کد مطلب: 

282779

کاربرد هوش تجاری در کسب و کارهای مختلف

هوش تجاری چیست و چرا بین مردم طرفداران زیادی دارد؟ در واقع هوش تجاری به دلیل افزایش بازده و خروجی کار شرکت‌ها و صنایع مختلف محبوب و پر طرفدار است. همچنین هوش تجاری به شرکت‌های مختلف برای تصمیم‌گیری تجاری کمک می‌کند که البته کاربرد هوش تجاری به این موارد ختم نمی‌شود.
هوش تجاری

گزارش آگهی/ نرم افزارهای هوش تجاری یا (Business Intelligence) BI تمامی اطلاعات را تجزیه می‌کنند و سپس آن‌ها را در قالب یک گزارش ارائه می‌دهند. در نتیجه سازمان‌ها از این گزارش‌ها برای تصمیم‌گیری تاکتیکی استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی کاربرد هوش تجاری در کسب و کارهای مختلف می‌پردازیم؛ پس تا ادامه همراه ما باشید.

چرا از هوش تجاری استفاده می‌شود؟

یکی از دلایل اهمیت هوش تجاری برای کسب و کارهای مختلف، تصمیم‌گیری‌های کارآمد است که سازمان‌ها به واسطه آن می‌توانند کار خود را بهبود ببخشند. به این طریق درآمد آن‌ها افزایش می‌یابد و جایگاه والاتری نسبت به رقبا پیدا می‌کنند.

در واقع شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف با استفاده از این نرم‌افزار به بهبود کار و افزایش سود خود می‌پردازند. موفق‌ترین شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای افزایش درآمد، سود کار، اعتماد مشتری و همچنین اثربخشی کار و ارائه تبلیغات استفاده می‌کنند.

جایگاه هوش تجاری در بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا

همان‌طور که می‌دانید معروف‌ترین شرکت فناوری در جهان، گوگل است. اما این شرکت تنها از نرم افزار منابع انسانی استفاده نمی‌کند، بلکه از هوش مصنوعی برای بهتر کردن کارهای داخلی و کارایی شرکت خود بهره می‌برد.

برای مثال این شرکت بزرگ از تیم مجرب و حرفه‌ای با عنوان people analytics برخوردار است که کار این تیم جمع‌آوری اطلاعات در مورد کارمندان است. این تیم اطلاعاتی همچون نظرات شغلی کارمندان را جمع‌آوری می‌کنند مثل اینکه آیا ما به مدیر نیاز داریم یا نه؟ مدیر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا به مدیر نیاز است؟ و سؤالاتی از این قبیل که به واسطه آن‌ها عملکرد شرکت بهتر می‌شود.

شرکت Lending Club نیز از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی فرآیند گردش کار استفاده می‌کند. Lending Club یک شرکت وام‌دهنده دیجیتال است که از این هوش تجاری برای تست‌های A/B بهره می‌برد.

جالب است بدانید که این شرکت با استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری توانست در عرض یک هفته بیش از ده آزمایش را انجام دهد‌. در حالی که قبل از استفاده از این نرم‌افزار، آزمایش‌ها را در کمتر از شش سال انجام می‌داد. شرکت Lending Club از طریق این نرم‌افزار توانست موقعیت شرکت خود را بهبود بخشد و درآمد بالایی را کسب کند.

چه شرکت‌هایی از هوش تجاری استفاده می‌کنند؟

به جزء دو شرکت ذکر شده سازمان‌هایی چون کوکاکولا، نتفلیکس، اتومبیل تسلا، رسانه‌های اجتماعی، اکسپرس و شرکت اوبر و غیره هم از هوش تجاری استفاده می‌کنند.

شرکت کوکاکولا بیش از ۳۵ میلیون فالور در توییتر و ۱۵۰ میلیون دنبال کننده در فیسبوک دارد که بیشترین سود خود را از رسانه‌های اجتماعی کسب می‌کند. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی مشخص می‌کند که چه زمانی عکس‌های مربوط به نوشیدنی‌ منتشر می‌شود؛ به عبارت دیگر این فناوری، اطلاعات و داده‌های مهم و جزئی را در اختیار کوکاکولا قرار می‌دهد.

این اطلاعات مهم در قالب این است که چه کسانی این نوشیدنی را خریداری و مصرف می‌کنند؟ کسانی که این نوشیدنی را مصرف می‌کنند در چه رده سنی هستند؟ و داده‌هایی از این دست در اختیار شرکت کوکاکولا قرار می‌گیرد.

اما شرکت نتفلیکس از این هوش مصنوعی برای ترغیب مردم برای تعامل با محتوای خود استفاده می‌کند. نتفلیکس بیش از ۱۴۸ میلیون کاربر فعال دارد و این بزرگ‌ترین مزیت این شرکت محسوب می‌شود.

شرکت خودروسازی تسلا از هوش مصنوعی بی آی برای اتصال خودروها به دفاتر شرکت‌ها استفاده می‌کند تا به این صورت داده‌ها برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری شوند. این پلتفرم ارتباط بین شرکت و مشتری را افزایش می‌دهد و راننده به واسطه آن می‌تواند از تصادف و خطرهای جاده آگاه شود.

هوش تجاری برای چه کارهایی کاربرد دارد؟

با توجه به نوع شرکت، هدف استفاده از هوش مصنوعی نیز متفاوت است، اما گاها همه سازمان‌ها و شرکت‌ها برای اهداف زیر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند:

  • توانایی جمع‌آوری هر اطلاعاتی
  • توانایی افزایش سود سازمان
  • توانایی افزایش ریسک
  • توانایی کنترل
  • توانایی فراهم کردن ابزارهای مورد نیاز شرکت
  • شناسایی فرصت‌ها و یا تهدیدها
  • توانایی تصمیم‌گیری سریع‌تر و بهتر

استفاده از هوش تجاری برای کسب و کارها چه مزیتی دارد؟

استفاده از نرم‌افزار BI به هر کسب و کاری توصیه می‌شود، چون در رشد شاخص‌های کلیدی آن تأثیرگذار است. از مهم‌ترین مزایای هوش مصنوعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص شدن KPI سازمان با توجه به اطلاعات در دسترس
  • مشخص کردن معیارهای سازمان
  • بررسی بازار کار و تعیین مشکلات آن
  • بهبود قدرت تجسم داده‌ها و افزایش قدرت تصمیم‌گیری مدیران
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت

نکات مهمی که در مورد هوش تجاری باید بدانید!

نرم افزارهای هوش تجاری تأثیر مهم و بسزایی در بهینه‌سازی شرکت‌ها دارند. البته این نرم‌افزار زمانی تأثیر خود را می‌گذارد که کاملاً اصولی راه‌اندازی شود‌. برای همین بهترین توصیه‌ای که ما به شما داریم این است که قبل استفاده از نرم افزار BI کار با آن را یاد بگیرید. سپس با توجه به نیازتان آن را طراحی کنید.

اما به هر حال یک سیستم اصولی از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • توانایی ارائه گزارش یا جمع‌بندی از تولید سازمان
  • توانایی ارائه گزارش از هر نوع تعاملات سازمان
  • توانایی در تحلیل داده‌ها
  • توانایی مصورسازی داده‌ها

سخن پایانی

امروزه بیشتر کسب و کارها از هوش تجاری بهره می‌برند. چراکه این نرم‌افزار منجر به بهبود بخشیدن عملکرد شرکت‌ها، افزایش سودآوری سازمان‌ها، بررسی بازار کار و تعیین فرصت‌ها و تهدیدها می‌شود.

بنابراین استفاده از هوش تجاری منجر به پیشرفت درونی سازمان‌ها می‌شود. مبانی هوش مصنوعی خیلی زیاد است و هر شرکتی با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کند. البته بهتر است قبل از استفاده از این نرم‌افزار با چگونگی استفاده از هوش مصنوعی آشنا باشید تا BI را متناسب با نیاز خود طراحی کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (18 رای)
سیتنا 3
2023-07-15 10:43

دیدگاه‌ها

تصویر مینا
شرکت ما میخوادنرم افزار bi اتفاقا بخره، شرکت سجایانگار رو پیشنهاد دادن. کسی تجربه ای داره؟
ارسال شده توسط مینا در 24 تير 02 - 18:16

افزودن دیدگاه جدید