حریم خصوصی تعریفی فراموش شده در شبکههای اجتماعی
بسیاری از کاربران که ژستهای متفکرانه در عکسهای پیج خود میگیرند آشنایی چندانی با مفاهیم و نوع تعریف حریم خصوصی ندارند، همین موضوع باعث میشود تا نوع دسترسی و حریم بندی مناسبی را برای خود به وجود نیاورند و از این طریق دو دستی خود را در معرض انواع خطرها از جمله هتک حیثیت و ... قرار دهند.
به گزارش سیتنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، برخی شبکههای اجتماعی در این روزها دارای مخاطبان بی شماری هستند که در آنها اعضا با یکدیگر ارتباطاتی مجازی برقرار کرده و در پاره ای از موارد این روابط به محیط بیرونی نیز سرایت کرده و گاهانه تنها روابط سالمی در آن شکل نمی گیرد بلکه زمینه برای ایجاد بزه هایی از پیش تعریف شده ، شکل می گیرد.
اگر نگاهی به پرونده های قضایی تشکیل شده در زمینه سوء استفاده از عکس های به اشتراک گذاشته شده توسط برخی از افراد انداخته شود به راحتی می توان به این نتیجه رسید که در محیط مجازی عملا افراد موضوعی به نام حریم شخصی را در نظر نمی گیرند و به راحتی و با تفکری کودکانه کوچکترین اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می دهند غافل از اینکه، در دسترس گذاشتن این اطلاعات تا چه میزان می تواند خطرات و تهدیدهایی را به همراه داشته باشد.
به جرات می توان گفت که حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات شخصی یکی از مهمترین و جنجالی ترین مباحثی است که از ابتدای ورود اینترنت و ظهور شبکه های اجتماعی مطرح شد اما جالب اینجاست که در این محیط برخلاف محیط حقیقی افراد با آغوشی باز اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.
مشکل اساسی اینجاست که بسیاری از کاربران که ژست های متفکرانه در عکس های پیج خود می گیرند آشنایی چندانی به زبان انگلیسی نداشته و آگاهی چندانی با مفاهیم و نوع تعریف حریم خصوصی ندارند لذا همین موضوع باعث می شود تا نوع دسترسی و حریم بندی مناسبی را برای خود به وجود نیاورند و از این طریق دو دستی خود را در معرض انواع خطرها از جمله هتک حیثیت و ... قرار دهند.
در کشورهای غربی سیاست محرمانگی یکی از ارکان کاربری اینترنت است به نحوی که قوانین و مقررات موضوعه ایجاب می کند که در تعمل بین وب سایت ها، خدمات دهندگان اینترنتی و کاربران، ضمن تعریف سیاست محرمانگی این امر به نحو قابل لمسی در اختیار کاربر قرار می گیرد و حقوق و تکالیف وی را یادآور می شود. اما چرا این موضوع در ایران مغفول مانده و هنوز مسئولین و خود کاربران نسبت به آن توجه ویژه ای را خرج نکردند.
باید به این نکته تاکید کرد که پیشگیری بهتر از درمان است لذا ضروری است کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به سطح محرمانگی اطلاعات خود با جدیت بیشتری برخورد کنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید