کدخبر :204979 پرینت
07 آذر 1396 - 09:59

وزیر ارتباطات در صبحانه‌ی کاری هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی ایران:

ساختار و ماموریت سازمان فناوری اطلاعات، تناسبی با اقتصاد دیجیتال ندارد/ پروانه‌ی دو اپراتور خصوصی پست طی چند روز آتی ارایه می‌شود/ بازار بخش ثابت قابلیت رشد بالایی دارد/ حمایت از نظام صنفی و سندیکای مخابرات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: عدم تناسب ساختاری و نهادی وزارتخانه با توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال مشهود است، به نحوی که ساختار و ماموریت سازمان فناوری اطلاعات که باید سازمان توسعه ای باشد در حال حاضر تناسبی با این مهم ندارد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز سه شنبه و در صبحانه‌ی کاری هیات رئیسه‌ی اتاق بازرگانی ایران، گفت: برنامه ما یک نگاه جامع به اقتصاد دیجیتال است و این پدیده ای است که امروز همه درباره آن اظهار نظر می‌کنند و تحولی که این مقوله در نظام هویت ما و نظام اسناد ما دارد قابل توجه است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری اطلاعات که زیرساخت توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال است در ایندکس های اقتصادی ما یک سرفصل مجزا ندارد و در بخش خدمات است، گفت: وقتی این نوع نگاه را نداریم نباید انتظار داشت که برنامه‌ی مدونی در حوزه‌ی اقتصاد کشور داشته باشیم، کما اینکه در عرصه‌ی توسعه‌ی فناوری اطلاعات یک شاخص گذشته شده است.

او افزود: مهمترین پیام اقتصاد دیجیتال و تحولی که ایجاد می کند، ترکیب بخش های مختلف با هم و ایجاد ارتباط های درون بخشی و ایجاد نزدیکی بین انها می باشد.

وی ادامه داد: پست بانک و منطقه‌ی اقتصادی پیام زیرساخت‌های خوبی برای توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در حوزه‌ی ارتباطات هستند و اگر ما در مسیر توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشیم و حرکت نکنیم، نه تنها در عرصه‌ی فناوری، بلکه در اقتصاد هم بازنده خواهیم بود؛ چرا که دنیا به فکر استفاده از فرصت های اقتصاد دیجیتال است که فرصت های بی نظیری است و اگر ما از این فرصت ها استفاده نکنیم تهدیدهایش دامنگیرمان خواهد شد.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: عدم تناسب ساختاری و نهادی وزارتخانه با توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال مشهود است، به نحوی که ساختار و ماموریت سازمان فناوری اطلاعات که باید سازمان توسعه ای باشد در حال حاضر تناسبی با این مهم ندارد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در کشور جزء وزارتخانه هایی است که تصدی گری در بخش ارتباطات را تا حدودی واگذار کرده است و اگرچه انتقادهایی در این زمینه وجود دارد که به صورت کامل خصوصی نشده، اما خصولتی شده است.

او افزود: یک خبر خوب اینکه در راستای رفع تصدی گری در حوزه‌ی پست، طی چند روز آینده پروانه‌ی دو اپراتور خصوصی پست را ارایه خواهیم کرد.

آذری جهرمی بیان داشت: همچنان برخی نگاه فناوری ستیز در کشور دارند و این حتی در بین مسئولان کشور هم است و قابل انکار نیست، ولی واقعیت این است که دنیا به فکر استفاده از این فرصت‌های بی نظیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ظرفیت ترانزیت شمال به جنوب ایران در سه ماه گذشته فعال شده است و 300 گیگ ظرفیت جنوب به شمال را جذب کردیم و طبیعتا اگر این آزادسازی صورت بگیرد، ما به اهداف برنامه ششم توسعه می رسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر، حجم بازار ارتباطات کشور 35 هزار میلیارد تومان است که مطابق تکلیف برنامه‌ی ششم باید 2.5 برابر شود. در همین حال توسعه در بخش تلفن همراه رخ داده است و طبیعتا نمی توان آن را 2.5 برابر کرد، اما بازار بخش ثابت نشان می‌دهد یک دهم چیزی است که باید باشد و می‌توان آن را توسعه داد و تا حجم 2.5 برابری رساند.

مهندس جهرمی در بخش دیگری از سخنانش، پیشنهاد داد که تبدیل نظام صنفی رایانه ای به نظام صنفی فناوری اطلاعات و سندیکای صنعت مخابرات به سندیکای ارتباطات صورت گیرد و تاکید کرد که البته ما هم قول حمایت از هم نظام صنفی و هم سندیکا را خواهیم داد و در کمیسیون ها نماینده هایشان را خواهیم داشت.

انتهای پیام

عکاس: راحله قادری

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.