کد مطلب: 

290452

ضرورت ممنوعیت درج نام‌های تجاری (برند) در مناقصات مندرج در سامانه «ستاد ایران»

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اعلام کرد: از مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم که مانع از درج نام تجاری در مناقصات در سامانه «ستاد ایران» شوند تا از مکاتبات مکرر که در بیشتر موارد هم منجر به نتیجه نمی‌گردد، پرهیز شود.
ضرورت ممنوعیت درج نام‌های تجاری (برند) در مناقصات مندرج در سامانه «ستاد ایران»

مهندس فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران پیرامون ممنوعیت درج نام تجاری در مناقصات، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: در آگهی مناقصات دستگاه ها و سازمان‌های دولتی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد ایران) به فراوانی از نام های تجاری به ویژه برندهای خارجی در فراخوان ها و اسناد مناقصات استفاده می شود.

رستگار افزود: در اینگونه مناقصات، شرکت های تولیدی داخل که محصول مشابه برند خارجی را تولید می کنند، اجازه حضور در مناقصات را ندارند و اگر هم شرکت کنند، رد صلاحیت می شوند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که طبق قوانین و آئین نامه های جاری کشور، درج نام برند جز در موارد مربوط به خرید قطعات یدکی ممنوع می باشد، سندیکای صنعت مخابرات ایران و چند تشکل دیگر خواستار نظارت بر آگهی های فراخوان در سامانه ستادایران گردیده اند و پس از  پیگیری ها و اعلام تخلفات متعدد بصورت موردی، نهایتا در سامانه مذکور پیام زیر خطاب به کاربران دستگاه های اجرایی داده شده است:

عدم ذکر و اعلام نام و نشان تجاری (برند) کالا در فراخوان معاملات

و در ادامه آمده است که؛ با عنایت به بند پ ماده ۷ آئین نامه نظام مستندسازی و اطلاع رسانی مناقصات، درج نام های تجاری جز در موارد مربوط به خرید قطعات یدکی ممنوع است.

این آئین نامه در تاریخ ۱۳۸۵/۹/۱ به تصویب هیات وزیران رسیده و به دستگاه های اجرایی ابلاغ گردیده است.

همچنین پیام هشدار زیر نیز در سامانه ستادایران به کاربران دستگاه های اجرایی داده شده است:

وفق گزارشات واصله و شکایت های دریافتی از تامین کنندگان کالا، در صورت ذکر برند، موارد به سازمان های نظارتی ذیصلاح گزارش می گردد.

در نهایت در انتها خاطرنشان شده که، بدیهی است عواقب ناشی از عدم رعایت این موضوع با دستگاه اجرایی خواهد بود، اما با این وجود روزی نیست که شاهد چندین آگهی فراخوان با درج نام برند نباشیم.

وی، اظهار کرد: چرا وقتی این تخلفات به تعداد زیاد همواره در سامانه ستادایران تکرار می شود، به جای منتظر شدن برای شکایات و مکاتبات عدیده، کنترل در همان بدو اقدام و قبل از انتشار عمومی فراخوان صورت نمی گیرد‌.

وی در پایان تاکید کرد: سندیکای صنعت مخابرات ایران از مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار دارد که جلوی این خلاف آشکار در سامانه ستادایران گرفته شود تا از مکاتبات مکرر که بیشتر آن هم منجر به نتیجه نمی گردد، پرهیز شود.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2024-01-29 10:18

افزودن دیدگاه جدید