کد مطلب: 

293409

افزایش یک میلیون تنی مصرف مس توسط هوش مصنوعی تا سال 2030

کارشناسان می‌گویند تقاضا در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند تا سال 2030 مصرف مس را یک میلیون تن بالا ببرد؛ استفاده بیشتر از وسایل نقلیه برقی و فناوری‌های متمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر این روزها مس را به عنصری بسیار مهم و گران تبدیل کرده است.
هوش مصنوعی

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، به گفته کارشناسان، اگر این روزها به درخواست‌های تجاری مراکز داده‌ها و حوزه هوش مصنوعی توجه کنید، می‌بینید که تقاضا برای مس افزایش شدید ناگهانی داشته است. تقاضا برای یک میلیون تن مس اضافه، علاوه بر چهار تا پنج میلیون تن کسری است که تا سال 2030 وجود دارد، که خود معضلی دیگر است.

تقاضای جهانی برای مس در سال جاری در حدود 26 میلیون تن پیش‌بینی می‌شود. خبرگزاری «رویترز» در ماه ژانویه یک نظرسنجی برگزار کرد که نشان می‌داد کمبود بازار مس که در سال جاری 35000 تن برآورد می‌شود، در سال 2025 به بالای 100000 تن می‌رسد.

چین بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده مس در جهان است. این کشور همچنین در سطح جهان یکی از بزرگترین صاحبان منابع بسیاری از فلزات صنعتی دیگر است که برای انتقال انرژی مهم هستند. این حقیقت برای کشورهای غربی نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است تا مبادا از رقیب خود عقب بمانند.

به‌آتا یاوورچیک، اقتصاددان ارشد بانک بازسازی و توسعه اروپا در این باره به رویترز گفته است که به باور وی افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی باعث کاهش شتاب «انتقال سبز»، یعنی کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر شود.

به گفته این کارشناس، بسیاری از خاک‌های نادر و گرافیت مورد نیاز برای باتری وسایل نقلیه برقی در اختیار چین قرار دارند و بدین ترتیب، در حالی که پکن کنترل زیادی بر تولید مواد اولیه حیاتی دارد، غرب و متحدان آن سهم نسبتاً کوچکی در تولید چنین مواد حیاتی برای انتقال انرژی سبز دارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-16 10:00

افزودن دیدگاه جدید