کدخبر :179853 پرینت
26 مرداد 1394 - 22:17

تأثیر کمپین «نه» به خرید خودرو بر بازار

گزارش‌ها حاکی از آن است که در مدتی که «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که به گفته فعالان بازار، تا حدود 50 درصد کاهش معاملات خودرو اتفاق افتاده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، خبرآنلاین در ادامه آورده است: چند هفته‌ای از ایجاد کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» می‌گذرد؛ در این مدت به نظر می‌رسد این کمپین نه‌تنها روی خرید خودرو صفر اثر گذاشته، بلکه عاملی برای کاهش تقاضا در بازار و به‌دنبال آن، افت قیمت‌ها شده است.

در حال حاضر رکودی بی‌سابقه بر بازار حاکم است و مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند. حامیان «کمپین خرید خودرو ممنوع» معتقدند تا زمانی که مسئولان شرکت‌های خودروسازی داخلی قیمت‌ها را پایین نیاورند و از سوی دیگر کیفیت‌ها را بالا نبرند، نباید اقدام به خرید کرد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در مدتی که این کمپین به راه افتاده، روی معاملات و قیمت‌ها در بازار اثر بسیاری داشته؛ تا جایی که تا حدود 50 درصد کاهش خرید و فروش و معاملات خودرو اتفاق افتاده است. این موضوع را نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند.

به گفته یکی از نمایشگاه‌داران، «در این مدت معاملات خودرو تا 50 درصد در کل بازار کاهش یافته است؛ هم خودروهای صفر و هم دست‌دوم.»

فعالان بازار خودرو عنوان می‌کنند که «هم‌اکنون نه‌تنها ثبت‌نام برای خرید خودرو صفر کاهش یافته است، بلکه مشتریانی هم که ماه‌های گذشته نسبت به ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو اقدام کرده بودند، شروع به انصراف در نمایندگی‌های خودروسازها کردند.»

از سوی دیگر، بررسی‌ها حاکی از آن است که کمپین به راه افتاده، باعث کاهش 500 هزار تا سه میلیون تومانی قیمت خودروهای تولید داخل و یک تا پنج میلیونی خودروهای چینی در بازار شده است.

واکنشی که در حال حاضر خودروسازان به کمپین به راه افتاده داشته‌اند، این بوده است که «این جو علیه خودروسازان از مدت‌ها پیش به راه افتاده و حال به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده است؛ در حالی که بارها در رسانه‌ها مطرح شده که انتظار کاهش قیمت خودرو بی‌فایده و غیرمنطقی است.»

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرده است «تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی‌تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کند.»

وی متذکر شده است: «در حال حاضر خودروسازان روزانه چهار تا پنج هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود، بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تأثیری در فروش خودرو داشته باشد، زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.»

عبدالله بابایی، کارشناس خودرو نیز گفته است: «این کمپین بر اساس شرایط بازار و برآورده نشدن توقعات مشتریان و همچنین چالش‌هایی که از گذشته در خودروسازی وجود داشته، ایجاد شده است. بنابراین تشکیل این کمپین ضربه بزرگی به تولید ملی و خریداران خودرو وارد می‌کند و در اصل، نگرشی نادرست و با مدل ملی در تضاد است.»

اما در مقابل این نگاه، حامیان کمپین به راه افتاده همچنان بر مواضع خود اصرار دارند. در این شرایط اگر بخواهیم به ریشه‌یابی این موضوع بپردازیم، به زمانی می‌رسیم که با جمع‌بندی هسته‌ای ایران و گروه 1+5، بحث کاهش قیمت خودرو در میان مردم قوت گرفت، اما نه‌تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند؛ تا جایی که مدیرعامل یکی از خودروسازها، از احتمال افزایش قیمت خودرو خبر داد.

از سوی دیگر، کارشناسان ریشه شکل‌گیری چنین کمپینی را عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سال‌های گذشته می‌دانند که سبب شده نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.

سعید لیلاز، کارشناس مسایل اقتصادی در این باره گفته است: «خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند؛ چراکه طی سال‌های گذشته آن‌قدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشته‌اند که سبب شده خشم انباشته شده‌ای علیه آنان به وجود آید.»

به اعتقاد وی، «مدیران صنعت خودرو باید در رسانه‌ها حاضر شوند و برای یک‌بار هم که شده به خاطر بدقولی‌ها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.»

در این شرایط، حسین گروسی، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است که «تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی، ارتقای کیفیت تولیدات ملی به‌گونه‌ای است که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.»

وی با ذکر این نکته که "دولت باید با حمایت مستقیم بانک‌ها، ارائه تسهیلات کارآمد به خودروسازها را جدی بگیرد"، تأکید دارد: «هم‌اکنون کاهش هزینه تولید خودرو، یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.»

به هر حال با وجود این‌که واکنش اولیه دست‌اندرکاران صنعت خودرو نسبت به شکل‌گیری «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع» عصبانیت بود، اما به نظر می‌رسد فراگیر شدن این کمپین بتواند مشکلاتی را برای دو غول خودروسازی ایران پدید آورد.

کمپین خرید خودروی صفر هر روز بیش از گذشته در گوشی‌های هوشمند جای می‌گیرد. شاید گوشی‌های هوشمند را بتوان جایگزینی برای نهادهای مدنی دانست که سال‌هاست در ایران حضور ندارند، اما در غیابشان مصرف‌کنندگان جایی را برای یافتن هم پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

من هم انصراف دادم.
انشاله یه خورده بیشتر هزینه میکنم سوار حلبی نمیشم، سوار یه ماشین واقعی میشم...
ایران خودرو دزد...
مرگ بر ایران خودرو
شک نکنید بزودی مافیای قدرت و ثروت بساط شبکه های اجتماعی در گوشی های همراه را به بهانه های مختلف برخواهند چید.
خودروسازان آنقدرخون ملت راتوی شیشه کردن که اگر تا10سال دیگه هم نفروشندروی پاهستند.
عالیه این کمپین
جاش خالی بود
دیگه نمیتونن خودروسازها ملت رو بچاپن با محصولات اشغالشون
من هم حمایت میکنم هم تبلیغ این کمپین رو میکنم
خودرو کم کم داره از بورس بازی خارج می شه و سود توش نیست و این رو بهانه کردن وگرنه اگر بدونن هر چی ثبت نام کنن سود داره یه لشگر صبح با چک بانکی دم در خودرو سازی ها هستن. هر چی می کشیم از خودمونه.
این شروع یک انقلاب مطالبات اجتماعی است آنرا غنیمت شمریم
اصلا بحث اعتصاب و این صحبتها نیست با این درامد و مخارج زندگی با وجود احتیاج به خرید خودرو قادر به خرید با این قیمت نجومی و غیر واقعی نیستم و دولت هم با انحصار و حمایت اعجاب اور مانع حضور شرکت های خوش نام خارجی شده است وبا توجه به عدم رقابت و یکه تازی انتظاری در جهت بهبود وضع نیست و امثال این اینجانب با بنیه مالی ضعیف که خریدار اجباری محصولات داخلی هستیم عملا از گردونه خارج شده و اشخاص مرفه هم که حتی حاضر نیستند حیوانات خانگیشان سوار خودرو ایرانی شود بنابر این دیر یا زود تکلیف این مافیا خودرو ساز روشن میشود و مردم بی نوا از دست این گروه راحت خواهند شد انشاالله
زنده باد عزم ملی.
حتی اگه خودروسازها ضرر نکنند، برای حفظ جون خودتون و خانواده تون این تابوتهای متحرک رو نخرید.
ای کاش یه روز این به ظاهر صنعت گران خودرو بیان و قیمت تمام شده خودرو را به مردم بگن و سود خودشان را هم مشخص کنن
این دهن کجی باعث رکود در کار مرده شورها و کفن و دفنی ها ، و پیشگیری از خرج تراشی مکانیک ها و زیرو بند سازها و رونق بازار سازندگاه قطعات یدکی بی کیفیت و .... می شود.
تولید خودرو در ایران یکی از بزرگترین افتخارات صنعتی ست که هر کشوری آرزویش را دارد.
سوار شدن بر خودروی خارجی نه تناه افتخار نیست بلکه خیانت به کشور است.
متعجبم از افرادی که از بیکاری و مشکلات اقتصادی در رنجند ولی حاضر نیستند کالای ایرانی استفاده کنند.
.
اگر اندکی ایران را دوست داشته باشید به کمپین "ایرانی کالای ایرانی بخر" افتخار میکردید.
.
کسی که حاضر شود بیکاری و مشکلات اقتصادی هم وطنش را ببیند و برای خارجی ها شغل ایجاد کند وطن فروش است.
موضوع عدم خرید خودروی بی کیفیت هیچ ارتباطی به موضوع خرید کالای ایرانی نداره. مگر در این سی و چند سالی که مردم از شرکتهای ایرانی خودرو خریدند، خودروسازها از فرصت استفاده کردند و کیفیت کارشان را بالا بردند که از مردم انتظار فداکاری بی پایان و بدور ریختن پولشان تا ابد را دارید؟ افتخار به تولید با کیفیت هست نه روی گرده مردم سوار شدن و تازاندن.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.