کد مطلب: 

288405

ارزیابی عمق بومی‌سازی محصولات شبکه ملی اطلاعات بر اساس نظام نامه بومی سازی

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: موضوع نظام نامه بومی سازی محصولات شبکه ملی اطلاعات تقریبا از ابتدای دولت جدید مطرح شد که شرکت‌های مختلف در حوزه‌ ICT هنگامی که مدعی ارائه محصولات بومی می‌شوند، مشخص گردد تا چه سطحی از کار انجام شده بومی است. تقریبا از بیش از یک سال پیش از طرف معاونت محترم فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات فعالیتی پژوهشی به این پژوهشگاه محول شد که بحث همین تدوین سند تعیین عمق بومی‌سازی محصولات حوزه فاوا بوده است.
حسن یگانه

به گزارش سیتنا، دکتر حسن یگانه، رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم در ارزیابی عملکرد این پژوهشکده، گفت: پژوهشکده فناوری ارتباطات قدیمی‌ترین پژوهشکده این پژوهشگاه است، این پژوهشکده بیش از پنجاه سال سابقه فعالیت دارد و از ترکیب چند مرکز و بخش ایجاد شده است و نهایتا با ادغام دو پژوهشکده شبکه‌ و پژوهشکده انتقال، پژوهشکده فناوری ارتباطات، بنیان نهاده شد.

وی، ادامه داد: پژوهشکده شبکه پیش از این به عنوان بخش C&C کار می‌کرد که تقریبا یکی از بزرگترین بخشهای مرکز تحقیقات مخابرات سابق بود و می‎توانیم بگوییم که پژوهشکده فناوری ارتباطات و همکاران آن، از باسابقه‌ترین‌ها هستند و قدیمی‌ترین واحد پژوهشی کل پژوهشگاه است.

یگانه، اظهار کرد: همانطور که از اسم پژوهشکده مشخص است، این بخش در حوزه‌ فناوری ارتباطات مشغول انجام کارهای پژوهشی است که طبیعتا فعالیت‌های پژوهشی ما در حوزه‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای و همچنین بخشی هم به صورت راهبردی پیگیری می‌شود که البته بخش راهبردی عمدتا فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنیم که در خصوص توسعه فناوری باشد؛ این پژوهشکده از پنج گروه پژوهشی در حوزه فناوری‌های ارتباطات و شبکه و یک اداره آزمایشگاه تشکیل یافته است. گروه‌های پژوهشی ذیل پژوهشکده شامل فناوری ارتباطات ثابت، فناوری ارتباطات رادیویی ثابت و سیار، ارتباطات ماهواره‌ای، فناوری ارتباطات نوری و مدیریت یکپارچه شبکه می‌باشد.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بسیاری از فعالیتهای کاربردی پژوهشگاه توسط این پژوهشکده طی سالیان مختلف انجام شده است؛ از نمونه‌های آزمایشی گرفته و تا مرحله نیمه صنعتی پیش رفته و در حوزه‌های رادیویی، نوری، ماهواره، ثابت (شبکه) و مدیریت شبکه دنبال می شود.

وی، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌هایی که داریم از با سابقه‌ترین‌های‌ پژوهشگاه هستند که هر چند سال یک بار به‌روزرسانی می‌شوند تا با فناوری‌های روز منطبق باشند.

یگانه افزود: در این آزمایشگاه‌ها هم خدمات تخصصی و پژوهشی به پژوهشگران ارائه می‌دهیم و هم خدمات تایید نمونه به  شرکت‌های بیرونی. محققین و دانشجویان خارج از پژوهشگاه حسب مورد به ما مراجعه می‌کنند و در این آزمایشگاه‌‌ها به آنها سرویس می‌دهیم، لازم به ذکر است که حدود 10 آزمایشگاه مختلف در این مجموعه وجود دارد.

وی اظهار کرد: بعنوان مثال، فناوری‌های نوینی که در پژوهشکده متمرکز است مشتمل بر نسل چهارم و پنجم تلفن همراه می‌باشد که البته رصد فناوری‌های بعدی را هم در دستور کار داریم، همچون 6G که روند آن را در دنیا دنبال می‌کنیم. بحث مربوط به اینترنت اشیا را در حوزه زیرساختی در این پژوهشکده دنبال می‌کنیم، فناورهایی مثل بلاکچین و ابری در حوزه زیرساختی در این پژوهشکده دنبال می‌شود و عموم فناوری های نوین دیگری که در حوزه‌ ICT می‌توانیم در نظر بگیریم از جمله کوانتوم، مدیریت نسل جدید و یا منظومه‌های ماهواره‌ای را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

یگانه، پیرامون نظام نامه بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات هم به خبرنگار ما، گفت: از آنجا که تمرکز این پژوهشکده از قدیم بر روی بحث‌های کاربردی بوده و بسیاری از محصولاتی که داریم توانسته‌اند جوایز مختلف در جشنواره‌های معتبر را کسب کنند، نشان دهنده این است که همکاران سابقه خوبی در بحث بومی‌سازی داشته اند.

وی، افزود: بحث نظام نامه بومی سازی تقریبا از ابتدای دولت جدید مطرح شد که شرکت‌های مختلف در حوزه‌ ICT وقتی مدعی ارائه محصولات بومی می‌شوند، بایستی مشخص شود تا چه سطحی بومی هستند و چند درصد از کار انجام شده بومی است و چقدر ممکن است به هر دلیل واردات باشد که این موارد قبلا مشخص نبود و هر شرکتی به فراخور توانمندی خود، کار را به پیش می‌برد. تا اینکه تقریبا از بیش از یک سال پیش از طرف معاونت محترم فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، فعالیتی به این پژوهشگاه محول شد که بحث ارزیابی عمق بومی سازی است که چگونه عمق بویم‌سازی تجهیزات و محصولات حوزه‌ ICT را ارزیابی کنیم و با چه شاخص‌هایی بسنجیم تا بدانیم که تا چه سطحی بومی هستند.

رئیس پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: همکاران من در این پژوهشکده زحمات زیادی کشیده‌اند و با مطالعات مختلفی که در حوزه کاربردی و راهبردی داشتند مستندی را تدوین کردند که نحوه‌ تعیین عمق بومی سازی این محصولات مشخص شده و حوزه این محصولات در حوزه فاوا است.

وی، گفت: در چند ماه اخیر با همکاری دو پژوهشکده دیگر یعنی IT و امنیت توانسته‌ایم برخی محصولات حوزه‌  IT و محصولات امنیتی را نسبت به تعیین عمق بومی سازی آنها اقدام نماییم و در حال حاضر مستند تدوین شده با نمایندگان وزارت صمت بررسی و صحت‌سنجی شده است و در حال حاضر محصولات شرکت‌های مختلف از طریق معاونت فناوری برای ما ارجاع می شود تا نسبت به ارزیابی عمق بومی‌سازی محصولات اقدام می‌کنیم.

یگانه، افزود: در این پروژه‌ ما همکاری بین وزارت خانه‌ای هم داشتیم، یعنی وزارت ارتباطات و وزارت صمت. این همکاری از آن دسته فعالیت‌هایی بود که همکاری بین پژوهشکده‌ای هم داشتیم، یعنی هم در پژوهشگاه و هم وزارتخانه‌ای، کار جدیدی انجام شده و از این منظر یک پروژه ملی محسوب می‌شود. همچنین همکاری تنگاتنگی با سندیکای صنعت مخابرات نیز داشتیم و نقطه نظرات این دوستان هم لحاظ شده است.

وی، پیرامون توسعه‌ زیرسامانه‌های مخابراتی ماهواره بومی کشور توضیح داد: در طی سالیان گذشته گروه ماهواره که جزو قدیمی‌ترین گروه‌های پژوهشگاه بوده است و در حوزه ارتباطات ماهواره‌ای فعالیت داشته، در مقاطع مختلف نسبت به توسعه محصولات این حوزه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خصوصی، اقدام نموده است.

یگانه، گفت: البته این نکته هم قابل ذکر است که تعداد بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند، مدیرانشان یا همکارانشان سابقه فعالیت در پژوهشگاه داشته و تجربیاتی که اینجا به دست آورده اند را در حوزه تولید محصول به کار برده‌اند و از این حیث تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فعال در حوزه محصولات ماهواره‌ای ریشه آنها یا سابقه آنها، مربوط به این پژوهشکده می شود.

وی، اظهار کرد: از قدیم‌الایام بحث ایستگاه‌های زمینی ماهواره زهره مطرح بوده، بحث محموله‌های مخابراتی در باندهای مختلف جهت ارتباطات ماهواره ای و در مدل‌های مختلف، مطرح بوده و با متدولوژی‌های مختلفی نیز، پیاده‌سازی شده که آخرین آنها تحویل محموله مخابراتی برای ماهواره ناهید 2 به پژوهشگاه فضایی بوده است.

یگانه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز در حال مذاکرات با پژوهشگاه فضایی در حوزه‌های مختلف ارتباط ماهواره‌ای هستیم تا بتوانیم ادامه همکاری با ایشان داشته باشیم.وی گفت: شیوه کار پژوهشگاه و پژوهشکده این است که پژوهشگاه به‌طورکلی وارد فاز تجاری سازی نمی‌شود و یک محصول را تا مرحله مهندسی جلو می‌بریم و تحویل کارفرما می دهیم و اگر موردی درخواست داشته باشند می توانیم تا مراحل نیمه صنعتی هم جلوتر ببریم، اما به طور معمول تا مرحله نمونه مهندسی پیش می‌رویم و با انتقال دانش فنی به شرکت‌ها و یا کارفرمایان، اقدامات بعدی را به سرانجام می‌رسانیم.

وی افزود: البته، کار این پژوهشکده صرفا عمل در حوزه بومی‌سازی نیست، ما در حوزه های مختلف فناوری برای حل مسائل، به شرکت های زیرمجموعه وزارت، مشاوره می دهیم و اگر مسئله‌ای پیش آید، به آنها کمک می کنیم. از طرفی با شرکت و اپراتورهای خارج از بدنه وزارت هم، امکان مشاوره وجود دارد که همکاری می‌کنیم.

وی افزود: بسیاری از محصولات طراحی و پیاده‌سازی شده در این پژوهشکده، برنده جوایز مختلف در جشنواره‌های معتبری مانند خوارزمی شده‌اند و در موارد زیادی هم ثبت اختراع صورت پذیرفته است که در صورت نیاز، عناوین آنها قابل ارائه خواهد بود.

وی، افزود: همچنین آزمایشگاه های ما بخصوص در حوزه های رادیویی و نوری بسیار فعال است و روزانه دریافت درخواست ارائه خدمت از بیرون داریم. طرح سه ساله ای را در حوزه آزمایشگاه ها دنبال می‌کنیم که هدف آن فعال‌سازی کل آزمایشگاه‌های فناوری ارتباطات بوده و ارتقای آنها در حوزه فناوری های نوین را دنبال می کنیم. در این راستا، آزمایشگاه انتقال نوری و دسترسی نوری در حال به روزرسانی و تجهیز است، در حوزه آزمایشگاه شبکه های مبنتی بر IP و  هسته و دسترسی رادیویی نسل چهار و پنج  و اینترنت اشیاء، گوشی موبایل و مئیریت یکپارچه شبکه هم به همین شکل عمل می کنیم و انشالله تا سال آینده، به کمک معاونت محترم نظارت راهبردی وزارت و حمایت‌های ریاست محترم پژوهشگاه، نسبت به تکمیل آنها اقدام خواهیم کرد.

یگانه ادامه داد: در بحث آزمایشگاه ارتباطات ماهواره ای هم به سمت باندهای بالا رفته و منظومه های ماهواره‌ای را مد نظر قرار داده‌ایم تا بتوانیم محصولات ماهواره‌ای زمین آهنگ و چه آنها که در مدارات پایین شکل می‌گیرد را در بستر تست خود، مورد آزمون قرار دهیم.

وی، اظهار کرد: فعالیت دیگری هم در حوزه گواهی ایزو 17025 آغاز کرده‌ و تلاش کرد‌ه‌ایم تا گواهی ایزو 17025 را بگیریم تا بتوانیم بعنوان بازوی حاکمیتی برای سازمان تنظیم مقررات، در حوزه تایید نمونه، انجام وظیف نماییم.
لذا جمع بندی صحبت های اینجانب در حیطه محورهای اصلی فعالیت های این پژوهشکده، بدین قرار می‌باشد:

حوزه‌های مرتبط با شبکه‌های ارتباطی IP، رادیویی، ماهواره‌ای، نوری و فناوری‌های نوین همچون شبکه‌های مبتنی بر نرم‌افزار (SDN/NFV)، نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی سیار، بلاک‌چین، هوشمندسازی، اینترنت اشیاء و ارتباطات کوانتومی، کنترل و مدیریت شبکه‌های ارتباطی و آزمایشگاه‌های فناوری ارتباطات می‌باشد. رصد فناوری و شناخت فناوری‌های نوین تا مرحله بومی‌سازی فناوری ها، بررسی استانداردهای بین‌المللی و مشارکت در تدوین استانداردهای ملی و نیز انجام آزمونهای لازم در آزمایشگاه‌های تخصصی و مرجع (تایید نمونه) فناوری ارتباطات از مواردی است که در این پژوهشکده انجام می‌شود.

* اهم وظایف این پژوهشکده هم عبارتست از:

• ارائه مشاوره به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر سازمان‌ها در حوزه فناوری ارتباطات در زمینه‏‌های شناخت، طراحی، کاربرد، بهینه‌سازی، توسعه و استفاده از فناوری ‏های نوین مخابراتی به منظور پشتیبانی علمی و عملی از صنعت و بازار ارتباطات کشور
• مدیریت، هدایت و مشارکت در عرصه تحقیقات علمی، فنی، اقتصادی و اجتماعی در حوزه فناوری ارتباطات کشور و هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر این فعالیت‌ها
• کمک به تدوین استانداردهای ملی و انجام آزمون های تخصصی و تایید نمونه تجهیزات فناوری ارتباطات در آزمایشگاه‌های مرجع تایید نمونه
• ایجاد بستر مناسب برای بومی سازی و توسعه و تجهیز سامانه ‏ها و خدمات مرتبط با ارتباطات رادیویی، نوری، ماهواره‏ای و شبکه‌های مبتنی بر IP
• توسعه سامانه‌های کنترل و مدیریت شبکه‌های مخابراتی
• ایجاد پایلوت‏های تحقیقاتی جهت تجزیه و تحلیل مسائل در حوزه فناوری ارتباطاتی
• رصد فناوری و آینده پژوهی در زمینه فناوری ارتباطات

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-12-06 10:00

افزودن دیدگاه جدید