کدخبر :202715 پرینت
03 شهریور 1396 - 18:49

مدیرعامل هلدینگ شمص تامین:

"رایتل" تنها اپراتوری است که بدون اتکا به خارجی‌ها فعالیت می‌کند/ در رقابتی نابرابر به سر می‌بریم/ قوانین به سود شرکت‌های رقیب نوشته شده است

مدیرعامل هلدینگ شمص تامین، می گوید: رایتل بدون اینکه حتی یک مشاور خارجی داشته باشد در حال فعالیت است. این پروژه از روز اول تا الان، که از بروزترین تکنولوژی جهان استفاده کرده و خدماتی هم سطح جهان ارائه می دهد، تماما با متخصصان بومی اداره شده و پیشرفته است. به شکل های مختلفی تلاش کردیم عمق اطلاعات نیروها را افزایش دهیم و تنها اپراتور در کشور
هستیم که بدون اتکا به خارجی ها کار می کنیم.

متن خبر

سیتنا - عباس کاظمی مدیرعامل هلدینگ شمص تامین از شرکت‌های زیرمجموعه شستاست. او دکتری مدیریت استراتژیک دارد اما فراتر از آن، نگاه دقیق او به روند تغییر شرایط زندگی، به دلیل پیشرفت‌های ناشی از تغییرات تکنولوژیکی، از او مدیری به‌روز و کارآمد ساخته است. چشم‌انداز توسعه صنایع آی‌تی و آی‌سی‌تی او و همکارانش را در شرکت تحت مدیریتش بر آن داشته تا برای عقب نماندن از شرایط روز جهان به فکر طرح‌های نو در این زمینه باشند.

در این گفتگو بیش از هرچیز بر آینده کاری شرکت شمص و ارزش نیروی انسانی و همین‌طور جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت شمص تامین تاکید شده است.

جناب کاظمی، هلدینگ شمص تامین از چه سالی و در چه حوزه‌هایی آغاز به فعالیت کرده است؟

هلدینگ شرکت مدیریت صنایع نوین تامین، که به‌اختصار «شمص تامین» نامیده می‌شود، از سال 1385 تاسیس شده و بیش از ده سال از فعالیت آن سپری شده است. در طول این 10 سال البته شرکت نزدیک به سه سال فعالیتی در یک‌سری از حوزه‌ها نداشته است؛ از مهر 90 تا بهمن 93. غیر از این وقفه دیگر به شکل جدی فعال بوده است. براساس اساسنامه، چهار حوزه برای فعالیت شرکت در زمینه صنایع نوین تعریف شده است. این چهار حوزه عبارت‌اند از فناوری اطلاعات (IT)، فناوری ارتباطات (CT)، نانوتکنولوژی (NANO) و حوزه بایوتکنولوژی است. از ابتدا حوزه نانو فعال نبود و بعدها حوزه بایو هم تعطیل شد و فعالیت تنها در دو حوزه آی‌تی و سی‌تی ادامه یافته است.

علت تاسیس چنین شرکتی با این حوزه‌های فعالیت چه بوده است؟

با توجه به گسترش تکنولوژی و صنایع نوین در جهان امروز و امکان‌ها و فرصت‌های شغلی که فراهم می‌کند، و اینکه می‌تواند در توسعه صنایع دیگر تامین‌کننده قدرت ملی در کشور باشد، و مهم‌تر از این‌ها با توجه به بکر بودن زمینه صنایع نوین نسبت به صنایع قدیمی‌تر و فرصت‌های بهتری که در اختیار کشورهای درحال‌توسعه قرار می‌دهد، بسیاری از کشورها سعی می‌کنند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند. همین دلایل و دلایل مهم دیگر سبب شد ما هم در شرکت شمص تامین به سمت فعالیت در زمینه تکنولوژی‌های نوین بریم.

البته سرمایه‌گذاری در دنیا در این زمینه زیاد شده و علت تاسیس شرکت ما نیز همین دلایل قانع‌کننده را داشت. در سال 90 که شرکت به حال فریز درآمد، یکی از دلایل اصلی آن درک نشدن دلایل تاسیس شرکت از سوی مدیران شستا در دولت‌های نهم و دهم بود. به همین دلیل بعد از سپری شدن سه سال، در سال 93 در دولت یازدهم این هلدینگ مجددا احیا شد. تا امروز در این دو حوزه آی‌تی و سی‌تی فعالیت می‌کنیم. در حوزه آی‌تی شرکت رایتل که صد درصد سهام آن در اختیار ماست در حال فعالیت است. پروژه رایتل از سال 88 آغاز شد که تا امروز ادامه پیدا کرده است و یکی از خوش‌نام‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در ایران است.

در حوزه سی‌تی چه فعالیت‌هایی تحت نظر شرکت شمص انجام می‌شود؟

در حوزه سی‌تی شرکت «داتک» فعالیت می‌کند که قدیمی‌تر از شرکت رایتل است و حدود 15 تا 20 سال در حوزه ‌ای‌دی‌اس‌ال خدمات ارائه داده است و یکی از شرکت‌های موفق در این حوزه است. طبق رنکینگ‌های سازمان در سال‌های نه‌چندان دور، این شرکت یکی از سه شرکت برتر سازمان بوده است. بعدها به دلیل تغییرهای مکرر در حوزه مدیریت، مشکلاتی پیدا کرد و زیان‌ده شد. با تلاش‌هایی که در چند سال اخیر صورت‌گرفته سال گذشته شرکت از زیان‌دهی خارج شد. شرکت دیگری که در آن سهم داریم شرکت «فن‌آوا» است که یک هلدینگ است و سازمان‌های دیگر نیز در آن سهم دارند. سهم ما در این شرکت حدود 16 درصد است. یک سیت از این هلدینگ در اختیار ماست و این هلدینگ 11 شرکت زیرمجموعه دارد که در حوزه پرداخت الکترونیک، تولید نرم‌افزار، تلفن روستایی، خدمات اف‌سی‌پی و خدمات دیگر فعالیت می‌کند.در شرکت «پارس الکتریک» نیز یک سیت سهام داریم که سهام مدیریتی نیست. شرکت پارس الکتریک داستان مفصلی دارد. این شرکت 300 میلیون سهم دارد که ما حدود 15 درصد آن را در اختیار داریم.

نکاتی که اشاره کردید برخی مربوط به گذشته است و به هر حال در طول این مدت خوب یا بد جلو آمده است. برنامه‌های آینده شرکت شمص با توجه به سبقت کشورها از یکدیگر در زمینه توسعه صنایع نوین چه خواهد بود؟ شما در چه حوزه‌هایی تلاش دارید وارد کار شوید؟

بسیار کلی توضیح می‌دهم. یکی از برنامه‌های آینده ما این است که خدمات ارزش‌افزوده در حوزه خدمات اینترنتی و موبایل را گسترش بدهیم. در حال حاضر در تمامی دنیا سرمایه‌گذاری به این سمت‌وسو در حال حرکت است. خدمات ارزش‌افزوده حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود. در حوزه بهداشت، درمان، بانکداری، آموزش، مالی، تفریحی و اطلاع‌رسانی و... در یازده مورد می‌توان آن را بیان کرد. این یکی از ترندهای اصلی صنعت آی‌سی‌تی در دنیاست. اما ترند دیگری که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد بحث سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری شهرهاست. زندگی در شهرها به سمت هوشمندی پیش می‌رود. اکنون شهرها را به نام «اسمارت‌سیتی» می‌شناسند. در گذر تاریخ دغدغه اصلی شهرها امنیت بوده است. در قرون‌وسطی یا در دیگر دوره‌ها با تاسیس قلعه‌هایی امنیت شهرها تامین می‌شد. به‌مرور نیازهای شهری توسعه پیدا کرد تا جایی که در حال حاضر دغدغه‌های جدیدی برای شهرهای مدرن به وجود آمده است. قبلا شهرها سنتی بودند ولی الان این‌گونه نیستند. حال مشکلات شهرهای مدرن مانند ترافیک، آلودگی، حمل‌ونقل، ارتباطات و... نیازمند راهکارهای نوین است. حوزه بهداشت و درمان مسئله شهرهاست. مسائل محیط‌زیست الان دغدغه مهمی است. بنابراین تکنولوژی آی‌سی‌تی می‌تواند مشکلات را مرتفع کند. شهرها از مدرن‌سیتی به سمت دیجیتال سی‌تی حرکت کرده‌اند. شهرهای دیجیتالی هم در مدت‌زمان کوتاهی به دلیل سرعت تکنولوژی توسعه پیدا کرده‌اند و از آنها به «اینتجلنت‌سیتی» یا «اسمارت‌سیتی» نام می‌برند. شما در شهر هوشمند سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنید. ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

به طور مصداقی شما در ایجاد تجربه هوشمندسازی شهرها در ایران چه خدماتی را می‌توانید ارائه دهید؟ آیا چنین درخواست‌هایی داشته‌اید؟

همین حالا، در حال کار بر روی پروژه‌ای هستیم که کنتورهای آب، برق و گاز را هوشمند می‌کند و فرایند سنتی خوانش کنتور و مشکلات ناشی از آن برای مصرف‌کننده و برای تولیدکننده به شکلی کاملا هوشمند در حال رفع شدن است. طبق مطالعات ما طرح‌هایی آماده شده است که می‌تواند این وضعیت را به‌خوبی ساماندهی کند.

برای رسیدن به اهداف خود در حوزه ارائه خدمات آی‌تی و آی‌سی‌تی به مشتریان حتما با مشکلاتی مواجه هستید. می‌توانید این مسائل را بیان کنید؟

مهم‌ترین مشکل آی‌سی‌تی در ایران فرهنگی است. اما ما از یک جهت نقاط مثبت خوبی داریم. جمعیت جوان ایران گرایش عجیبی به استفاده از تکنولوژی نوین دارد. با توجه به مشکلات موجود و معضلاتی که در زمینه توسعه صنایع نوین وجود داشت، این فرصت در حال هدررفت بود. اما مسئولان به‌خوبی این مسئله را درک کردند و حالا  برای ارائه خدمات به این جمعیت عظیم سرمایه‌گذاری وجود دارد. روند تغییر کرده و این نقطه مثبتی است. وجود گوشی‌های هوشمند در کشور خود فرصت مهمی است. رقمی حدود 20 میلیون تاکنون اعلام شده است که ما باید از این فرصت استفاده کنیم. جمعیت دانشگاهی کشور و اساتید خود فرصت مهمی هستند.

اما موانعی هم وجود دارد که مشکلات فرهنگی از مهم‌ترین این موانع هستند. مقاومت برخی از مدیران کشور در برابر روند تغییر ساخت فرهنگی یکی از مشکلات موجود است. وقتی این تکنولوژی می‌آید ممکن است از نظر برخی افراد نوعی تهدید باشد. این نگاه می‌تواند یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صنایع نوین و ایجاد اشتغال در این حوزه باشد. برخی افراد هم ممکن است به‌کارگیری تکنولوژی آی‌سی‌تی را در ساختارهای دولتی، به دلیل اینکه منجر به شفافیت می‌شود، برنتابند و در برابر شفاف‌سازی مقاومت کنند. مانع بعدی این است که این طرح‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. گاهی تامین سرمایه‌گذاری آسان نیست. چون برای به نتیجه رسیدن این صنایع باید وقت صرف کرد و برخی توان صرف وقت در این زمینه را ندارند و لذا تامین سرمایه با مشکلاتی مواجه است. تصمیم‌گیری در این حوزه نیازمند نوعی شناخت و آگاهی است. نکته بعدی شاید به نوع فرهنگ کلان جامعه ما برگردد. برای کار در حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی نیازمند فرهنگ کار تیمی هستیم، ولی به نظر می‌رسد ما هنوز برای این مسئله آمادگی نداریم. باید آموزش بیشتری ببینیم و بتوانیم تیم‌های کاری را شکل بدهیم. این مسئله خود را در کار نشان می‌دهد. پروژه‌های آی‌سی‌تی پروژه‌ای بین‌سازمانی است. این‌طور نیست که یک سازمان به‌تنهایی بخواهد همه کار را انجام دهد. بایستی این تحول بین چند سازمان اتفاق بیفتد اما ما تجربه کار بین‌سازمانی را نداریم و این در نحوه تولید و ارائه کار چالش بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

برای بررسی جایگاه هلدینگ شمص تامین باید میزان و نحوه سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی و شاخص‌هایی مانند آموزش و... را بررسی کنیم. شما در این حوزه چه کرده‌اید، چشم‌انداز تربیت نیروی انسانی و تامین سرمایه در شرکت شما چگونه است؟

ما شرکت رایتل را داریم که شرکتی پیشرو و پیشگام است. مدت‌ها به صورت انحصاری مجوز خدمات نسل سوم ارتباطات در ایران را در اختیار داشت. ابتدا برای شروع کار نیروی انسانی تربیت‌شده، متخصص، متبحر و چیره‌دست نداشتیم. شرکت‌های خارجی هم به دلایل بسیار زیادی مانند تحریم‌ها با ما همکاری نمی‌کنند و نیروی انسانی در اختیار ما قرار نمی‌دهند؛ غیر از آن ما به فکر تامین نیروی انسانی متخصص با دانش و کیفیت بومی افتادیم. رایتل بدون اینکه حتی یک مشاور خارجی داشته باشد در حال فعالیت است. این پروژه از روز اول تا الان، که از به‌روزترین تکنولوژی جهان استفاده کرده و خدماتی هم‌سطح جهان ارائه می‌دهد، تماما با متخصصان بومی اداره شده و پیش رفته است. به شکل‌های مختلفی تلاش کردیم عمق اطلاعات نیروها را افزایش دهیم. تنها اپراتور در کشور هستیم که بدون اتکا به خارجی‌ها کار می‌کنیم و ازقضا در رقابتی نابرابر به سر می‌بریم، به دلیل اینکه قوانین به سود شرکت‌های رقیب نوشته شده، چون پیش‌تر از ما به صورت کاملا دولتی فعالیت کرده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.