کدخبر :224723 پرینت
12 بهمن 1397 - 11:32

برنامه روسیه برای مهار ایران و پیام جهانگیری به پوتین

وفیق إبراهیم در البناء چاپ بیروت نوشت: از ابتدا مشخص بود که از نظر سیاسی، روسیه نسبت به ایران، نزد آمریکا، اسرائیل و ترکیه مقبولیت بیشتری دارد؛ به این دلیل که تهران ائتلافهای مستحکمی در خاورمیانه و جهان اسلام دارد که بر پایه دشمنی با نفوذ آمریکا و اسرائیل استوار است.

متن خبر

به گزارش اعتدال، در ادامه این مطلب آمده است: همین مساله باعث شده است تا مسکو نقش مذاکره کننده سیاسی به نیابت از دولت سوریه و هم پیمانان آن را داشته باشد؛ چرا که مسئولان روسی بر این عقیده اند که نجات دولت سوریه، نیازمند صلح، مذاکرات و تاکتیکهایی است که مورد قبول ایران نیست.

در این میان، هر دو دولت روسیه و ایران در چارچوب خواست دولت سوریه عمل می کنند. واقعیت آن است که دولتهای مستقل، لزوما دارای اهداف و طرحهایی مستقل و جدا از هم هستند، که ممکن است در نقاط محدودی با یکدیگر تلاقی پیدا کنند و این مساله موجب شکل گیری ائتلاف موقت بین آنها شود. همانطور که ایران و روسیه با وجود اختلاف در مورد یمن و عربستان، در خصوص پرونده سوریه با یکدیگر اتفاق نظر داشته و سوریه را صاحب یک نقش محوری در منطقه عربی می دانند؛ مسکو تلاش می کند از طریق سوریه، نقش خود در جهان را پر رنگ تر کند و ایران، به دنبال ان است تا با حفظ نظام سوریه، نظام خود را پابرجا نگه دارد.

در رابطه با سوریه، اشتراکات زیادی بین ایران و روسیه وجود دارد، اما هر یک از آنها، راه و شیوه خاص خود را برای تحقق اهدافشان دارند.

اما این نقطه مشترک کجاست؟ مساله دفاع از سوریه هنوز پایان نیافته است و امپراتوری آمریکا همچنان به مهار روسیه در اروپایی شرقی ادامه می دهد، به ونزوئلا حمله می برد و همزمان، تحریمهای سخت خود علیه ایران و حزب الله را ادامه می دهد و تلاش می کند ترکیه، اسرائیل، کردها و ائتلاف عربی را جایگزین نقش نظامی مستقیم آمریکا در منطقه کند.

شاید گاز یکی از عوامل اصلی ائتلاف ثابت بین دو کشور ایران و روسیه است، که بر سه چهارم ذخایر گازی جهان سیطره دارند؛ بدین معنا، که این دو، حرکت جهانی توزیع این انرژی را بر عهده دارند و همین نکته، باعث کاهش نقش آمریکا در این باره شده است. بنابراین، روسیه، ایران و ساحل سوریه، جزو مناطق اساسی در تولید گاز هستند، که همین مساله، یک جایگاه سیاسی بین المللی به ائتلاف آنها بخشیده است؛ آنچه که علت اصلی رفتارهای جنون آمیز آمریکاست.

به این ترتیب، مشخص می شود که نقاط تلاقی روسیه و ایران، ویژگی های راهبردی دارد، در حالی که نقاط تباین آنها، تنها در اسلوب تاکتیکهایشان است. بنابراین، به رسانه ها توصیه می کنیم به دنبال موضوعات دیگری برای متشنج کردن اوضاع باشند...

اظهار تمایل روسیه به مهار نفوذ ایران در سوریه در دیدار با بن سلمان

العرب چاپ لندن نیز نوشت: ایران تلاش می کند به اقدامات مشترک خود با دمشق سرعت بخشد تا بر نفوذ خود در سوریه، تاکید کند.

در ادامه این مطلب آمده است: معاون اول رئیس جمهور این کشور، اسحاق جهانگیری، روز دوشنبه برای امضای توافقهای راهبردی بین دو کشور، به سوریه می رود.

تحلیلگران بر این عقیده اند که تحکیم روابط بین ایران و سوریه از طریق امضای توافقهای رسمی، به معنای ارسال پیامهایی به هم پیمانان ایران در «روند آستانه»، در خصوص حضور این کشور در آینده سوریه است.

ایشان تصریح می کنند که تهران قصد دارد به این شکل خطاب به مسکو تاکید کند که ایران در جریان هر راه حلی که واشنگتن، آنکارا و دولتهای عربی در مورد سوریه به آن برسند، وزنه سنگینی خواهد بود.

جهانگیری در سفر دو روزه خود به دمشق، با بشار اسد و نخست وزیر سوریه، عماد خمیس، و همچنین تعدادی از مسئولان برجسته دولتی در سوریه، دیدار می کند.

این در حالی است که اسرائیل طی هفته گذشته حملات هوایی و موشکی علیه اهداف ایرانی در سوریه انجام داد. در ادامه، تهران انتقادات مستقیمی را متوجه روسیه کرده و آن را متهم کرد که عمدا از سامانه های اس 300 برای مقابله با حملات اسرائیل استفاده نکرده است.

به گفته حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، سامانه های دفاع هوایی روسیه، اس 300، در جریان حملات صهیونیستها به خاک سوریه، مورد استفاده قرار نمی گیرند.

پیش از این، سرگئی ناریشکین رئیس دستگاه اطلاعاتی روسیه طی سفری به ریاض و در دیدار با ولی عهد سعودی از تمایل مسکو برای مهار نفوذ ایران در سوریه تاکید کرده بود. در واقع، روسیه به دنبال آن است تا عربستان و کشورهای عربی را در مورد به رسمیت شناختن نام اسد و سرمایه گذاری برای بازسازی سوریه، قانع کند.

در این میان، دولت سوریه از زبان وزیر اقتصاد و تجارت خارجی خود، محمد سامر الخلیل، تاکید کرده بود که شرکتهای ایرانی در بازسازی سوریه، اولویت دارند.

تهران نگران آن است که پایتختهای ذینفع در مورد سوریه، بر سر مشارکت در بازسازی این کشور به تفاهم هایی برسند، در حالی که روسیه و چین به این تفاهمها نزدیک هستند و حتی ممکن است این طرفها در خصوص کاهش نفوذ ایران از سوریه، توافق کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند که سفر جهانگیری که اولین سفر یک مسئول بلند پایه ایرانی به سوریه محسوب می شود، نشان دهنده بخشی از درگیری پنهان بین تهران و مسکو است.

 
برنامه جدید ایران برای سوریه
 
روز گذشته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی رتبه به دمشق سفر و با مسئولان سوری دیدار کرد.

در جریان این دیدار 11 تفاهم نامه همکاری اقتصادی میان دو کشور به امضا رسید که می تواند جای پای ایران را در دوران بازسازی این کشور محکم سازد، واشنگتن پست و بسیاری از سایت های معتبر دیگر در گزارشی به برسی این توافقات پرداخته اند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه طرفین سوری و ایرانی یازده تفاهنامه و برنامه اجرایی برای افزایش همکاری بین دمشق و تهران در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی، خدمت، سرمایه‌گذاری و مسکن امضا کردند.

مهم‌ترین مسئله مربوط به همکاری اقتصادی راهبری طولانی مدت و یادداشت تفاهنامه نشست‌های کمیته عالی فنی مشترک بود که «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه و جهانگیری امضا کردند.

 
این تفاهمنامه شامل بسته‌ای از توافقها بین وزارت اقتصاد و تجارت خارجی سوریا با وزارت صنعت، معدت و تجارت ایران است که «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد سوریه و «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی ایران امضا کردند.

کمیته عالی فنی مشترک سوریه و ایران بعدظهر دوشنبه (روز گذشته) در ساختمان نحست وزیر سوریه به ریاست خمیس از طریف سوریه و جهانگیری از طرف ایران برگزار شد.

در این نشست، افق‌های همکاری آینده بین ایران و سوریه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تبادل تجاری بحث و بررسی شد.

خمیس در این جلس تأکید کرد که سفر هیئت ایرانی، نشانگر روابط تاریخی و دیرینه دو ملت برادر و پیامی برای مردم جهان است که بر روابط برجسته تهران و دمشق در سایه تحریمهای یکجانبه علیه این دو کشور تأکید دارد.

جهانگیری نیز اعلام کرد که ایران در مرحله بازسازی در کنار سوریه است و توسعه همکاریهای اقتصادی و سیاسی را خواستار شد.

طرفین در پایان نشست بر افزایش هماهنگی و همکاری در مرحله آتی تأکید و اعلام کردند که قصد دارند با هر گونه تلاشی که برای ضربه زدن به ایستادگی ملتهای ایران و سوریه صورت می‌گیرد، مقابله کنند.

اما این توافقات نشان می دهد که کمک های ایران به سوریه در زمینه نظامی به هیچ وجه بلاعوض نبوده و این کشور به دنبال حضور فعال اقتصادی از طریق شرکت هاى خصوصى در زمان بازسازی سوریه است تا بدین شکل هزینه های خود را جبران سازد و جای پایش را هم محکم کند.

 
انتهای پیام
 

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.