وجود سطح بالای رقابت در بازارهای کلیدی، عملکرد رضایت بخشی داشته است.

 

ام تی ان اعلام کرده که فعالیت این شرکت در ایران برای ارائه عملکردی منسجم ادامه خواهد یافت تا تعداد مشترکین در حال رشد خود را تا 6.2 درصد بالا ببرد و سهم خود از بازار را برای سه ماهۀ جاری افزایش دهد.

ام تی ان ایران سومین بازار بزرگ برای این اپراتور بزرگ است و  درمیان 22 کشوری که این شرکت در آن ها فعالیت دارد، ایران سومین بازار بزرگ محسوب می شود. گروه تله کام 49 درصد از سهام اپراتور دوم تلفن همراه ایران را در اختیار دارد و 30 درصد از مشترکان خود را در این کشور سرویس می دهد.

کریس نگونیاما ، تحلیلگر مخابراتی شرکت پژوهشی "آنالیزآفریقا" گفت که این اپراتور گزینه های محدودی در ایران دارد. اما من فکر نمی کنم آنها در حال حاضر در شرایطی باشند که از ایران خارج شوند. بازار ایران یک کسب و کار بسیار پرمنفعت است و با توجه به تعداد انبوه مشترکین این شرکت در ایران؛ قطعاَ مایلند که  در این کشور به فعالیت خود ادامه دهند.

 

  

 

وی توضیح داد: حتی اگر ام تی ان مایل به فروش سهام خود در ایران باشد تنها یک گزینه و مشتری برای سهام خود دارد و آن هم دولت ایران است که فروش سهام به دولت ایران، یک فرایند بسیار طولانی  خواهد داشت.

مروین میه موکاندا، تحلیلگر فراست و سالیوان، گفت: مسئله ایران برای ام تی ان یک "دردسر" بوده است. ومن فکر می کنم مسئله ایران برای ام تی ان یک مورد چالش برانگیز است. از منظر تجاری، به هیچ وجه عاقلانه نیست که کسب و کار خود را ترک کنند ، آنها باید به فکرتدابیری باشند که بدون حمایت دولت سرپا بمانند.

تعداد پایه مشترک این شرکت 3.2 درصد در سه ماهه جاری افزایش یافته است. بخش مشترکین سیم کارت های دائمی نیز، با افزایش 4.4 درصد مواجه بوده و عملکرد مناسبی داشته است.

بخش سیم کارت های اعتباری نیز پایه مشترکین خود را به میزان 2.9 درصد افزایش داده است. به گفتۀ MTN این افزایش را می توان به توسعه وگسترش خدمات ازجمله ادامه موفقیت منطقه MTN از طریق بهبود کانال های توزیع غیررسمی نسبت داد.

منبع: بولتن نیوز

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.