کدخبر :6820 پرینت
07 اردیبهشت 1392 - 19:21

اختلالات اینترنت امان کاربران ایرانی را بریده است!

متن خبر
اختلال در اینترنت بیش از 2 ماه است که امان کاربران ایرانی را بریده اما شرکتهای اینترنتی پاسخی شفاف برای این نابسامانی به وجود آمده ندارند و تنها معتقدند که شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین پهنای باند اینترنت تبعیض قائل می‌شود و محدودیتها را یکسان اعمال نمی کند.

 
به گزارش سیتنا به نقل از مهر، براساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز توسعه مدیریت اینترنت، شمار کاربران اینترنت در ایران به بیش از 45 میلیون نفر رسیده و حدود 60 درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند با این حال این تعداد کاربران طی 2 ماه اخیر از حداقل های سرویس اینترنت نیز بی بهره اند و دسترسی شان به سایتهای پرکاربرد و پر بازدید قطع است.
 
امکان بازکردن سرویس هایی مانند گوگل، یاهو، جی میل، وایبر، اسکایپ، اوو، هات میل، یاهو مسنجر و جی تاک برای برخی کاربران میسر نیست که البته این مشکل گاهی در دسترسی به برخی سایتهای خبری داخلی نیز دیده می‌شود.براساس گفته شرکتهای اینترنتی بیشترین تماسی که با مرکز تماس این شرکتها گرفته می‌شود مربوط به نارضایتی مشترکان از سرویس اینترنتشان است اما این شرکتها هیچ پاسخی برای مشکل موجود ندارند.
 
تبعیض در ارائه پهنای باند به شرکتهای اینترنتی

اگرچه مشترکان نابسامانی به وجود آمده در اینترنت را بر گردن سرویس دهنده های اینترنت می اندازند اما سرویس دهنده های اینترنت که تعدادشان بیش از 13 شرکت اصلی در کشور است،خود از این وضعیت گله مندند و معتقدند که محدودیتها و سیاستها یکسان اعمال نمی شود و ساعت به ساعت برای توزیع کنندگان پهنای باند تغییر می‌کند؛براین اساس است که در یک منطقه دسترسی به برخی سایتها ممکن است و در منطقه دیگر کاربران در ابتدایی ترین برقراری ارتباط نیز مشکل دارند.
 
مدیر یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت دراین باره به مهر می گوید: از تقریبا 2 ماه گذشته اختلال در پروتکل های اینترنتی و سرویس های اینترنت به وجود آمده و اگرچه شرکتهای اینترنت در جایگاه مصلحت اندیشی مسائل کشور نیستند اما آنچه از دیدگاه این شرکتها باید رفع شود تبعیضی است که در ارائه پهنای باند به شرکتهای اینترنتی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت صورت می گیرد.
 
این فعال حوزه اینترنت کشور با بیان اینکه حداقل کاری که مسئولان می توانند انجام دهند این است که اطلاع رسانی کنند، می افزاید: محدودیتها یکسان اعمال نمی شود و براین اساس شرکتها خودشان باید کشف کنند که اینترنتشان در چه بخش هایی دچار عدم سرویس دهی است.
 
کوچکترین اطلاعاتی به ما داده نمی شود

 در همین حال یکی دیگر از ارائه دهندگان اینترنت به مهر می گوید: پهنای باند از مسیرهای مختلف تامین می‌شود و شرکت ارتباطات زیرساخت در ارائه پهنای باند از مسیرهای مختلف به شرکتهای ارائه دهندگان خدمات اینترنت تبعیض قائل شده است. وی با تاکید براینکه مردم این اختلالات را از چشم ما می بینند، اضافه می‌کند: شرکت ارتباطات زیرساخت کوچکترین اطلاعاتی در این باره به ما نمی دهند و نه تنها پاسخگوی نامه های کتبی و شفاهی ما نیست بلکه در برخی موارد این اختلالات را تکذیب می‌کند و به همین دلیل ارائه دهندگان اینترنت به کم فروشی متهم می‌شوند.
 
به گفته وی شواهد نشان می دهد که در ارائه پهنای باند تبعیض وجود دارد و حداقل درخواست این است که محدودیتی که اعمال می‌شود برای همه یکسان باشد.
 
مشکل فنی در سرورهای فیلترینگ

 در این باره یکی دیگر از ارائه دهندگان اینترنت به مهر می گوید: به عنوان توزیع کننده سرویس، هیچ نقشی در پهنای باندی که ارائه می‌شود، نداریم. وی به دلایل فنی مشکل به  وجود آمده اشاره می‌کند و می گوید: اینترنت کشور از چندین لینک پهنای باند و چندین سرور فیلترینگ تامین می‌شود و به دلیل مشکلات فنی به جود آمده در پهنای باند اینترنتی که به شرکتها ارائه می‌شود در مناطق مختلف شاهد رفتارهای مختلف شبکه هستیم.
 
این فعال اینترنتی این مشکل را غیرعمدی و به دلیل بروز برخی مسائل فنی در سامانه فیلترینگ کشور و اعمال محدودیتهای جدید عنوان می‌کند و می گوید: با این وجود آنچه که دارای ابهام است تفاوت وجود این اختلالات در سرویس دهنده های مختلف است به همین دلیل این شائبه وجود دارد که شرکت زیرساخت در ارائه اینترنت تبعیض قائل شده است.
 
اینترنت اعصاب مردم را به هم ریخته است

 یکی از فعالان اینترنت در کشور با تاکید براینکه در 3 ماهه گذشته هیچ کس در شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی پهنای باند پاسخگو نیست، به مهر می گوید: تاکنون پاسخ روشنی به توزیع کنندگان اینترنت و خریداران پهنای باند نداده اند و براین اساس هیچ یک از بندهای قرارداد کیفیت سطح سرویس – SLA – اجرا نمی شود.
 
وی با بیان اینکه اینترنت اعصاب مردم را به هم ریخته و مردم شرکتهای اینترنتی را مقصر این مشکل می دانند، می افزاید: اینترنت از لینک های مختلفی وارد کشور می‌شود اما به صورت یکسان توزیع نمی‌شود و محدودیتها تنها در یک سری از لینکها اعمال می‌شود.
 
برخی ارائه دهندگان اینترنت از یک رانت استفاده می‌کنند

 یکی دیگر از مدیران شرکتهای PAP این مشکل را ضعف مدیریت شبکه و محدودیت تجهیزات جدید سامانه فیلترینگ عنوان می‌کند و به مهر می گوید: حتی مشاهده می‌شود که سرویس یک شرکت با چند لینک مختلف به کاربران با تفاوتهای بسیاری ارائه می‌شود.
 
وی می افزاید: به نظر می رسد برخی ارائه دهندگان اینترنت از یک رانت استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که سرویسی که به کاربرانشان ارائه می دهند مشکل کمتری دارد. براین اساس حداقل درخواست این است که محدودیت اگر وجود دارد باید شفاف باشد و متولیان کشور نباید اینترنت را گزینشی ارائه دهند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.