کدخبر :326995 پرینت
29 مهر 1404 - 10:26

زیرساخت‌های ضعیف ارتباطی و تعدد سامانه‌های ناکارآمد؛ موانع اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: با وجود شعار دولت چهاردهم برای تقویت اقتصاد دیجیتال، همچنان مشکلاتی چون ضعف زیرساخت‌های اینترنت، تعدد سامانه‌های ناکارآمد و فیلترینگ، موانع جدی در مسیر تحقق اقتصاد دیجیتال در ایران است.

متن خبر

مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا با اشاره به وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور، اظهار کرد: «موضوع دولت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال تنها مختص دولت چهاردهم نیست؛ دولت‌های پیشین نیز تلاش‌هایی برای دیجیتالی‌سازی خدمات انجام داده‌اند، اما این روند هنوز به بلوغ نرسیده است.»

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته بیش از ۵۰۰ سامانه مختلف توسط دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شده است، افزود:«تعدد این سامانه‌ها به جای تسهیل کار مردم و بنگاه‌ها، موجب سردرگمی شده است. در کشورهای توسعه‌یافته، فعالیت‌ها از طریق یک پنجره واحد انجام می‌شود؛ در حالی‌که در ایران هنوز هم هر سازمان مسیر خاص خود را دارد.»

در کشورهای توسعه‌یافته، فعالیت‌ها از طریق یک پنجره واحد انجام می‌شود.

عباد با اشاره به تلاش‌های دولت برای تمرکز سامانه‌ها از طریق «سامانه جامع تجارت» و «مرکز ملی مجوزها» به سیتنا، گفت:«این اقدام‌ها نیز تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده‌اند، چراکه بسیاری از سازمان‌ها همچنان به‌صورت مستقل مجوز صادر می‌کنند و هماهنگی لازم وجود ندارد.»

پایداری اینترنت در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نیست

او مهم‌ترین زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال را اینترنت پرسرعت و پایدار دانست و تصریح کرد:«کسب‌وکارهای دیجیتال به‌ویژه با گسترش کاربرد هوش مصنوعی به اینترنتی قوی نیاز دارند، اما متأسفانه کیفیت و پایداری اینترنت در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبوده است.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران همچنین فیلترینگ را یکی از بزرگ‌ترین موانع کسب‌وکارهای دیجیتال عنوان کرد و افزود:«فیلترینگ گسترده و تغییرات ناگهانی در قوانین، فضای کسب‌وکارهای آنلاین را با چالش مواجه کرده است. نبود چارچوب قانونی جامع برای اقتصاد دیجیتال نیز به این مشکلات دامن زده است.»

فیلترینگ گسترده، کسب‌وکارهای آنلاین را با چالش مواجه کرده است. 

عباد با اشاره به برخی پیشرفت‌های جزئی در خدمات دولت الکترونیک به سیتنا گفت:«به عنوان مثال، فرآیند تعویض پاسپورت اکنون به‌صورت آنلاین و در مدت ۲۴ ساعت انجام می‌شود که گامی مثبت است؛ اما در سایر حوزه‌ها مانند مالیات، حمل‌ونقل، بهداشت و مسکن هنوز رضایت عمومی وجود ندارد.»

هدف از دولت دیجیتال، تسهیل تعاملات مردم و بنگاه‌ها با دولت و کاهش بروکراسی است. 

او در پایان تأکید کرد:«هدف از دولت دیجیتال، تسهیل تعاملات مردم و بنگاه‌ها با دولت و کاهش بروکراسی است. تا زمانی که این هدف محقق نشود، نمی‌توان از تحقق واقعی اقتصاد دیجیتال سخن گفت.»

انتهای پیام

گفت و گو از سارا استوار

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.