کد مطلب: 

258986

انتخاب استراتژیک پیش روی صنعت تلکام؛ شنا کردن یا غرق شدن؟!

همانطور که تکنولوژی های جدید، امکانات جدیدی بهوجود می آورند، شرکت های مخابراتی باید در لحاظ کردن گزینه های استراتژیک خود خلاق و جسور باشند.
انتخاب استراتژیک پیش روی صنعت تلکام (شنا کردن و یا غرق شدن)

دکتر جمشید قضاتی، نویسنده و تحلیلگر استراتژی مدیریت فناوری اطلاعات-DBA، در یادداشت ارسالی برای سیتنا، نوشت:

محورهای سه گانه زیر کلیدواژه این یادداشت است که آینده رقابت ها،موفقیت ها و شکست های شرکت های نقش آفرین در صنعت مخابرات را ترسیم می کند.

• داده ها، آینده ارتباطات است که با برنامه های بیشتر، دنیای فیزیکی و مجازی ما را به هم متصل می کند.

• برای اپراتورهای مخابراتی، تغییرات تدریجی، دیگر برابر با رشد و رضایت مشتری نخواهد بود.

• انتخاب های راهبردی باید بین تنوع و تشدید تقویت زیرساخت ها ایجاد شود.

آیا صنعت ارتباطات قادربه کنترل حجم وسیع داده های موجود هست؟ بدون انجام برخی انتخاب های سخت در مورد نحوه تغییر شکل الگوهای تجاری و شرکتی، این کار امکان پذیر نخواهد بود.

یافته های گزارش استراتژی مشاور تجاری PwC یعنی غرق شدن یا شنا کردن:

اتخاذ انتخاب های راهبردی برای صنعت مخابرات آینده می باشد. در این یادداشت، نگاهی به وضعیت موجود عرضه کنندگان ارتباطات و هجوم داده هایی که با گسترش شبکه های  5G و اینترنت اشیا ارائه می شود، خواهیم انداخت.

در عین حال، ذکر این نکته ضروری است این گزارش درست قبل از اینکه کووید 19 بسیاری از کشورها را محاصره کند، منتشر شده، و یافته های آن مربوط به صنعت ارتباطات می باشد. البته، ممکن است بعلت پاندمی کرونا، اختلاف بین شرکت ها حتی حادتر شده باشند، و با توجه به ماندگاری در رکورد اقتصادی ناشی از این بحران، معانی جدیدی به خود گرفته باشد.

در حالی که عرضه کنندگان  سرویس های مخابراتی تاکنون موفق به همراهی با تغییرات تدریجی لازم در گذاراز تلفن ثابت به تلفن همراه شده اند ،اما به زودی، زیرساخت های شبکه اصلی دیگر قادر به ادامه کار نخواهند بود. کاربران، استفاده از داده های فزاینده خود را از طریق تلفن های هوشمند و دستگاه های قابل حمل دیگر کنترل می کنند، و اپراتورها به زودی مجبور می شوند پلت فرم های ارتباطی خود را که بطور یک جانبه کنترل نمی کردند، مدیریت کنند.

برای ایجاد و بهره مندی از پیشرفت های تکنولوژیکی، مسیرهای مختلفی وجود دارد، بنابراین امروزه لازم است اپراتورها، انتخاب های استراتژیک جسورانه ای برای حفاظت از آینده داشته باشند.

ارتباطات فعلی

این که تکنولوژی دیجیتال براساس چگونگی استفاده مردم و تعامل انها با ارتباطات از راه دور طی چند دهه گذشته به طور گسترده ای تغییر کرده است، غیرقابل انکار است. از موبایل ها تا تلفن های هوشمند و اینترنت دایال آپ تا باند پهن، ماهیت مصرف به شکل خارق العاده ای تغییر جهت داده است. 

با این وجود، اکثر اپراتورهای مخابراتی به جای اقدامات چشمگیر، با تکامل تدریجی الگوهای کسب و کار و رشد طبیعی دوام آورده اند. در حالی که موانع ورود به این سبک های جدید ارتباطی بسیار است، هنوز فضا برای مشترکین وجود دارد، و با ارائه بسته خدمات، می توان بیشتر قیمت گذاری را حفظ کرد. 

مقدار جریان داده ها از طریق شبکه های خود حتی با افزایش تقاضا نیز قابل کنترل است.

اما به دلیل این عوامل، بیشتر فناوری تلفن همراه و بازارهای باندپهن بیش از پیش به صورت یک کالا شده یا در آستانه تبدیل شدن به کالا است. اپراتورها توانایی تمایز خود را از دست داده اند، همان محصولات را می فروشند و صرفا بر روی قیمت رقابت می کنند. این امر خود  منجر به رشد بسیار کاهشی سود و بازدهی ضعیف برای سهامداران این شرکت‌ها خواهد شد.

همه چیز رو به بدتر شدن می رود: بازا‌رهای مخابراتی جهانی در نقطه اشباع برای مشترکین هستند، و مشتریان تمایل ندارند هزینه بیشتری بپردازند. دست اندرکاران صنایع مشابه از قبیل شرکت های پخش آنلاین همراه با قابلیت سطح بالا، سوار بر دوش شبکه های اپراتور شده و حتی مستقیما رقابت می کنند. نهادهای نظارتی نیز در حال پایش این تغییرات هستند، هر چند اقدامات وتصمیماتشان قابل پیش بینی نیستند.

مسیر جدید فناوری

امروزه تکنولوژی باعث آشفتگی بیشتری شده است. ما این ها را در دو روند اصلی مشاهده می کنیم؛ همگرایی موبایل و خدمات باندپهن و گسترش شبکه های5G

همگرایی به این معناست که اپراتورها، خدمات مخابراتی خود از تلفن ثابت و باندپهن گرفته تا موبایل و تلویزیون تلفیق نمایند. این سناریو، سهام های محدود بازار دست اندرکاران مخابراتی را نمایندگی  می‌کند، در عین حال که  کسانی که برای اولین بار به همگرایی در بازار می رسند، به سهم بازار بیشتر و قدرت قیمت گذاری دست پیدا خواهند کرد، این مزیت تنها تا زمانی ادامه دارد که دیگران بخواهند موارد مشابهی ارائه دهند. کالاهای بیشتر بعنوان کسب و کار دنبال می شوند، دوباره مجبور به رقابت در قیمت گذاری می شوند.

همانطور که در غرق شدن یا شناکردن ذکر شده، امروزه  وعده 5G بسیار زیاد است، اما شروع و به جریان انداختن ارایه این سرویس ساده نخواهد بود. در حالی که شبکه های 5G، توانایی بالقوه ای دارند تا از عهده آن برآمده و حتی ازتقاضای فزاینده داده ها در آینده نزدیک پیشی بگیرند. زمان زیادی برای اجرای کامل آن طول می کشد و سرمایه گذاری عظیمی برای ایجاد آن لازم است و زیرساخت های جدید، توانایی های مدیریتی نرم افزار و تجهیزات لازم خواهد بود و کاربران خواه ناخواه برای 5G هزینه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

با این اوصاف، برای آنهایی که می توانند با این چالش رو برو شوند، برنامه های کسب و کار جدید از قبیل باندپهن بدون محدودیت تلفن همراه (برای تجهیزات واقعیت مجازی و خدمات پزشکی همراه )، ارتباطات دستگاه به دستگاه (برای اپلیکیشن هایی از قبیل شرکت های تلفن همراه هوشمند، زمان پاسخ سریع لازم است) و ارتباط ماشینی گسترده برای پشتیبانی قابل ارتقا، سیستم های کم مصرف مانند شهرهای هوشمند و آمایش هایی پهپادی امکانپذیر خواهد کرد.

اگر بدنبال رشد درآمد خالص یا ناخالص باشید، ما دو مسیری را شناسایی کرده ایم که اپراتورهای مخابراتی می توانند برای به ثمر رساندن سرمایه گذاری های خود بپیمایند.

بالاخره، تنوع مسیر وجود دارد، در حالی که نتایج ترکیب شده اند و تاکنون بیشترین بازدهی برای سهامداران از طریق سود سهام بدست آمده نه قیمت سهم، اپراتورهای زیادی تصمیم گرفتند تا به صنایع دیگر تنوع بخشند.

آنهایی که تمایل به این روش دارند، لازم است راهبردهای خود را با توجه به این دو مورد اصلی به حساب آورند. آیا آنها توانایی های لازم برای رقابت در صنعتی که بدنبال ورود به آن هستند را دارند؟ و آیا بازاری که هدفشان رسیدن به آن است ساختارشکنی کرده، یا قبلا با واقعیت های دیجیتال جدید وارد شده اند( و خودشان با آن دست و پنجه نرم کرده اند)؟ 

چارچوبی برای تنوع استراتژی ها

انتخاب استراتژیک پیش روی صنعت تلکام؛ شنا کردن یا غرق شدن؟!

به عبارت دیگر، یک مسیر زیرساختی وجود دارد. اگر کسب و کار قبلا زیرساخت و توانایی های شبکه سازی قوی داشته، ممکن است بتواند از آنها برای رشد استفاده کند. ایجاد و حفظ زیرساخت شبکه سازی صنعتی می تواند منجر به جریان سود سهام بلندمدت مطمئن گردد. هرچند، سرمایه گذاری بلندمدت عظیمی برای ماندن در اوج این گروه مخصوصا با ارتقا 5G لازم است.

نکته اصلی در توسعه شبکه این است که باید آن قدر سریع و انعطاف پذیر باشد که توسط کاربرهای مختلف برای کارهای مختلف استفاده شود. مثلا قابلیت اعتماد به سرعت بالا برای اپراتورهای شبکه مجازی تلفن همراه یا سرعت فوق العاده و پهنای باند برای پخش آنلاین تولیدکنندگان محتوا. حتی ممکن است برای آنهایی که بازی می کنند، فرصت هایی در راه حل های امنیتی و حفظ حریم خصوصی وجود داشته باشد.

چارچوبی برای استراتژی های زیرساخت ها

انتخاب استراتژیک پیش روی صنعت تلکام؛ شنا کردن یا غرق شدن؟!

شراکت برای تکامل و جهش

مسئله این نیست که اپراتورها چه مسیری را دنبال می کنند، آنها به تنهایی نمی توانند این مسیر را بروند. همکاری با شرکت ها در صنایع مختلف حیاتی و ضروری می باشد، به خصوص که گذار به 5G، فرصتهای استراتژیک بیشتری ایجاد می نماید.

الگوهای قدیمی کسب و کار B2B و B2C دیگر کار نخواهند کرد و در عوض، ما فکر می کنیم از الگوهای امیدوارکننده تر B2B2X استقبال خواهد شد.

ارائه ارتباط مخابراتی از قبیل 5G به خدمات شخص ثالث برای تلفیق (مثلا پخش آنلاین رسانه ها به شکل 5G، که تولیدکنندگان محتوا به اپراتور می پردازند)، یا پیشنهاد خدمات شخص ثالث به خود مشتریان اپراتور (مثلا فروش باندپهن بعلاوه نظارت محتوای واقعیت مجازی).

شراکت هایی از قبیل آنهایی که به اپراتور مخابراتی و شرکایشان این امکان را خواهند داد تا از ارتباطات جدید سود ببرند و از گرفتار شدن در دام تبدیل شدن به چیزی بیشتر از یک کانال ارتباطی تبدیل شده به کالا برای دیگران، اجتناب می نماید. همچنین به شرکت های ارتباط از راه دور این امکان را می دهد تا خود از موضع قدرت ظاهر شده و دیگران هم با قدرت دربرابر آنها ظاهر شوند. برای موفقیت، مسئله مهمی است، اپراتورها باید تمایل داشته باشند از موقعیت های کسب و کار سنتی خود پا فراتر نهاده و چیزی بیش از ارائه دهنده ی خدمات باشند.

اتصال به آینده

همانطور که تکنولوژی های جدید، امکانات جدیدی بوجود می آورند، شرکت های مخابراتی باید در لحاظ کردن گزینه های استراتژیک خود خلاق و جسور باشند. همانطورکه چشم انداز تغییر می کند و اثر اقتصادی کووید 19 حس می شود، اپراتورها باید هوشیار باشند، فرصت های خود را با دقت تجزیه و تحلیل نمایند و مطمئن شوند که می توانند به سرعت در زمینه ها و تکنولوژی های جدید تبحر پیدا کنند.

این کار، به آنها این امکان را می دهند تا از پایگاه مشتری ها یا زیرساخت هایشان استفاده کنند، از گرداب کالایی شدن فرار نموده، و در برابر نوسانات پایدار و مقاوم باشند.

این نوشته ترجمه و اقتباسی است از مقاله:

The strategic choice facing the telecom industry (contributor Mr Wilson Chow&Rolf Meakin)

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.4 (24 رای)
سیتنا 5
2021-07-11 10:06

دیدگاه‌ها

تصویر فراهانی
عالی بود
ارسال شده توسط فراهانی در 20 تير 00 - 10:31

افزودن دیدگاه جدید