کد مطلب: 

273799

رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

در پی محدودسازی پیام‌رسان‌ بومی روبیکا توسط گوگل پلی همزمان با افزایش کاربران این پلت‌فرم، کارشناسان با واهی خواندن اتهامات گوگل پیرامون استفاده از اطلاعات شخصی کاربران، تاکید دارند که خود نرم‌افزارهای غربی متهم اصلی ورود به حریم خصوصی کاربران هستند و یکی از کسب و کارهای اصلی آنها تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی و فروش آن هاست.
رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

به گزارش سیتنا، در حالی آمارها نشان از اقبال کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های ایرانی است که اخیرا اخطار سپر امنیتی گوگل به کاربران برای حذف روبیکا با واکنش‌های کاربران مواجه شد؛ آمارها نشان می‌دهد که ۳۵ میلیون کاربر طی ماه گذشته در روبیکا ۵۰۰ میلیون پیام یکتا منتشر کرده‌اند و بر مبنای داده‌های مستند، روبیکا در ماه گذشته با رشدی جهشی در میزان جستجو از اینستاگرام پیشی گرفته است.

ادعاهای گوگل پلی در مورد روبیکا، آغاز جنگ گوگل آمریکایی در فضای مجازی است

رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران با تاکید بر اینکه موارد ادعایی گوگل پلی در مورد روبیکا، بسیار واهی است، اعلام کرد که جنگ از طرف گوگل آمریکایی در فضای مجازی شروع شده است و در راستای جلوگیری آمریکا از تدوین قوانین برای مشارکت کشورهای دیگر به جز خود آمریکا در مباحث اینترنتی است.

دکتر سیدمرتضی موسویان، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در ارسال اخطار برای کاربران روبیکا، گفت: این حرکت قابل تامل است و بر اساس قانون مصوب اتحادیه اروپا (GDPR)، در 25 می 2018 کشورهای عضو این اتحادیه موظف شدند این قانون را در قوانین ملی خود در نظر گیرند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: در همین حال فیسبوک توسط آلمان جریمه سنگین شد و «مرکل» صراحتا اعلام کرد که فیسبوک ما را محاصره کرده است و «مکرون» و «ترزا می» نیز هم همین ادعا با همین محتوا را اعلام کردند.

وی ادامه داد: متهم اصلی در ورود به حریم خصوصی شهروندان اروپایی فیسبوک است و یکی از کسب و کارهای آن تجزیه و تحلیل داده‌های شخصی و فروش آن هاست و هنگام عضویت این اجازه را می‌گیرد که به اطلاعات کاربر ورود کنند و حتی این اطلاعات را در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌دهد و این شبکه اجتماعی گسترده با توجه به محکومیت خود هنوز هم پابرجاست.

موسویان، خاطرنشان کرد: اتهام‌ها به زیرساخت‌های داخلی ما با توجه به ارائه سرویس‌های رایگان که جلوتر از شبکه‌های اجتماعی بیگانه است، اتهامی واهی است و این حدس را می‌زنند که مردم به سمت این پلتفرم‌ها روی آوردند و چاره کار را در این دیدند که بگویند این زیرساخت‌ها در حال جمع آوری اطلاعات مردم هستند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: مردم باید بدانند در جامعه الحاقی و جاری تعریف حریم خصوصی تغییر می‌کند و در این نوع جامعه همه چیز در دسترس است؛ فرض کنید اسنپ آدرس مبدا و مقصد شما را نداند، پس چگونه خدمات ارائه دهد؟

وی، تاکید کرد: این مواردی که [توسط گوگل پلی در مورد روبیکا] ادعا شده بسیار واهی است و قابل اعتنا نیست و جنگی است که شروع شده و انتظار نمی‌رفت که این جنگ از طرف گوگل که متعلق به امریکاست به این زودی شروع شود و این امر جلوگیری امریکا از تدوین قوانین برای مشارکت کشورهای دیگر به جز خود امریکا در بحث اینترنت است.

موسویان، افزود: بعد از پرتاب اولین ماهواره شوروی، ما شاهد قانون گذاری در حوزه فضا از طرف امریکا بودیم و این کشور اجازه نداده که انحصار قانون گذاری در حوزه اینترنت در اختیار دیگران قرار گیرد. نشست 2005 تونس که رئیس سازمان ملل هم حضور داشت، نمایندگان کشورهای مختلف آماده این بودند که این حاکمیت به دست سازمان ملل بیفتد، اما به دست امریکا افتاد و این خواسته محقق نشد. بنابراین باید کشورهای دیگر بدانند که امریکا یک طرفه عمل می‌کند و از این انحصار سوءاستفاده می‌کند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای، اظهار کرد: از نظر فنی دسترسی این زیرساخت‌ها به اطلاعات مردم شبیه هم است و کاربران می‌توانند با مراجعه به گوشی خود، دسترسی‌ها را مدیریت کنند.

اعمال محدودیت غربی‌ها بر روبیکا، ناقض تبادل آزاد اطلاعات است

رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: در حالی غربی‌ها پلتفرم‌های بومی ما همچون روبیکا را بدافزار خوانده و آن را محدود می‌کنند که بر همگان روشن است تبادل آزاد اطلاعات و آزادی رسانه و بیان در غرب دروغی بیش نیست.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در ارسال اخطار برای کاربران اپلیکیشن روبیکا، گفت: تبادل آزاد اطلاعات و آزادی رسانه و بیان در غرب دروغی بیش نیست و استانداردهای آن دوگانه و گاها چندگانه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: چطور می‌شود که حساب کاربری ترامپ در بستر اینستاگرام و توییتر به دلیل ترویج خشونت بسته می‌شود و گوگل به وی اجازه راه‌اندازی شبکه اجتماعی خود را می‌دهد، اما در ایران اینستاگرام و توییتر قواعد خود را رعایت نمی‌کنند و آتش زدن اماکن عمومی، کشتن پلیس، بمب ساختن و ... را آموزش می‌دهند و ممانعتی صورت نمی‌گیرد و پلتفرم‌های داخلی ما همچون روبیکا را بدافزار می‌خوانند و آن را محدود می‌کنند؛ تمامی این موضوعات نشان از دروغ و فریب دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: در اینستاگرام کلمه شاهچراغ را محدود و از ترند شدن آن جلوگیری می‌کنند و به ترویج دروغ و اخبار کذب پرداخته‌اند که همه این اعمال محدودیت‌ها مخالف حقوق بشر است.

مانع تراشی شرکت‌های آمریکایی در مقابل رشد پلتفرم‌های ایرانی

رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، گفت: شرکت‌های آمریکایی که به نوعی انحصار در حوزه‌ی پلتفرم ایجاد کرده‌اند، تلاش می‌کنند به هر نحوی مانع فعالیت پلتفرم‌های بومی‌ای شوند که سلطه‌ی پلتفرم‌های خارجی را خدشه‌دار کرده‌اند.

دکتر محمد صادق افراسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در اعلام هشدار امنیتی برای کاربران روبیکا، گفت: این موضوع مصداق یکی از ابعاد جنگ ترکیبی اخیر است. ما در حال حاضر در دوره‌ی حکمرانی نوین قرار داریم که یکی از شاخص‌های آن حکمرانی پلتفرم‌هاست و هرجا که احساس شود قدرت یک پلتفرم بومی به نوعی سلطه‌ی پلتفرم‌های خارجی را خدشه دار می‌کند، شرکت‌های آمریکایی که به نوعی انحصار در حوزه‌ی پلتفرم ایجاد کرده‌اند این موضوع را بر نمی‌تابند و با حمایت دولت آمریکا تلاش می‌کنند به هر نحوی جلوی فعالیت این پلتفرم‌های بومی را بگیرند.

سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، اظهار کرد: بعد از فیلترینگ اینستاگرام، طی هفته‌های اخیر روبیکا با رشد بالایی مواجه شد و در حال حاضر بیشترین ترافیک کشور در این پلتفرم داخلی ایجاد شده است و طبیعتا شرکت‌های آمریکایی رقیب، وقتی ملاحظه کردند که روبیکا جایگزین مناسبی برای اینستاگرام شده است، با این حرکت، اقدامی مقابله‌ای برای رشد روبیکا به عمل آوردند.

گوگل پلی از افزایش تعداد کاربران نرم‌افزار ایرانی احساس خطر کرده‌است

رویکرد دوگانه‌ی غربی‌ها در مواجهه با پیام‌رسان‌ها

عضو هیات مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: زمانی که در کشور ما تعداد کاربران یک نرم‌افزار افزایش می‌یابد، از بعد اقتصادی برای رقبای خارجی ضرر دارد؛ چرا که آنها فکر می‌کنند این رشد کاربران نرم‌افزارهای ایرانی می‌تواند به بازار سایر نرم افزارهای جهانی آسیب برساند که اقدام گوگل پلی در اعلام اخطار به کاربران روبیکا هم در همین راستا صورت گرفته است.

صابر فیضی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در ارسال اخطار برای کاربران اپلیکیشن روبیکا، گفت: از نظر بنده این بحث، یک بحث اقتصادی است، معمولا نرم افزارهایی که در جهان تولید می‌شوند، بر اساس اصول خاصی فعالیت می‌کنند. زمانی که در کشور نرم افزاری بنا به هر دلیلی تعداد کاربرانش افزایش می‌یابد، از بعد اقتصادی برای رقبای خارجی ضرر دارد؛ چرا که آنها فکر می‌کنند این رشد کاربران نرم‌افزارهای ایرانی می‌تواند به بازار سایر نرم افزارهای جهانی آسیب برساند.

فیضی، ادامه داد: این اقدام نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان علیه نرم افزارهای دیگر صورت گرفته است، زمانی که نرم افزاری مانند واتس اپ بنا به دلایلی کنار گذاشته می‌شود و نرم افزار دیگری جایگزین می‌شود، معمولا این اتفاقات رخ می‌دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: در حال حاضر برای بنده که کاربر روبیکا هستم، شش اخطار از سوی گوگل پلی مبنی بر دسترسی روبیکا به اطلاعات تلفن همراه شما، ارسال شده است، این درحالی است که تا کنون نرم افزاری وجود نداشته است که به سطحی از اطلاعات کاربر دسترسی نداشته باشد و در عین حال بتواند به کاربر سرویس دهد. به عنوان مثال در واتس اپ، اگر شما دسترسی به دفترچه تلفن و... را ببندید، سرویس شما را متوقف می‌کند؛ چراکه از طریق فروش اطلاعات کاربران کسب درآمد می‌کند و به همین دلیل به طور رایگان در اختیار ما قرار گرفته است.

وی، تاکید کرد: در کشور ما نسبت به نرم افزارهای بومی و داخلی بدبینی ایجاد کرده‌اند و یه عده هم از این موضوع سوء استفاده می‌کنند، که گوگل پلی هم یکی از آنها است؛ چرا که از افزایش تعداد کاربران یک نرم افزار ایرانی احساس خطر کرده‌اند.

انتهای پیام

گفت‌وگوها از زهرا طاهری و فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.2 (5 رای)
سیتنا 1
2022-10-31 13:31

افزودن دیدگاه جدید