صورتحسابهای تلفن ثابت کمتر از 10 درصد افزایش خواهند داشت
خبر افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از طریق رسانهها به درستی منعکس نشد و افزایش 50 درصدی تعرفه برای مکالمهها عنوان شد (30 ریال به 45 ریال)؛ در صورتی که این افزایش هزینه فقط شامل مکالمات درون شهری است و نرخ مکالمات بین استانی و مکالمه از تلفن ثابت به تلفن همراه افزایش نداشته و همان نرخ های قبلی هستند.
به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، در یادداشت ارسالی برای سیتنا، آمده است: از زمان اختراع تلفن این وسیله نقش منحصر به فردی را در دنیای ارتباطات ایفا کرده است. امروزه هر چند شیوههای جدید ارتباط (همچون تلفن همراه) ظهور کردهاند، ولی نیاز به استفاده از تلفن ثابت، به دلیل داشتن مزایای خاص، همچنان از جایگاه ویژهای در ارتباطات هزاره سوم برخوردار است. شبکههای تلفن ثابت در این فاصله دچار تغییرات گستردهای شده و سرویسهای جدیدی با هزینههای پایین بر روی آنها تعریف شده است.
این نوشتار به مروری کلی درباره ضرورت افزایش تعرفههای تلفن ثابت و تاثیر آن بر توسعه زیرساختها خواهد پرداخت.
اگر از دیدگاه کلان اقتصادی به صنعت مخابرات نگاه کنیم، نظام تعرفهبندی اثر بسزایی در بازگشت سریعتر سرمایهگذاریهای انجام شده، توسعه آسانتر شبکه و رضایت بیشتر مشتریان دارد. به همین دلیل، برای رسیدن به حداکثر بهرهوری، باید نظام درستی در تعیین میزان تعرفه منظور کرد.
خبر افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از طریق رسانهها به درستی منعکس نشد و افزایش 50 درصدی تعرفه برای مکالمهها عنوان شد (30 ریال به 45 ریال). در صورتی که این افزایش هزینه فقط شامل مکالمات درون شهری است. نرخ مکالمات بین استانی (هر دقیقه 330 ریال) و مکالمه از تلفن ثابت به تلفن همراه (هر دقیقه 625 ریال) افزایش نداشته و همان نرخ های قبلی هستند.
با توجه به اینکه به طور میانگین هزینه مکالمات درون استانی، درصد کمی از کل هزینهها را در برمیگیرد (زیر 20 درصد) و افزایش 50 درصدی فقط شامل همین هزینه است، برآورد شده است که در کل به طور میانگین مبلغ صورتحساب ها کمتر از 10 درصد افزایش خواهد داشت.
این در حالی است که 6 میلیون تلفن ثابت در کشور وجود دارد که با توجه به پایین بودن هزینه آبونمان (روستاها 100 تومان و شهرهای کوچک 800 تومان) و همچنین هزینه صدور قبض و ارسال پستی و ... برای آنها قبضی صادر نمی شود.
علی رغم اینکه تحولهای چشمگیری در حوزة تلفن ثابت در کشور رخ داده است و بر اساس آمار، کشور ما در بین کشورهای حوزة خاورمیانه از نظر ضریب نفوذ، دارای جایگاه منحصر بهفردی است، احتکار خطوط تلفن به دلیل پایین بودن هزینه اتصال تلفن ثابت و در نظر نگرفتن آبونمان برای اتصال هر خط ، یکی از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد .
این در حالی است که اتصال یک خط تلفن برای شرکت مخابرات بین 800 هزار تا یک میلیون تومان هزینه دربردارد. با توجه به این مسئله و جلوگیری از فعالیت افراد سودجو، افزایش هزینه اتصال، امری کاملا طبیعی و لازم به نظر می رسد و سود حاصل از این افزایش در جهت به روزرسانی و توسعه زیرساخت ها به کار گرفته خواهد شد.
نکته مهم دیگر اینکه در حال حاضر 40 هزار روستا از خدمات تلفن همراه با تعرفه مکالمه 20 برابر (هردقیقه مکالمه دائمی 57 تومان و اعتباری 67 تومان) استفاده می کنند و این در حالی است که توسعه تلفن همراه در روستاها به مراتب کم هزینه تر از تلفن ثابت است. به طور مثال نصب یک سایت تلفن همراه در روستاها 2000 مشترک را تحت پوشش قرار میدهد حال آنکه برای تحت پوشش قرار دادن 2000 مشترک در زمینه تلفن ثابت ده ها کیلومتر سیم و کابل مورد استفاده قرار می گیرد و این جدای از مدت زمان صرف شده و نیروی انسانی اختصاص یافته برای انجام این فرایند است.
رشد سریع تکنولوژی در عرصة فناوری اطلاعات، ایجاد پتانسیلهای لازم را در شبکة مخابرات برای همراهی با این روند سریع اجتنابناپذیر ساخته است. بنابراین با توجه به این مسئله که تلفن ثابت زیرساخت تلفن همراه است و توسعه آن، توسعه تلفن همراه را در پی خواهد داشت و نبود فیبرنوری در توسعه تلفن همراه نیز خلل ایجاد خواهد کرد باید تعرفه های متعارف و مناسب برای این خدمت در نظر بگیریم تا نبود سرمایه مانع از رشد زیرساخت ها و توسعه فناوری های جدید در این رابطه نشود.
افزایش تعرفه ها توسعه زیرساخت های ارتباطی و به دنبال آن آسایش مردم را در پی خواهد داشت. حجم عمدهای از فعالیتهای صنعت مخابرات کشور ما روی تولید تجهیزات تلفن ثابت متمرکز شده است. به جرأت میتوان گفت که کشور ما به دانش فنی تولید تجهیزات تلفن ثابت دسترسی پیدا کرده است؛ ولی این در واقع شروع راه بومی کردن دانش فنی در زمینههای گوناگون مخابرات است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید