کد مطلب: 

293331

پایان عصر شبکه‌های اجتماعی در جهان

شبکه‌های اجتماعی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما انسان‌ها تبدیل شده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که ویژگی اجتماعی بودن در مورد این شبکه‌ها به شدت کاهش یافته است.
شبکه‌های اجتماعی

به گزارش سیتنا به نقل از اکونومیست، روز چهارم فوریه، فیسبوک 20 ساله می‌شود. به تازگی مارک زاکربرگ، رئیس این شرکت هم زیاد زیر ذره‌بین قرار گرفته بود. شرکت فیسبوک و شرکت اصلی‌اش یعنی متا، طی این سال‌ها بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته‌اند. در عین حال، تغییرات و تحولات بسیاری را هم تجربه کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت شبکه اجتماعی فیسبوک به کلی متحول شده است. برخی از این تغییرات را کسی متوجه نشده و برخی هم کاملاً واضح و روشن بوده است.

یکی از جادوهای بزرگ شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک این بود که تعامل شخصی و روزمره را به ارتباطات جمعی گره زد. طولی نکشید که منتشر کردن ویدیوهای شخصی در صفحات مجازی به امری عادی تبدیل شد. در حال حاضر انتشار ویدئوهایی از غریبه‌ها یا تماشای آن‌ها در حالی‌که کاملاً شخصی به شمار می‌آید، اصلاً عجیب نیست. با این حال، کل تحولاتی که در زمینه شبکه‌های اجتماعی شاهد آن بوده‌ایم، مشکلات و چالش‌هایی هم ایجاد کرده است.

شبکه‌های اجتماعی در حقیقت تجربه افراد از اینترنت را تغییر دادند و درک از اینترنت را متفاوت کردند. فیسبوک در حال حاضر بیش از 3 میلیارد کاربر در خود جای داده است. اپلیکیشن‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی هم حدود نیمی از زمانی را که انسان‌ها با تلفن همراه خود سپری می‌کنند، تشکیل می‌دهند. در واقع انسان‌ها بخش زیادی از اوقات بیداری خود را با شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. در واقع دنیا به سمت آنلاین شدن حرکت کرده و در این زمینه مباحثی هم پیش آمده است. حتی انتخاب شدن سیاست‌مداران و رای آوردن هم به نوعی به شبکه‌های اجتماعی وابسته شده است.

شبکه‌های اجتماعی در حقیقت تجربه افراد از اینترنت را تغییر دادند و درک از اینترنت را متفاوت کردند.

یکی از مسائل مهم در رابطه با شبکه‌های اجتماعی این است که دیگر به معنای واقعی «اجتماعی» نیستند. در واقع به نظر می‌رسد هر کسی رژیمی در زمینه مصرف ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی دارد، کلیپ‌هایی می‌سازند و تماشا می‌کنند. به تازگی هوش مصنوعی هم وارد میدان شده و در این زمینه به آن‌ها کمک می‌کند تا زودتر خوراک روزانه آماده و مصرف شود. با این حال، شاهد ارتباطات و روابط اجتماعی به معنای واقعی از طریق شبکه‌های اجتماعی نیستیم. تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند تمایل دارند زندگی‌شان را در عرصه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به صورت مستند به ثبت برسانند، کاهش پیدا کرده است. در واقع به صورت کلی، میل به تعاملات اجتماعی در فضای مجازی کاهش یافته است. در بهترین حالت، افراد به روابط اجتماعی خود در شبکه‌های اجتماعی بسته نظیر واتساپ و تلگرام ادامه می‌دهند اما در عرصه عمومی چیزی به‌اشتراک نمی‌گذارند.

فقدان شفافیت در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی همیشه با هاله‌ای از ابهام همراه بوده‌اند. بخشی از زندگی در آن‌ها به نمایش درمی‌آید و بخشی دیگر، پنهان می‌ماند. سازندگان و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی هم همیشه اصرار داشته‌اند که کارهایشان را مخفیانه پیش ببرند و کسی به عمق کارهایشان پی نبرد. آن‌ها همین سیاست را در مورد کاربران خود در پیش گرفته‌اند. برای مثال کاربران، از پیام‌های مخفیانه‌ای که از طریق امکانات این شبکه‌های در اختیارشان قرار می‌گیرد، بهره می‌گیرند.

سازندگان شبکه‌های اجتماعی سعی دارند از طریق دنبال کردن رفتارهای کاربران خود، الگوریتم‌های جدیدی طراحی کنند تا بتوانند افراد را بیش از پیش گردِ هم آورند. با این حال، جنبه اجتماعی بودن در این شبکه‌ها به شدت در حال کاهش است. به نظر می‌رسد جهان تازه‌ای برای این شبکه‌ها ایجاد شده است که مشکلات خودش را هم دارد. اپلیکیشن‌های مختلفی که طراحی می‌شوند سعی دارند روی جنبه اجتماعی شدن و اجتماعی بودن تاکید کنند. با این حال به نظر می‌رسد در این زمینه چندان موفق نبوده‌اند. یکی از دلایل اصلی که باعث شده جنبه اجتماعی بودنِ این شبکه‌ها کاهش پیدا کند این است که مردم متوجه دروغ‌هایی شده‌اند که از طریق این فضا منتشر می‌شود. به عبارت ساده‌تر، آن‌ها اعتماد خود را به این شبکه‌ها از دست داده‌اند و در نتیجه ترجیح می‌دهند در اجتماعات آن شرکت نکنند و فعالیت‌های اجتماعی خود را به صورت مطمئن‌تری پیش ببرند تا دچار مشکل نشوند. کارشناسان می‌گویند می‌توان این مشکلات را در زمینه شبکه‌های اجتماعی حل کرد تا دوباره مردم به آغوش این شبکه‌ها بروند با این حال به نظر می‌رسد این فرایند چندان ساده نیست و به هر حال مردم فعلاً از این شبکه‌ها دور شده‌اند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-14 14:02

افزودن دیدگاه جدید