کد مطلب: 

285492

پیشرفت 17 درصدی پروژه ملی فیبرنوری تا مهر ماه امسال؛ سه میلیون و 346 هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری

طبق مستندات سایت رسمی پروژه‌ی ملی فیبرنوری، تا ابتدای مهر ماه سال 1402، حدود سه میلیون و 346 هزار خانوار تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند و از این تعداد نزدیک به 453 هزار کاربر به عنوان سرویس گیرنده‌ی فیبرنوری ثبت شده‌اند که حاکی از پیشرفت 17 درصدی این پروژه است.
فیبرنوری

به گزارش سیتنا، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کار یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند. به عنوان مثال: وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

در FTTH، کابل‌کشی فیبرنوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبرنوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.

در FTTB، کابل فیبرنوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی که معمولا VDSL است، تحویل داده می‌شود.

در FTTC، فیبرنوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از 500 متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL نظیر VDSL به شبکه متصل می‌شود.

توسعه سراسری فیبرنوری باعث ایجاد زیرساختی برای آینده، اشتغال‌زایی، بهبود کیفیت دسترسی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، ایجاد خدمات جدید، کاهش شکاف دیجیتالی، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و افزایش کیفیت آن و افزایش سرعت دسترسی می‌شود.

اجرا و توسعه شبکه فیبرنوری الزاماتی هم دارد که شامل موارد ذیل است:

  • ۸۰ درصد خانوارهای هر استان باید پوشش داده شوند، مبنای پوشش خانوار، کدپستی و/یا پلاک ثبتی شهری/ روستایی و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان در نواحی خدمات شهری/ روستایی است؛ منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر 300 متری یکی از نقاط حضور است که ظرف مدت 30 روز از تاریخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری برای او تامین شود.
  • حداقل ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری (FTTP) و حداکثر ۵۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی پرسرعت از طریق دسترسی سیمی با قابلیت حداقل سرعت 50 مگابیت بر ثانیه و دسترسی رادیویی مجاز با قابلیت حداقل سرعت 30 مگابیت بر ثانیه را داشته باشند؛ کاربران خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، منازل و کسب‌وکارهای بهره‌بردار آن هستند.
  • برای حداقل ۱۰ درصد کاربران امکان استفاده از خدمت دسترسی از طریق فیبرنوری با قابلیت حداقل سرعت یک گیگابیت ‌بر ثانیه وجود داشته باشد.
  • وجود یک نقطه حضور (PoP) در هر شهر الزامی است؛ منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال یا غیرفعال وجود داشته باشد به نحوی‌که از طریق آن امکان ارایه خدمت دسترسی مبتنی بر فیبرنوری به کاربر وجود داشته باشد.

پیشرفت 17 درصدی پروژه ملی فیبرنوری تا مهر ماه امسال؛ سه میلیون و 346 هزار خانوار تحت پوشش فیبرنوری

با آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات بسیاری برای پیشبرد پروژه ملی فیبرنوری انجام شد و در همین رابطه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهریورماه سال جاری با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما که همزمان با هفته گرامیداشت دولت صورت گرفت، با بیان اینکه توسعه فیبرنوری در 120 شهر شروع شده و در حدود 20 شهر عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است، اعلام کرد: در هفته دولت طرح فیبرنوری منازل و کسب و کارها در چند شهر را افتتاح می کنیم و خدمات دهی به مردم را این اپراتورها شروع می کنند و سرعت های چند صد مگابیت بر ثانیه ای به مردم عزیزمان ارایه می کنند.(لینک)

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با استاندار بوشهر، با اشاره به اهمیت پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، گفته بود: این پروژه اولویت دولت و زیرساخت توسعه کشور در دهه های آینده است و بر بستر آن می توانیم سرعت های چند صد مگابیتی به مردم ارائه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت همکاری شهرداری ها برای اجرای این پروژه، افزود: تاکنون با 500 شهرداری در کل کشور برای اجرای این پروژه توافق نامه امضا شده و این کار به سرعت در سراسر کشور در حال اجرا است.(لینک)

به تازگی عیسی زارع پور ضمن تبریک سال تحصیلی اعلام کرد: یکی از طرح های ما فیبرنوری منازل و کسب و کارهاست و یکی از اولویت ها ما مدارس است که در اردیبهشت ماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پرورش امضا کردیم که تا آخر دولت بتوانیم مدارس شهری را از طریق فیبرنوری به شبکه ملی اطلاعات متصل کنیم که این کار با سرعت دنبال می شود.(لینک)

حال با نگاهی به سایت پروژه فیبرنوری می توان از آخرین روند توسعه و پیشرفت این ابر پروژه مطلع شد.

فیبرنوری

بنا بر اعلام سایت پروژه فیبرنوری، تا سوم مهر ماه سال 1402، تعداد خانوار تحت پوشش طرح ملی فیبرنوری 3.346.362 می باشند و 452.977 کاربر به عنوان سرویس گیرنده ثبت شده اند. (در جدول فوق این روند به صورت نموداری نیز نمایش داده شده است.)

فیبرنوری

گفتنی است؛ تاکنون 17 درصد از میزان دسترسی 100 درصدی 20 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه مبتنی بر فیبرنوری تا سال 1404، انجام شده است.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 5
2023-09-25 14:43

دیدگاه‌ها

تصویر Anonymous
توجیه اقتصادی برای اپراتور دارد؟ گردش مالی در صنعت ارتباطات برای این پروژه کفایت میکند؟ آیا با این تعرفه ها بازگشت سرمایه مناسب در زمان معقول دارد؟ آیا تضمینی برای اصلاح تعرفه ها در طول زمان متناسب با تورم دارد؟
ارسال شده توسط Anonymous در 03 مهر 02 - 18:31

افزودن دیدگاه جدید