توسعه سرویس وبآگهی استانداردهای زندگی روستایی را ارتقا میدهد
شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و با رسالت اطلاعرسانی آسان، سریع و ارزان و بررسی نیازهای روزمره هموطنان و همچنین جهت افزایش رونق اقتصادی، حذف واسطهگری، ایجاد رقابت سالم و کسب جایگاه مناسب در بازار خرید و فروش اقدام به راها ندازی سرویس وب آگهی نموده است.
به گزارش سیتنا، سرویسی که طی آن تولیدکنندگان محصولات گوناگون از طریق بستر الکترونیکی و مجازی ایجاد شده مبادرت به انتشار آگهی فروش یا تبلیغات جهت عرضه و فروش محصول خود می نماید.
یاراحمدی مدیر دفاتر ICT شهری و روستایی و مدیر پروژه وبآگهی، این بار میهمان واحد خبر روابطعمومی شرکت پست بوده و به سوالات پیرامون این سرویس و تاثیر آن در پیشبرد امور روستاییان پاسخ داد. متن ذیل ماحصل این گفتوگو است.
1- این سرویس را معرفی و قابلیتها و کارکردهای آن را با توجه به حوزههای مختلف کاری تشریح نمایید.
نرمافزار تحت وبآگهی الکترونیکی روستایی، امکان معرفی کالا، خدمات و محصولات کشاورزی، صنعتی و معرفی نقاط گردشگری را فراهم مینماید. در واقع شرکت پست با ایجاد بستر مناسب و ایجاد فضای مناسب در پورتال خود امکاناتی جهت افراد فراهم مینماید تا بتوانند محصولات، کالاها و نقاط گردشگری و خدمات خود را به صورت آگهی در معرض دید خریداران قرار دهند. نحوه کار نرمافزار ثبت آگهی الکترونیکی به این شکل می باشد؛ که مسئولICT روستایی در هر روستا می بایست مشخصات مربوط به آگهی(شامل مشخصات، متن آگهی، وبلاگ،تصویر و غیره) را از عرضه کنندگان دریافت نموده و با اتصال به نرم افزار از طریق بستر اینترنت، آگهی موردنظر را در سایت مربوطه ثبت نماید. همچنین عرضهکننده محصول در ازای ثبت آگهی خود، مبلغی را به شرکت پست پرداخت می نماید. هر آگهی طی مدت زمان خاصی در سایت مربوطه ارایه شده و پس از انقضا زمان اعتبار به صورت اتوماتیک از فهرست آگهی های فعال خارج خواهد شد. نرم افزار مذکور می بایست با سخت افزارهای موجود مطابقت داشته و همچنین به لحاظ استفاده از بستر شبکه ای در نرم افزار، با بستر شبکه ای شرکت پست تطبیق داشته باشد. همچنین سیستم مذکور باید از لحاظ حجم کاری انعطاف پذیر باشد. همچنین از دیگر ویژگی های مورد نیاز سیستم دارا بودن کاربری آسان و تطبیق آن با فارسی سازهای موجود می باشد. نرم افزار ثبت آگهی الکترونیکی به منظور ارایه سرویس مناسب به کاربران می بایست امکانات متنوعی را دارا باشد از آن جمله می توان به امکان ثبت اطلاعات عرضه کننده محصولات در قالب اشخاص حقیقی یا حقوقی اشاره کرد.
از کارکرد ها وب آگهی با توجه به حوزه های مختلف می توان به :
- ایجاد یک بستر ایمن و همگانی جهت معرفی محصولات، خدمات و تجهیزات روستاییان .
- ساماندهی ارتباط بین ارایهدهندگان محصولات و خدمات از یک سو و خریداران و بهره برداران از سوی دیگر با محوریت شرکت پست .
- باز شناختن توانمندیهای روستاییان و طبقهبندی محصولات و خدمات آنها جهت ارایه به مشتریان در هر نقطه از ایران و دیگر نقاط جهان .
- به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی محصولات روستاییان جهت دسترسی مشتریان .
- ایجاد انگیزه و روحیه رقابتی جهت بالا بردن سطح کیفی و کمی محصولات در روستاها .
- حذف واسطهها با هدف واقعی شدن قیمتها و جلوگیری از ضایع شدن زحمات روستاییان .
- نزدیک شدن به تکنولوژیهای روز دنیا در ارایه خدمات و محصولات در کشور .
- بهرهبرداری از نتایج حاصله در جهت پیشرفت شرایط زندگی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت بیرویه آنها به شهرها .
- به دست آوردن اطلاعات آماری از میزان محصول ارایه شده توسط روستاییان و بهربرداری از نتایج حاصله در جهت تصمیمگیریها آتی .
- پیدا کردن علل مشکلات عرضه محصولات و خدمات در روستاها و ارایه راهکار جهت مشکلات و رفع عیوب و نواقص .
- دستیابی به سیستم مدون گزارشگیری از کلیه اطلاعات به منظور ساماندهی و همچنین استفاده از آن در تصمیمگیریهای آتی .
- ایجاد یک بستر برای به کارگیری از بانک اطلاعاتی ( فرشنده و خریدار محصول ) در تمامی نقاط کشور.
2- استفاده از این سرویس برای کدام بخشهای اقتصادی مناسب است؟
عموم مردم، خصوصا روستاییان از این سامانه استفاده خواهند نمود. این سرویس امکان معرفی محصولات کشاورزی، صنعتی و خدمات روستاییان هر استان، به سایر استانها و روستاهای کشور را فراهم مینماید. با ایجاد این سرویس واسطهها حذف شده و این امکان را برای مخاطبان و مصرفکنندگان اصلی فراهم میسازد که با قیمت مناسب به کالا و خدمات دسترسی داشته باشند.
3- نحوه دسترسی و استفاده اشخاص حقیقی و حقوقی از این سرویس را تشریح نمایید.
نرمافزار ثبتآگهی الکترونیکی به منظور ارایه سرویس مناسب به کاربران دارای امکانات متنوعی میباشد از آن جمله میتوان به امکان ثبت اطلاعات عرضهکننده محصولات از طریق دفاتر ICT روستایی و دفاتر پستی اشاره کرد. همچنین امکان تعیین زمان اعتبار آگهی و غیرفعال شدن اتوماتیک هر آگهی پس از اتمام دوره اعتبار، از دیگر امکانات این سیستم جهت ارایه سرویس مناسب میباشد و این امکان را برای استفاده و بهرهبرداری اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم میسازد.
4- ترافیک سرویس مذکور در حال حاضر چه تعداد است؟
با توجه به این که طبق برنامه زمانبندی صورت گرفته اجرای سرویس مورد نظر از ابتدای شهریور 92 عملیاتی میشود و 200 هزار ترافیک تا پایان سال جاری پیشبینی شده است.
5- چند درصد درآمد شبکه از طریق این سرویس تامین میشود؟
انتظار می رود در سال جاری حدود یک درصد از درآمد شبکه پستی از این سرویس محقق گردد.
6- برای شناسایی بازارهای هدف از چه امکاناتی کمک گرفتهاید؟
نظر به این که حدود 30 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل میدهند و روستاییان همواره یکی از مصرفکنندگان تولیدات شهری و همچنین شهرنشینان از مصرفکنندگان تولیدات روستایی بودهاند که برای رفع مایحتاج خود به طور مستمر به شهرهای اطراف خود رفتوآمد داشته و دارند به همین منظور جهت کاهش هزینههای روستاییان و شهرنشینان و برای بهبود و توسعه استانداردهای زندگی مردم روستایی با استفاده از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در روستا و استعدادها و ظرفیتهای سازمانها و شرکتها و موسسات با پیادهسازی دولت الکترونیک (سرویس وبآگهی) میتوان به این هدف رسید. برخی از فعالیتهای سازمانها که میتوان در بستر سرویس وبآکهی پیادهسازی نمود، مانند سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری برای معرفی و اطلاعرسانی در زمینههای رزرو اتاق، مهمانسرا، هتل، فروش بلیط، درخواست الکترونیکی، خرید صنایع دستی،اطلاعرسانی نقاط گردشگری و... وزارت جهاد کشاورزی تبلیغات و ترویج جهت ارایه خدمات دامی و کشاورزی (همانند سموم، ماشینآلات و ادوات کشاورزی، خدمات ترویجی و آموزشی )، بازاریابی و خرید و فروش محصولات کشاورزی میباشد.
7- برای معرفی و بازاریابی این سرویس چه اقداماتی صورت گرفته است؟
با توجه به ظرفیت و وجود زیرساختارهای موجود در روستاها و دفاتر ICT روستایی و بکر بودن بازار اقدام به برگزاری جلسات با سازمانها و ارگانهای دولتی و خصوصی جهت ارایه کالا و خدمات آنها در بستر وب آگهی نموده که پس از پیگیریهای مستمر منجر به عقد تفاهمنامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف ارایه اطلاعات و خدمات گردشگری و از قبیل رزرو اتاق، مهمانسرا، هتل،فروش بلیط، درخواست الکترونیکی خرید صنایع دستی، اطلاعرسانی نقاط گردشگری و... شد. همچنین جلسات مستمر و موثری با وزارت جهاد کشاورزی برگزار شده است.
8- برای توسعه سرویس مذکور چه پیشنهاداتی دارید؟
پیشنهاد میشود تجهیزات و رایانههای دفاتر ICT روستایی ارتقا یابد و دفاتر به شبکه اینترانت متصل شوند.
9- بخش خصوصی در ارتقای کیفیت ارایه خدمات چگونه میتواند به شرکت پست کمک نماید؟
از آن جایی که بیشتر استفادهکنندگان و User های این سرویس بخش خصوصی میباشند، میتوان در فاز بعدی اجرای سرویس در شهرها امکان ثبتآگهی را به صورت نمایندگی در اختیار بخش غیردولتی قرار داد.
10- نقش همکاران در معرفی و توسعه این سرویس را بیان نمائید.
با عنایت به این که سرویس مذکور نیاز به اطلاعرسانی و معرفی دارد و نظر به جذابیت سرویس در زمینه گردشگری ، همکاران میتوانند در خصوص معرفی و اطلاعرسانی در جامعه تاثیر به سزایی داشته باشند.
11- نقاط قوت و ضعف سرویس مذکور را در صورت وجود تشریح نمایید.
نقاط قوت:
- شبکه گسترده ارایه خدمات و عملیات و برخورداری از نقاط تماس بسیار زیاد
- وجود 10 هزار کارگزار در دفاتر ICT روستایی (User) در نقاط بکر روستایی که با استفاده از این نرم افزار از سایرین متمایز میشوند.
- شبکه گسترده توزیع
- وجود تجهیزات پستی و سیستمهای رایانهای در دفاتر ICT روستایی
- قیمت مناسب و رقابتی
- به اشتراک گذاشتن منابع اطلاعاتی روستاییان جهت دسترسی مشتریان
- وجود زیرساختهای فناوری و نرمافزار ویژه سرویس
نقاط ضعف:
- ضعف اطلاعرسانی و تبلیغات مناسب
- عدم هماهنگی لازم بین واحدها
- ضعف در اجرای برنامه آموزشی
- گستردگی دفاتر ICT روستایی جهت نظارت و آموزشهای مستمر
- کمبود بودجه جهت آموزش
- پائین بودن سرعت اینترنت
- نبود نیروی متخصص
12- سخن پایانی...
با توجه به اینکه این سرویس جدید و نوپا میباشد نیازمند پشتیبانی همه جانبه مدیران عالی شرکت میباشد که در صورت اجرای صحیح و دقیق این سرویس در آینده شاهد رشد مناسب درآمد ، ارزش افزوده بالا و هزینه پائین خواهیم بود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید