کد مطلب: 

293395

به بهانه احتمال سرمایه‌گذاری همراه اول در دیجی‌کالا؛ ورود اپراتورها در بازار استارتاپی، یک ضرورت راهبردی است

به بهانه انتشار خبر احتمال خرید بخشی از سهام کسب‌وکار اینترنتی دیجی‌کالا توسط همراه اول، می‌توان گفت که طی سال‌های اخیر اولین اپراتور تلفن همراه کشور با تصمیم راهبردی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دقیقا در همان مسیری گام نهاده است که بزرگترین اپراتورهای دنیا پیش‌تر گام نهاده‌ بودند؛ چرا که با رشد انفجاری اینترنت در دهه اخیر و تاثیر آن بر تغییر مدل کسب‌وکارها، یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش و بیرون نیفتادن از گردونه‌‌ رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بوده است.
به بهانه احتمال سرمایه‌گذاری همراه اول در دیجی‌کالا؛ ورود اپراتورها در بازار استارتاپی، یک ضرورت راهبردی است

به گزارش سیتنا، طی ساعات اخیر اخباری مبنی بر مذاکرات دیجی‌کالا با همراه اول برای واگذاری بخشی از سهام این کسب‌وکار اینترنتی به اولین اپراتور تلفن همراه کشور در فضای مجازی منتشر شده است.

در همین راستا، حمید محمدی هم‌بنیانگذار و رئیس هیات مدیره گروه دیجی‌کالا در اکانت شخصی خود در ایکس (توئیتر) مطرح کرد: «ما در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه گذاران برای جذب سرمایه در دیجی کالا داشته ایم که یکی از شرکت ها حرکت اول (شرکت سرمایه گذاری همراه اول) بوده است. هیچ کدام از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده. مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکاران مان خواهیم رساند.»

سیدصادق حسینی، فعال رسانه‌ای هم در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) «خرید دیجی کالا توسط همراه اول را بزرگترین معامله در تاریخ اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران تا به امروز» دانست.

قابل ذکر است؛ طی سال‌های اخیر و تغییر مدل کسب‌وکارها در دنیا، یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش اپراتور و بیرون نیفتادن از گردونه‌‌ رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هاست، لذا اصل ورود اپراتورها به بازار سرمایه‌گذاری جسورانه، می‌تواند یک تصمیم راهبردی باشد که اپراتورهای تلفن همراه در کشور ما نیز در مسیر همین مدل اپراتورهای بزرگ جهانی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای موفق و استارتاپ‌های روبه‌رشد و رشدیافته اقدام کرده‌اند.

یکی از بهترین راه‌هایی که اپراتورهای تلفن همراه برای حفظ ارزش اپراتور و بیرون نیفتادن از گردونه‌‌ رقابت در پیش گرفته‌اند، استفاده از دانش و توانگری مالی خود برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هاست.

البته و در مرحله نخست، حمایت از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، تنها با هدف سودآوری مالی توسط اپراتورها انجام نمی‌گیرد. به عنوان نمونه اپراتور تلفنیکا «Telefonica» که مقر اصلی آن در اسپانیا قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای تلفن همراه در جهان محسوب می‌شود، ابتدا با هدف پرورش و توسعه فناوری‌های مورد نیاز خود اپراتور به حوزه سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها ورود کرد و بعد از آن از نقش استارت‌آپ‌ها در مسیر تجاری‌سازی فناوری و توسعه بازار بهره برد و نهایتا منافع این سرمایه‌گذاری مشترک در سبد اپراتور قرار گرفت.

تلفنیکا به شدت بر چگونگی توانمندسازی کارآفرینان، برای کار با واحدهای تجاری محلی و جهانی خود، تمرکز نمود. این شرکت، همچنین از طریق این کارآفرینان، یک تغییر ذهنی بزرگ، در فضای کاری خود پدید آورد؛ تا آنجا که این اپراتور توانست برای تحول‌آفرینی و درآمدزایی بیشتر، قادر به ریسک بیشتر و سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌های جدید شود.

تلفنیکا، با راه‌اندازی وایرا و ورود به حوزه سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، گام بلندی برداشت و در نهایت این اقدام به یک نتیجه و موفقیت بزرگ نیز بدل شد. این غول مخابراتی، با حمایت از استارت‌آپ‌ها و به عبارتی باز کردن آغوش خود به روی ایده‌های کارآفرینانه جدید، توانست از مدل کسب‌وکار استارتاپ‌ها بهره برد و با تمرکز و آینده نگری، در مسیر درآمدزایی همراه با روند رشد فناوری و تغییر مدل کسب‌وکارها استفاده کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-04-15 19:54

افزودن دیدگاه جدید