کد مطلب: 

292628

تلاش اوراسیا و سازمان شانگ‌های برای ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل بر پایه ارزهای دیجیتالی

در گزارش جدید بانک توسعه اوراسیا با عنوان همکاری اقتصادی در اوراسیا، راه حل های عملی اهمیت حرکت به سمت سازگاری فنی ارزهای دیجیتال ملی کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بحث قرار گرفته است.
تلاش اوراسیا و سازمان شانگ‌های برای ایجاد یک سیستم پرداخت مستقل بر پایه ارزهای دیجیتالی

به گزارش سیتنا، استفاده از یک سیستم پرداخت مستقل بر پایه ارزهای دیجیتالی، تضمینی است برای تداوم جریان روان روابط تجاری و مالی بین کشورهای دوست بدور از مداخلات خارجی و کنترل بیش از حد از جانب کسانی که اصولاً این روابط اقتصادی به آنها مربوط نمی‌شود،

بحران در سیستم مالی جهانی، سوء استفاده از آن به عنوان اهرم فشار بر دولت ها، از جمله مسدود کردن حساب ها و محدودیت در معاملات، کشورهای اوراسیا را به توسعه زیرساخت های پرداخت خود سوق داده است. این ایده اولین بار به طور رسمی‌ توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین در اجلاس سازمان همکاری شانگهای سال گذشته مطرح شد.

در گزارشی از بانک توسعه اوراسیا اعلام می‌شود: «پرداخت‌های فرامرزی با ارزهای دیجیتال (CBDC) ممکن است سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر از سیستم‌های بانکداری سنتی باشد. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که سیستم CBDC امکان کاهش وابستگی به زیرساخت‌های پرداخت بین‌المللی، به ویژه تبدیل شدن به جایگزینی برای SWIFT را فراهم می‌کند. این امر به بهبود پایداری روابط تجاری و مالی منطقه ای کمک خواهد کرد.

سیستم پرداخت بر پایه ارز دیجیتال به میزان قابل توجهی خطرات ناشی از تبدیل ارز و خدمات واسطه ای مختلف را کاهش می دهد. 

در این گزارش اشاره می‌شود که کشورهای اوراسیا، با تقویت تعامل و همکاری خود، باید به شیوه ای هماهنگ برای گسترش امکانات تسویه حساب متقابل در ارزهای دیجیتال ملی، مشارکت هماهنگ، از جمله در پلتفرم های بین المللی CBDC، اقدام کنند. یکی از آنها mBridge است که با کمک چین، آسیا و خاورمیانه در حال توسعه است. در سال 2023 قزاقستان نیز به عنوان کشور ناظر به این پروژه پیوست.

چند سالی است که در قرقیزستان درباره عرضه دیجیتال صوم صحبت می‌شود. اما تاکنون این پروژه پیشرفت چندانی نکرده است. واقعیت این است که ارزهای دیجیتال در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مراحل مختلف توسعه هستند. بنابراین کارشناسان تسریع در روند همگرایی رویکردها برای توسعه مدل پرداخت های فرامرزی را مهم می دانند. سیستم جدید مستقل پرداخت ها و نقل و انتقالات بین دولت های شریک مبتنی بر این اصول خواهد بود و مکمل پرداخت های سنتی با ارزهای ملی است.

مهمترین چیز از نظر ثبات و امنیت این خواهد بود که این بخش تجارت بین المللی بسته خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند وارد آن شود، مانع یا متوقف شود. یعنی جریان‌های مالی واقعا آزاد و مستقل خواهند شد. در فضای اوراسیا، این امر فرصت ها را برای توسعه بیشتر تجارت، افزایش سرعت مبادلات و رقابت کالاها در بازارها افزایش می دهد، ایجاد چنین سیستم پرداختی در اوراسیا در آینده نه تنها معاملات تجاری، بلکه معاملات عادی بین شهروندان را نیز به میزان قابل توجهی تسهیل خواهد کرد.

این امر برای قرقیزستان اهمیت ویژه ای دارد، زیرا تقریبا 95 درصد از نقل و انتقالات شهروندان ما از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ارسال می‌شود. در پایان سال 2023، بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار از طریق سیستم‌های انتقال پول، اپلیکیشن‌های موبایل بانک و کیف پول الکترونیکی منتقل شد. سیستم پرداخت بر پایه ارز دیجیتال به میزان قابل توجهی خطرات ناشی از تبدیل ارز و خدمات واسطه ای مختلف را کاهش می دهد. زمان انجام معاملات به حداقل ممکن کاهش می یابد. ارزهای دیجیتال می‌توانند سریع ترین و مطمئن ترین راه برای انجام پرداخت های بین المللی برون مرزی در فضای اوراسیا و نقل و انتقالات باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-24 13:54

افزودن دیدگاه جدید