کدخبر :15145 پرینت
25 خرداد 1393 - 09:08

واعظی در نشست خبری: قابلیت ارتباطات سالم بین مشترکان با سرویس تماس تصویری وجود دارد/ سایت شیرینگ یکی از الزامات اپراتورها برای ورود به نسل‎های بالاتر است/ همراه اول در تعرفه‌های خود تجدیدنظر کند

متن خبر

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت برقراری مکالمه‎ی تصویری رایتل، گفت: این مساله در کمیته‌های شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی است و با مذاکرات اپراتور سوم با این شورا، هماهنگی‎های لازم به عمل آمده و این موضوع در مراحل نهایی است.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر "محمود واعظی" در نشست خبری صبح امروز خود، در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا در خصوص آخرین وضعیت برقراری مکالمه‎ی تصویری رایتل با توجه به گذشت یک سال از قطع این سرویس و توجه به این نکته که تماس تصویری ویترین این اپراتور است، گفت: در ارتباط با بحث مکالمه تصویری باید گفت که در گذشته خیلی خوب به این موضوع توجه نشده بود ولی اکنون توانایی‌های بسیاری وجود دارد و خود اپراتورها نیز این قابلیت را دارند که برای ارتباط سالم این سرویس را به مشترکان خود ارائه کنند.

 

واعظی در خصوص آخرین وضعیت مکالمه تصویری رایتل، اظهار کرد: این مساله در کمیته‌های شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی قرار دارد و با صحبت‌هایی که خود اپراتور سوم داشته آمادگی خود را اعلام کرده است که طبق خواسته این شورا و با رعایت موضوعات این سرویس را ارائه کند.

 

وزیر ارتباطات در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا در خصوص آخرین وضعیت سایت شیرینگ (استفاده مشترک اپراتورها از سایت‎های همدیگر)، گفت: ما پیش از این نیز به اپراتورها اعلام کرده بودیم که باید روی این موضوع کار کنند و بار دیگر تاکید می‎کنیم که سایت شیرینگ نیز مانند رومینگ ملی یکی از الزامات اپراتورها برای ورود به نسل‎های بالاتر است که توسط کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده و باید هر چه سریع‎تر انجام شود.

 

وزیر ارتباطات که در حاشیه مراسم بهره برداری از فاز اول رومینگ ملی صحبت می کرد در بخشی از صحبت‌های خود به بحث هزینه‌های این بخش پرداخت و یادآور شد: با ازای این طرح در فاز اول کاربران اپراتور سوم یعنی رایتل می توانند در صورت ضعیف بودن شبکه از شبکه همراه اول و ایرانسل استفاده کنند و البته برای این موضوع هزینه و تعرفه مجزایی برای کاربر در نظر گرفته نمی‌شود و مباحث مالی مربوط به این بخش به واسطه تفاهم نامه‌های متعدد میان اپراتورها پیگیری می‌شود.

 

وی در بخشی دیگر از این نشست خبری در خصوص تعرفه‎های جدید همراه اول، اظهار کرد: اکنون نرخ تلفن همراه در اپراتور اول به گونه‌ای شده است که برای بسیاری از کاربران تهرانی‌ها افزایشی بالغ بر 20 تا 30 درصد داشته است و بابت این موضوع فشارهایی بر روی ما و مردم است.

وی ادامه داد:‌ این گونه که گفته می شود نرخ موثر چقدر بوده و تا چه اندازه افزایش پیدا کرده موضوعی نیست که مردم آن را درک کنند مردم این را می دانند که تا ماه گذشته تعرفه تلفن همراه آن‌ها 44.7 بوده و اکنون این رقم به 57 تومان رسیده است که این افزایش فشار زیادی را به مردم تحمیل می کند.

واعظی ادامه داد: این که گفته می‌شود نرخ مصوب رگولاتوری 599 ریال بوده و همراه اول تعرفه 570 ریالی را برای کاربران خود در نظر گرفته موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که همکاران ما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نرخ پایه را 499 ریال اعلام کرده‌اند واین اجازه رابه اپراتور دادند که برای جلوگیری از تغییر مکرر تعرفه‌ها براساس کیفیت خدمات ارائه شده تا 20 درصد قدرت مانور بر روی تعرفه را داشته باشند.

وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: در همان زمان اعلام تعرفه‌ها اپراتور دوم یعنی ایرانسل همان تعرفه پایه را قبول کرد اما مدتی همراه اول به سمت تعرفه 570 ریالی رفته و به همین دلیل مشترکان و به ویژه مشترکان تهرانی‌ با افزایش به نسبت زیادی در هزینه‌های خود مواجه شده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: البته این را هم قبول دارم که در برخی شهرستان‌ها که ممکن است مردم آن‌ها با تهران و استان‌های دیگر تماس زیادی دارند هزینه‌ها کاهش پیدا کرده باشد اما به هر حال با توجه به تعداد بالای مشترکان تهرانی و نارضایتی آن‌ها از شرکت همراه اول می خواهم که در تعرفه‌های خود تجدیدنظر کند چرا که بعد از گذشت سه هفته هنوز فشار بر روی من کم نشده است.

 

در ادامه مهندس "وحید صدوقی" مدیر عامل شرکت همراه اول به ارائه توضیحاتی درباره تعرفه‌های جدید همراه اول پرداخت و با اشاره به تعرفه‌های قدیمی و جدید در حوزه‌های مختلف شهری و بین شهری و سیم کارت‌های دائمی و اعتباری اظهار کرد: نرخ موثر ما در سیم‌کارت‌های دائمی 537 ریال بوده که اینک با مصوبه رگولاتوری به ما این اجازه را می داد که آن را تا 599 ریال افزایش دهیم، برای آن‌ها تعرفه 570 ریالی در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: به عبارت دیگر در حال حاضر بر اساس تعرفه‌هایی که در گذشته و حال وجود داشته تماس‌های بین شهری حدود 31 درصد کاهش هزینه و تماس‌های درون شهری حدود 25 درصد افزایش داشته‌اند از سوی دیگر نرخ ما در سیم کارت‌های اعتباری حدود 9 درصد کاهش و در سیم کارت های دائمی حدود شش درصد افزایش داشته است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که با وجود برنامه ریزی برای ارائه خدمات نسل سه ظرف چند ماه آینده اپراتورها همچنان در زمینه ارائه اینترنت نسل دو مشکلات متعددی دارند و مردم بابت کیفیت خدمات و هزینه‌های آن‌ها مشکلات متعددی را متحمل می‌شوند و این که آیا در این زمینه جریمه‌ای برای اپراتورها در نظر گرفته نشده، توضیح داد: در رابطه با خدمات اپراتورها دوست ندارم زمانی که می توان موضوع را با صحبت حل کرد به طور دائم موضوع رسانه‌ای شود.

واعظی افزود: دوستان ما در اپراتورهای مختلف امروز حضور دارند و شاهد هستند که طی 10 ماه گذشته بیشترین فشار را آورده‌ایم تا کیفیت خدمات بهبود پیدا کند و در این زمینه مطالبات من همواره بیش از سایرین بوده است.

 

وی ادامه داد:‌ اگرچه رابطه صمیمی و دوستانه‌ای از ابتدای کار با آقایان داشته‌ام اما از همان ابتدای کار بر سر تعرفه‌ها پیغام‌هایی فرستاده و موضوع را به شیوه‌های مختلف پیگیری کردم و این را یادآور شدم که مردم تهران بابت هزینه‌های همراه اول تحت فشار قرار دارند اما همواره در نهایت فشار هم ادبیات من به همین شکل بوده است.

 

وی ادامه داد: با این وجود با شما و مردم هم عقیده هستم و بر این باورم که مردم خدماتی که دریافت می کنند کمتر از تعرفه‌ای است که می پردازند.

واعظی ادامه داد: برای یک اپراتور راحت‌ترین کار افزایش تعرفه‌ها است اما اگر نگاهی به کشورهای پیشرفته داشته باشیم می بینیم که اپراتورها تعرفه خود را کاهش می دهند نه افزایش و از سوی دیگر با ارائه سرویسهای مختلف درآمد خود را جبران می کنند. حال نیز درخواست من از هر سه اپراتور این است که به ارائه سرویس‌های جدید بپردازند تا مردم بتوانند تمام نیازمندی‌های خود را ازطریق موبایل برطرف کنند و از سوی دیگر برای انجام امور معمولی و چک کردن چند سایت مجبور نباشند هزینه‌ای بالا پرداخت کنند.

 

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین اظهار کرد: امروز برای اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سه و نسل‌های بالاتر به اپراتورها بر این نکته تاکید داریم که دیگر نباید کار به شیوه آزمون و خطا پیش برود. چرا که در گذشته گاه خدمتی به مردم ارائه می‌شد اما به مروز زمان این سرویس و خدمت بهبود پیدا کرده و مشکلات آن برطرف می‌شد اما این بار ما خواسته‌ایم که حتما از طریق چند استان بر اجرای طرح‌ در آن‌ها به صورت پایلوت کیفیت خدمات تضمین شود و دیگر با شیوه آزمون و خطا سراغ نسل‌ها بالاتر نرویم.

وی همچنین یادآور شد: در این زمینه شرکت ارتباطات زیرساخت هم آمادگی آن را دارد که پهنای باند مناسب را در حدی که مورد نیاز اپراتورها است در اختیار آن‌ها قرار دهد تا آن ها بتوانند سرویس خوبی را به مردم ارائه دهند.

 

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با همه این تفاسیر کاربران از چه زمان می توانند انتظار داشته باشند که اینترنت سیم کارت‌های نسل دو آن‌ها با شرایط مناسب ارائه شود، توضیح داد: اکنون دستگاه‌ها و اپراتورهای مختلف سرمایه‌گذاری‌های متعددی در این زمینه انجام داده اند و پهنای باند مناسب برای ارائه نیز از سوی شرکت زیرساخت قابل تامین است به همین دلیل فکر می کنم نیمه دوم امسال بتوان انتظار داشت که اپراتورها سرویس خوبی دراین زمینه ارائه کنند.

در بخش دیگری از این نشست، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات در راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات کم کاری می‌کند و انسجام لازم را ندارد،‌ گفت: این گفته‌ها نشان دهنده بی‌اطلاعی ایشان است. ایشان در جایگاهی نیستند که درباره انسجام وزارت ارتباطات صحبت کنند چون اصلا آشنایی ندارند ما برای شبکه‎ی ملی اطلاعات یک برنامه دو ساله داریم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که گفته شده وزارت ارتباطات برنامه‌ای برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی ندارد و علیرغم تعیین مهلت یک ماهه برای تعیین برنامه زمانبندی با وجود گذشت 4 ماه هنوز برنامه‌ای ارائه نداده،‌ گفت: در موعد یک ماهه وزارتخانه آمادگی ارائه برنامه زمانبندی مدل مفهومی و تقسیم کار را داشت و این موارد آماده است اما در آن زمان موضوعات دیگری که دارای اولویت بیشتری بودند در شورا مطرح شد.

 

واعظی گفت:‌ هر زمان که شورای عالی فضای مجازی آمادگی طرح موضوع داشته باشد وزارت ارتباطات برنامه خود را در خصوص شبکه ملی اطلاعات ارائه خواهد کرد.

 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا در کشور پهنای باند کافی برای ارائه به صورت خدمات نسل سه وجود دارد توضیح داد: ما شش ماه است که بر روی ورود به نسل سه برنامه ریزی‌های متعددی صورت داده‌ایم و اکنون بخشی عظیمی از پهنای باند داخلی نیز وجود دارد که طی ماه‌های گذشته این پهنای باند از 500 گیگابیت بر ثانیه به 1200گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و به همین دلیل به نظر می‌رسد با ورود به نسل سه از نظر پهنای باند مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.