کدخبر :5182 پرینت
20 دی 1391 - 18:21

6 راهکار برای اینکه هرزنامه‎ی کمتری بگیرید

متن خبر

رخی هرزنامه‌های رایج با هدف کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی افراد ارسال می‌شود. به عنوان مثال ایمیل‌هایی که به کاربر خبر برنده شدن مقدار قابل توجهی پول را می‌دهند و یا از وی می‌خواهند در تجارتی پرسود شریک شود بدون آنکه مبلغی پرداخت کند.

 

به گزارش سیتنا، اسپم به پیام الکترونیکی گفته می‌شود که به صورت ناخواسته برای کاربران اینترنت ارسال می‌شود. در این مطلب سعی شده است چند روش ساده برای کاهش دریافت اسپم (هرزنامه) در سرویس ایمیل توضیح داده شود.

اسپم‌ها می‌توانند ایمیل کاربران، بخش نظرات وب‌سایت‌ها، فروم‌ها و سایر شبکه‌های مجازی را هدف قرار دهند. اسپم‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. عمده پیام‌های بیشماری که به ایمیل‌های کاربران ارسال می‌شود اهداف تجاری دارند.

برخی هرزنامه‌های رایج نیز با هدف کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی افراد ارسال می‌شود. به عنوان مثال ایمیل‌هایی که به کاربر خبر برنده شدن مقدار قابل توجهی پول را می‌دهند و یا از وی می‌خواهند در تجارتی پرسود شریک شود بدون آنکه مبلغی پرداخت کند.

روش‌های زیر که توسط پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا گردآوری شده می‌تواند در کاهش دریافت هرزنامه‌ها به کاربران کمک کند:

1- از آدرس ایمیل خود محافظت کنید

ممکن است به رستوران و یا هتلی رفته باشید و در برگه‌ی اطلاعات هتل و یا کارت نظردهی رستوران از شما بخواهند که ایمیل‌تان را وارد کنید.

همچنین اکثر وب‌سایت‌ها برای ارائه خدمات رایگان از کاربر می‌خواهند حساب کاربری رایگان با ایمیلی معتبر بسازد. اما هزینه‌ی این خدمات رایگان به شکل دیگری باید پرداخت شود.

بسیاری از شرکت‌ها این آدرس‌های ایمیل‌ را جمع آوری کرده و ایمیل لیست‌های مختلفی می‌سازند که متناسب با علاقه‌ی کاربران دسته بندی شده است. این ایمیل لبست‌ها به شرکت‌های تبلیغاتی و تجاری فروخته می‌شوند. به این صورت کاربران ناخواسته درگیر این تجارت پرسود شده و روزانه ده‌ها هرزنامه دریافت می‌کنند.

2- قوانین مربوط به حریم خصوصی را بررسی کنید

قبل از ثبت آدرس ایمیل‌تان برای دریافت هرگونه خدمات و یا اطلاعات، بخش مربوط به سیاست حریم خصوصی وب‌سایت مورد نظر را بررسی کنید. در این بخش به کاربران توضیح داده شده است که از اطلاعات خصوصی‌شان چگونه محافظت خواهد شد و آیا در اختیار شرکت‌های دیگر قرار خواهد گرفت یا نه!

3- به گزینه‌های پیش‌فرض دقت کنید

وقتی برای ثبت نام در یک سرویس اینترنتی اطلاعات خود را وارد می‌کنید به گزینه‌هایی که به صورت پیش‌فرض انتخاب شده‌اند دقت کنید. در برخی مواقع این وب‌سایت‌ها از شما سوال می‌کنند که می‌توانند به صورت مرتب خبرنامه خود را برای شما ارسال کنند. با عدم انتخاب این گزینه‌های پیش‌فرض از دریافت خبرنامه‌ها و تبلیغات روزانه و هفتگی این وب‌سایت‌ها راحت شوید.

4- استفاده از فیلتر

بسیاری از شرکت‌های سرویس ایمیل به شما این امکان را می‌دهند که ایمیل‌های دریافتی خود را پالایش کنید. این کار می‌تواند بر اساس یک کلمه و یا یک عبارت مشخص صورت گیرد.

5- پیام را به عنوان اسپم گزارش کنید

برخی سرویس‌ها این خدمات را ساده‌تر و هوشمندتر ارائه می‌کنند. به عنوان نمونه در سرویس جی‌میل کاربر می‌تواند با انتخاب پیام دریافتی و فشار دادن دکمه Report messages as spam، ایمیل را به بخش مربوط به هرزنامه‌ها بفرستد و پس از آن اطمینان حاصل کند که ایمیل‌های مشابه (از نظر عنوان و فرستنده و گاهی محتوا) در بخش اصلی ایمیل جمع نخواهند شد.

همچنین این سرویس در جی‌میل این امکان را می‌دهد که آدرس ایمیل کاربر به صورت اتوماتیک از ایمیل لیست و یا ایمیل اعضای گروه‌های اینترنتی، حذف شود.

6- به ایمیل‌های حاوی لینک‌ توجه کنید

یک روش ساده آلوده کردن سیستم ایمیل کاربران و یا سرقت اطلاعات کامپیوترها ارسال ایمیل‌هایی است که حاوی یک لینک آلوده است.

در این روش با استفاده از تیترهای جذاب کاربران تشویق به دیدن عکس، فیلم و ... می‌شوند. بسیاری از کاربران کنجکاو نیز فریب این روش را می‌خورند و در نهایت به دام این اسپم‌ها می‌افتند.

توجه کنید که آلوده شدن شما به این نوع هرزنامه‌ها دوستان و کسانی را که با آنها ارتباط ایمیلی دارید، آلوده می‌کند. پس همه نکات را که به امنیت شما در فضای مجازی کمک می‌کند جدی بگیرید. همچنین تلاش کنید که اطلاعات خود مرتب را بروز کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.