کدخبر :188891 پرینت
30 تیر 1395 - 12:48

شرکت مخابرات ایران: شاتل به دنبال ابهام آفرینی است

شرکت مخابرات ایران در پاسخ به خبر ارسالی شاتل برای رسانه‌ها مبنی بر اینکه عدم ارایه سرویس تلفن ثابت این شرکت در قالب مجوز FCP را حاکی از عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه، دانسته بود، تاکید کرد که شرکت شاتل به دنبال ابهام آفرینی است.

متن خبر

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، شرکت مخابرات ایران، در پاسخ به متن گفت‌وگوی ارسالی رییس هیات مدیره شاتل برای رسانه ها و ابهام آفرینی در تعامل شرکت مخابرات با دارندگان پروانه FCP توضیحاتی ارائه کرد.

در متن این جوابیه آمده است: با عنایت به برخی ادعاهای مطروحه از سوی رئیس هیئت مدیره شرکت آریا رسانه تدبیر (شرکت شاتل) دارنده پروانه جدید FCP در خصوص ساختار و عملکرد شرکت مخابرات ایران که بر روی سایت رسمی آن شرکت قرار گرفته و در برخی رسانه ها منتشر شده و حاکی از تلاش در تخریب اعتبار شرکت مخابرات به منظور مخدوش نمودن اذهان و افکار عمومی و ایجاد فضای رقابتی ناسالم می باشد، این شرکت ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اقدام مناسب از طریق مراجع ذیصلاح در رابطه با مطالب خلاف واقع مورد اشاره در متن مصاحبه،‌ با توجه به اینکه مصداق اصلی مطالب عنوان شده، درخواست برقراری اتصال متقابل با شبکه مخابرات ایران می باشد به اطلاع می رساند:

1- شرکت مخابرات ایران به منظور حفظ تعامل و همکاری خود با سایر دارندگان پروانه از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در چارچوب فضای رقابتی سالم که همواره مورد توجه بوده است وبا عنایت به صدور پروانه FCP ها از سوی آن سازمان، مراتب اعلام آمادگی خودرا طی نامه شماره 11610/95/100 مورخ 8/2/95 به قائم مقام محترم وقت آن سازمان برای واگذاری خدمات اتصال متقابل به این شرکتهای تازه تأسیس اعلام نموده است.

2- نظر به اینکه برقراری اتصال متقابل، مستلزم اتخاذ راه و روش مناسب و ‌هماهنگی بین اپراتورها براساس فرآیند معمول تعیین شده،بخصوص تطبیق الزامات فنی دو شبکه پس از ارائه درخواست رسمی از سوی اپراتور متقاضی می باشد،در همین راستا شرکت یاد شده در مورخ 1/4/95 (طی نامه شماره 3201-95-01) درخواست خود را به شرکت مخابرات ایران ارائه نموده که این شرکت پس از انجام هماهنگی های لازم ، طی رونوشت نامه شماره 44320/95/100 مورخ 23/4/95 مراتب را به آن شرکت اعلام و طی جلسه مورخ 23/4/95 در محل سازمان تنظیم مقررات مقرر شد بر اساس ابلاغ شرکت مخابرات ایران، دارندگان پروانه FCP بطور مستقیم به شرکتهای مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار مراجعه و اقدامات بعدی را معمول نمایند که متاسفانه تا کنون اقدامی از سوی شرکت مذکور صورت نپذیرفته است. علی ایحال از طرف شرکت مخابرات ایران و مجموعه شرکتهای تابعه آن با توجه به هماهنگی های لازم بعمل آمده هیچگونه ممانعتی برای واگذاری خدمت مذکور وجود ندارد.

3- در خصوص موضوع قرارداد و تعرفه اتصال متقابل نیز که مورد اشاره قرار گرفته است،‌ با توجه به اینکه این امر فرآیند مشخص و تعریف شده خاص خود را دارد، لذا برقراری اتصال متقابل فیزیکی منفک از بحث قرارداد و تعرفه آن می‌باشد و طرح این موضوع بعنوان مانعی برای انجام فرآیند اتصال متقابل فیزیکی از سوی این شرکت مردود می باشد.

4-  شرکت مخابرات ایران از رقابت عادلانه و منصفانه حمایت می کند و امیدوار است سازمان تنظیم مقررات با نظارت بر فعالیت شرکت های تازه تاسیس مانع از رفتارهای ضدرقابتی و حضور در شهرها و مناطق خاص شود.

به گزارش سیتنا، پیش از این، رییس هیات مدیره شرکت شاتل در متنی که روابط عمومی این شرکت در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود، گفته بود: ارایه سرویس تلفن ثابت این شرکت به کاربران در حال حاضر به دلیل عدم همکاری شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه، متوقف باقی مانده است.

در متن مطلب ارسالی شاتل آمده بود: نزدیک به 8 ماه از ارائه پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) می‌گذرد اما هنوز دارندگان این پروانه که حالا تعدادشان به 13 شرکت هم رسیده، نتوانسته‌اند براساس این پروانه خدمات خود را ارائه کنند. دارندگان پروانه FCP می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند. همچنین دارندگان این پروانه امکان ارایه خدمات براساس پروانه شرکت مخابرات ایران را نیز خواهند داشت، اما آن طور که از شواهد پیداست، مخابرات به هر دلیل، تمایل یا عزمی برای همکاری با دارندگان این پروانه را ندارد.

محمد حسن شانه‌ساززاده در این خصوص می‌گوید: «از زمان دریافت پروانه FCP از سال گذشته تمام زیرساخت‌های لازم و کارهای فنی برای ارائه سرویس‌های جدید از جمله تلفن‌ ثابت به کاربران را فراهم کردیم اما متاسفانه شرکت مخابرات برخلاف بند‌ها اشاره شده در  پروانه FCP ، حاضر به امضای قرار داد اینترکانکشن و قبول تعرفه برقراری ارتباط ما با شبکه خود (سهم  80 به 20 در صورت برقراری ارتباط از شاتل به شبکه مخابرات و برعکس) نیست.» وی با اعلام این که برخورد مخابرات در این خصوص از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال پی­گیری است می‌افزاید: «تجهیزات راه‌اندازی شبکه تلفن ثابت شاتل در شهرهای اصلی کشور مانند شیراز، تهران، مشهد و.. نصب شده و اگر مخابرات و اپراتورتلفن همراه حاضر به انجام تعهداتشان براساس این پروانه باشند، می‌توانیم ظرف یک یا دو ماه آینده کل کشور را تحت پوشش سرویس تلفن ثابت خود قرار دهیم.»

وی دلیل عدم رغبت شرکت مخابرات برای همکاری با دارندگان پروانه FCP در بازار تلفن ثابت را تنها رقابتی شدن بازار می‌داند و تاکید می‌کند: «به خاطر سیاست‌های دولت و همچنین وزارت ارتباطات در تغییر پروانه های اینترنتی فضا برای فعالیت شرکت‌های بخش‌خصوصی باز است و به همین دلیل بازار اینترنت به شدت رقابتی شده است. یکی دیگر از تاثیر های پروانه FCP روی بازار تلفن‌ثابت و رقابتی شدن آن است . به طوری که تعرفه ما در این زمینه حداقل 10 درصد پایین‌تر از تعرفه فعلی شرکت مخابرات خواهد بود.»

این فعال اینترنتی بر این باور است که ساختار کاری شرکت مخابرات به شکلی است که قیمت تمام شده هر سرویسی برای آن بسیار بالا تمام می‌شود. او تاکید می‌کند که این شرکت به جای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال گران کردن خدماتش است و بنابراین کاملا طبیعی است که از حضور رقیبان جدید که به دنبال نوآوری  و خلاقیت در این بازار هستند چندان خشنود نباشد.

دارندگان پروانه FCP علاوه بر مخابرات، اپراتور فیبرنوری(اپراتور چهارم) را نیز در مقابل خود می‌بینند. چرا که پروانه FCP به شرکت‌های دارنده این پروانه  اجازه می‏دهد تا برای مقابله با انحصار شرکت مخابرات در زمینه زیرساخت‏های شبکه، خودشان اقدام به ایجاد شبکه براساس تکنولوژی فیبر نوری کنند. شانه‌ساززاده با اشاره به احتمال تمدید دوران حفاظت پروانه اپراتور فیبرنوری می‌گوید: «با شناختی که از دولت داریم به نظر نمی‌رسد که آن‌ها با تمدید دوران انحصار پروانه اپراتوری که نزدیک به چهار سال کشور را از گسترش تکنولوژی فیبر نوری عقب انداخته است موافق باشند. اگر هم این دوران حفاظت تمدید شود قطعا باید شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.»

این فعال اینترنتی معتقد است که وزارت ارتباطات دست شرکت‌های اینترنتی در بازار فیبرنوری و تلفن ثابت را با پروانه FCP باز گذاشته است و اگر شرکت ‌مخابرات  و مسوولان اپراتور چهارم تصمیمات درستی برای همکاری با دارندگان این پروانه بگیرند، در سال آینده شاهد پیشرفت قابل توجه‌ای در بازار ارتباطی کشور خواهیم بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.