آیا عملکرد هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران ارزیابی می شود؟
روند تغییرات در شرکت مخابرات ایران به گونه ای پیش رفته و می رود که هر روز و ساعت و لحظه، اهمیت کارآمدی و اثربخشی هر یک از ارکان و اجزای آن و نقشی که برای شرکت ایفا می کنند، بیشتر و بیشتر می شود.
به گزارش سیتنا، "محمد امامی" مدیرکل اسبق روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در مطلبی که نسخهای از آن در اختیار سیتنا قرار گرفت، افزوده است:
- سهامداران و کارکنان حق دارند بدانند هر یک از این ارکان و اعضا و اجزا تا چه میزان توانسته اند برای شرکت مفید واقع شوند و پیش از هر موضوعی این پرسش در اذهان شکل می گیرد که مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره ، متناسب با مواهب و حقوق و منافعی که از آن برخوردار می شوند آیا توانسته اند نقشی موثر و مفید ایفا کنند؟
- برخی مطالعات و پژوهش های صورت گرفته شاخص هایی را برای سنجش عملکرد اعضای هیئت مدیره شرکت ها شناسایی و معرفی کرده اند که مروری بر برخی از این شاخص ها خالی از لطف نیست.
- چه خوب است رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران پاسخ دهند که تا چه اندازه این استانداردها را رعایت کرده اند.
- یکی از استانداردهای مطرح شده این است که هیئتمدیره باید بهطور مرتب (فواصل زمانی کمتر از یک سال نباشد) هریک از اعضا و فرایندها، عملیات و سهم مشارکت واقعی و قابل اندازهگیری خود در پیشبرد سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد و در صورت نیاز اعضای هیئتمدیره و فرایندها و عملیاتی را تغییر دهد که کمک قابل توجهی به موفقیت سازمان نمیکند.
- دیگر این که هیئتمدیره باید در هر سال حداقل 10 تصمیم بگیرد و 10 اقدام شاخص انجام دهد که به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی سازمان منجر شود.
- همچنین بر اساس استانداردهای موجود، هریک از اعضای هیئتمدیره باید هر سه ماه یکبار حداقل یک اقدام یا ایده مهم را ابداع کند که کمک قابلتوجهی به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی شرکت میکند و یا مسئولیت آن را برعهده بگیرد.
- استاندارد دیگر می گوید هریک از اعضای هیئتمدیره باید در راه شناسایی و از بینبردن عدم یکپارچگی سازمانی، نقض اخلاقی و یا قصوری به طور جد تلاش کند که ممکن است سازمان را از اجرای قوانین و یا تبعیت از بالاترین استانداردهای اخلاقی جامعهای بازدارد که در آن فعالیت میکند.
- و نیز بر اساس این استاندارد، هریک از اعضای هیئتمدیره باید هرماه حداقل یک اقدام برای شناختهشدن هرچه بیشتر و بهتر سازمان انجام دهند. هیئتمدیره باید هرساله برنامهای برای معرفی بیشتر سازمان به جامعه ارائه و تضمین کند که اقدامات سازمان همواره به بهتر شناختهشدن سازمان کمک میکند.
- استاندارد دیگر مقرر می دارد که هیئتمدیره باید فعالانه در جهت تأمین منابع مورد نیاز سازمان و ایجاد، پشتیبانی و حفظ روابط استراتژیک برای سازمان تلاش کند. هریک از اعضای هیئتمدیره باید حداقل هر سهماه یکبار اقدامی انجام دهد که باعث ایجاد یک رابطه استراتژیک جدید برای سازمان شود.
- حال رئیس و اعضای محترم هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران پاسخ دهند که طی مدت تصدی این مسئولیت هر کدام چه تصمیم های مهم و چه طرح های برجسته و چه اقدامات شاخصی که به بهبود کیفیت و موفقیت نهایی شرکت مخابرات ایران انجامیده است، داشته اند؟
- هر یک از اعضای هیئت مدیره چه ایده های مهمی را ابداع کرده اند که به ارتقای کیفیت و موفقیت شرکت کمک کرده باشد؟
- آیا هر یک از اعضای هیئت مدیره توانسته اند عواملی را که موجب از بین رفتن یکپارچگی سازمانی می شود، یا نقض اخلاقی و یا قصوری را در سطح شرکت شناسایی کنند؟ یا همه امور گل و بلبل است؟
- آیا هر یک از عزیزان توانسته اند اقدامی کنند که شرکت را در راه موفقیت و رفع مشکلات، یک گام به جلو ببرد؟ یا توانسته اند فرایندهای معیوب و ناقص را اصلاح کرده و بهبود بخشند؟
- مشتاقانه منتظر گزارشی واقع گرایانه و تفکیکی از عملکرد هر یک از اعضای هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران هستیم، شاید تحقق این پیشنهاد یک آرزو باشد، اما شاید بتوان برخی تحول ها و دگرگونی ها و بهبودها را از طریق بیان همین آرزوها دنبال کرد و به آن دست یافت.
منابع:
- ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 168
- مقاله ارزیابی هیئتهای مدیره عوامل و استانداردهای جدید
- کتاب مبانی مدیریت و سازمان
افزودن دیدگاه جدید