کدخبر :240557 پرینت
28 دی 1398 - 14:56

معاون وزیر ارتباطات: علی‌رغم حمایت‌های میلیاردی، سرویس‌های موتور جستجو و پیام‌رسان داخلی ناموفق بودند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: سرویس‌های موتور جستجو و پیام رسان در شبکه‌ی ملی اطلاعات، به دلایل مختلف و علی‌رغم حمایت‌های میلیاردی و اختصاص پهنای باند رایگان، نتوانستند نظر کاربران را تامین کنند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در نشست «شبکه ملی اطلاعات و محدودیت اینترنت؛ دو روی سکه» در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: طی سال های گذشته، وقتی وزارت ارتباطات بخش اجرایی پروژه شبکه ملی اطلاعات را به عهده گرفت به بازسازی مفهوم شبکه‌ ملی اطلاعات پرداخت.

وی ادامه داد: پس از بازسازی حس کردیم این مفهوم باید بازطراحی و معماری شود و به سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا ، تفکیک شد.

وی با تاکید بر این که این شبکه براساس وظایفی که به وزارت ارتباطات واگذار شده در حال کار است، افزود: اما برای دیدن نتایج بهتر در کنار دولت، نهادهای دیگر هم باید از کسب‌وکارها داخلی در جهت تقویت شبکه ملی اطلاعات حمایت کنند و داده خود را در اختیار آنها قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: بر اساس سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات ، مصوب شورای عالی فضای مجازی، چهار سرویس خدمات پایه که عبارت بودند از خدمات ابری، نقشه، موتور جستجو و پیام رسان، تعریف شد.

وی ادامه داد: سرویس های موتور جستجو و پیام رسان به دلایل مختلف و علی رغم حمایت های میلیاردی و اختصاص پهنای باند رایگان، نتوانستند نظر کاربران را تامین کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت دو سرویس خدمات ابری و نقشه هم توضیح داد: در یک سال و نیم گذشته مجموع کاربران دو نقشه به بیش از کاربران «ویز» رسیدند و در مورد CDN هم ابر آروان و زس ۲ شرکتی هستند که بسیار خوب عمل کردند.

او با بیان اینکه همواره منتقدان می‌پرسند که چرا ما رقیب خارجی را فیلتر نمی‌کنیم، گفت: من در پاسخ به این سوال می‌گویم به همان دلایلی که فیلتر نکردن باعث شد سرویس‌های نقشه و ابری موفقی داشته باشیم. مهم‌ترین دلیل آن است که آزادی انتخاب مردم را محدود نکردیم و مردم انتخاب می‌کردند که کدام سرویس را انتخاب کنند.

امیر ناظمی ادامه داد: ما سوبسید و یارانه بی‌مورد به این سرویس‌ها عرضه نکردیم، اتفاقا در بازار رقابتی با رقیب خارجی خود جنگیدند و توانستند در همین بازار سرویس با کیفیت ارائه کنند.

وی همچنین به سیاست‌های وزارت ارتباطات در مورد نقشه‌ها اشاره کرد و گفت: «ما داده در اختیار سرویس‌ها قرار دادیم. زمانی ما خیلی با نهادها بحث کردیم تا به این نقشه‌ها داده بدهند و با مخالفت روبرو می‌شدیم؛ اما ابتدا سال که سیل آمد بالاخره داده‌ها را در اختیار این سرویس‌ها قرار دادند و در طول آن مدت به خوبی کاربر جذب کردند. چون مردم می‌توانستند با این نقشه مناطق آبگرفته را مشاهده کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.