کد مطلب: 

287950

پیشرفت 21 درصدی پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا اوایل آذرماه 1402

بر اساس مستندات سایت رسمی پروژه‌ی ملی فیبرنوری، تا اوایل آذر ماه سال 1402، حدود چهار میلیون و 230 هزار خانوار تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند و از این تعداد حدود 453 هزار کاربر به عنوان سرویس گیرنده‌ی فیبرنوری ثبت شده‌اند که گواه پیشرفت 21 درصدی این پروژه ملی است.
فیبرنوری

به گزارش سیتنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرده که ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری منازل و کسب و کارها مهمترین پروژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در حوزه زیرساختی است و همه منابع وزارت ارتباطات برای این پروژه بسیج شده است.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. به عنوان مثال: وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

در FTTH، کابل‌کشی فیبرنوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبرنوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

در FTTB، کابل فیبرنوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی که معمولا VDSL است، تحویل داده می‌شود.

در FTTC، فیبرنوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از 500 متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL نظیر VDSL به شبکه متصل می‌شود.

توسعه سراسری فیبرنوری باعث ایجاد زیرساختی برای آینده، اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت دسترسی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی می‌شود.

اجرا و توسعه شبکه فیبرنوری الزاماتی دارد که مشروح آن به شرح ذیل است:

  • ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند، مبنای پوشش خانوار، کدپستی و/یا پلاک ثبتی شهری/ روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان در نواحی خدمات شهری/ روستایی است؛ منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر 300 متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری برای او تامین شود.
  • حداقل ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، منازل و کسب‌وکارهای بهره‌بردار آن هستند.
  • برای حداقل ۱۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.
  • وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری به کاربر وجود داشته باشد.

برای اطلاع از میزان پیشرفت این پروژه ملی تنها کافیست وارد سایت https://iranfttx.ir/ شوید و میزان پیشرفت پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها را رصد کنید.

پیشرفت 21 درصدی پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا اوایل آذرماه 1402

بنا بر آخرین اطلاعات درج شده از این پروژه در سایت پروژه فیبرنوری، تا پنجم آذرماه سال 1402، تعداد خانوار تحت پوشش طرح ملی فیبرنوری 4.230.387 می باشند و 452.977 کاربر به عنوان سرویس گیرنده به ثبت رسیده اند.

پیشرفت 21 درصدی پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها تا اوایل آذرماه 1402

لازم به ذکر است؛ تاکنون 21 درصد از میزان دسترسی 100 درصدی 20 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبرنوری تا سال 1404، انجام شده است.

انتهای پیام

گزارش از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-11-26 15:17

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
سلام الان چند ماه است سایت فیبرنوری دیگر آمار پورت منصوبه را اعلام نمی کند و کلا سازمان تنظیم پاسخی درباره این موضوع نمی دهد
ارسال شده توسط Anonymous در 05 آذر 02 - 20:14

افزودن دیدگاه جدید