کدخبر :330032 پرینت
27 آذر 1404 - 14:24

نوآپُست؛ چارچوب مفهومی تحول پست

مدیرعامل شرکت ملی پست از پروژه جدید نوآپُست، به‌عنوان چارچوب مفهومی تحول پست یاد کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر محمد احمدی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، گفت: «نوآپُست مجموعه‌ای از اقدامات فناورانه، عملیاتی و فرهنگی است که با هدف بازتعریف نقش پست در اقتصاد دیجیتال و تقویت پیوند میان لجستیک، داده و خدمات عمومی دنبال می‌شود.»

هر تحول دیجیتال در پست نیازمند دوقلوی فیزیکی است

معاون وزیر ارتباطات، بر ضرورت ایجاد معادل فیزیکی برای هر تحول دیجیتال در صنعت پست تأکید کرد و گفت: «لجستیک؛ گلوگاه اقتصاد دیجیتال است و توسعه دیجیتال بدون همتای فیزیکی خود، کارآمد نخواهد بود.»

احمدی افزود: «پست ایران با سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال، همزمان به سمت خدمات داده‌محور و هوشمند حرکت می‌کند تا تجربه سرویس‌دهی به مردم بهبود یابد.»

از شبکه لجستیکی به زیرساخت داده‌محور خدمات عمومی

وی با تأکید بر تغییر نقش پست در عصر اقتصاد دیجیتال گفت: «پست صرفاً یک شبکه جابه‌جایی مرسولات نیست، بلکه به زیرساختی داده‌محور برای انتقال اطلاعات، اعتماد و ارائه خدمات دیجیتال تبدیل شده است.»

وی با اشاره به تحولات فناوری و هوش مصنوعی افزود: «شبکه‌های پستی به‌واسطه ماهیت تاریخی و ارتباط مستقیم با مردم و کسب‌وکارها، همواره نقش تسهیل‌گر ارتباط و اقتصاد را ایفا کرده‌اند و امروز نیز این نقش در قالبی جدید و مبتنی بر داده در حال بازتعریف است.»

بازآفرینی مدل کسب‌وکار پست

مدیرعامل شرکت ملی پست عنوان کرد: «در مدل نوین پست، سه جریان کالا، اطلاعات و پول، به‌صورت همزمان و یکپارچه مدیریت می‌شود و این هم‌زیستی زمینه خلق خدمات جدید در زنجیره ارزش لجستیک و اقتصاد دیجیتال را فراهم می‌کند.»

نشانی استاندارد، پایه خدمات دیجیتال کشور

احمدی نشانی استاندارد و کد پستی را از بزرگ‌ترین دارایی‌های داده‌ای کشور دانست و تصریح کرد: «پست ایران به‌عنوان متولی تاریخی نظام نشانی، امروز نقشی کلیدی در یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی و ارائه خدمات مبتنی بر مکان ایفا می‌کند؛ ظرفیتی که می‌تواند ستون فقرات بسیاری از خدمات دولت دیجیتال و کسب‌وکارهای نوآور باشد.»

توسعه زیرساخت‌های هوشمند لجستیکی

رئيس هیئت مدیره شرکت ملی پست با اشاره به توسعه زیرساخت‌های هوشمند در عملیات لجستیکی گفت: «استفاده از سامانه‌های تجزیه مکانیزه مرسولات، مدیریت هوشمند شبکه حمل و توسعه اتوماسیون باعث شده است با وجود رشد قابل توجه ترافیک مرسولات، کیفیت خدمات و پایداری شبکه حفظ شود؛ به‌گونه‌ای که در اوج تقاضای تجارت الکترونیک، تجربه مشتری بهبود یافته است.»

بهبود تجربه مشتری بازتاب توسعه خدمات پستی

وی "تجربه مشتری" را محور اصلی تحول دیجیتال در پست دانست و تأکید کرد: «هر میزان از توسعه‌ی فناوری، زمانی معنا پیدا می‌کند که در تجربه ملموس مردم بازتاب داشته باشد. تمرکز ما بر ارائه خدمات ساده، قابل دسترس و مبتنی بر اعتماد عمومی است؛ سرمایه‌ای که طی دهه‌ها در شبکه پستی کشور شکل گرفته است.»

تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های داده‌ای

احمدی همچنین گفت: «شرکت ملی پست در مسیر تحول، رویکردِ اقدامات کوچک اما اثربخش را در پیش گرفته و با تمرکز بر توسعه زیرساخت‌های داده‌ای، نشانی استاندارد، خدمات دیجیتال و توانمندسازی نیروی انسانی، جایگاه خود را به‌عنوان یک بازیگر کلیدی در اکوسیستم پست و لجستیک کشور تثبیت کرده است.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.