دنیای پنهان سوپر ماریو و میراث آن برای بازیهای رایانهای
«نینتندو» چهل سال پیش بازی «برادران سوپر ماریو» یا در ایران «قارچخور» را روانه بازار کرد. این اثر نه تنها آغازگر یکی از مشهورترین مجموعههای تاریخ بازیهای رایانهای شد، بلکه با یک اشتباه برنامهنویسی مفهوم «دنیای پنهان» را وارد فرهنگ عامه کرد.
به گزارش سیتنا، این خطا که بعدها به «ماینوس ورلد» شهرت یافت، وقتی پدیدار میشد که بازیکن در مرحله 1-2 ماریو را در زاویهای خاص به دیوار میکوبید. با این کار او وارد «وارپ زون» میشد، اما با پریدن در لوله به یک مرحله زیرآبی عجیب و بیپایان میرفت که نه راه خروج داشت و نه امکان پیروزی.
خبر وجود این دنیای مخفی ابتدا دهانبهدهان میان بازیکنان چرخید، و سپس در سال 1988 با گزارش مجله «نینتندو پاور» رسمیت یافت. هرچند شیگرو میاموتو، خالق بازی، تأکید داشت که این پدیده عمدی نبوده، اما ماینوس ورلد به افسون بازی افزود، و این تصور را تقویت کرد که هر چیزی در دنیای بازی ممکن است.
همین حس شگفتی الهامبخش نسلی از طراحان شد تا مرزهای خلاقیت را درنوردند، و با الهام از تجربه قارچخور غافلگیری و کشف را به بخشی جدانشدنی از گیمپلی بدل کنند. از آن زمان بازیکنان به جستجوی مداوم در گوشهوکنار بازیها پرداختهاند تا شاید با خطاهای مشابه روبهرو شوند.
بدین ترتیب، ماینوس ورلد فقط یک خطای فنی نبود، بلکه نشانهای از رازآلودگی و بیکرانگی دنیای دیجیتال بود که به بازیکنان یادآوری میکرد همیشه چیزی فراتر از آنچه دیده میشود وجود دارد. به گفته بسیاری از منتقدان، همین لحظههای غیرمنتظره بود که بازیهای کامپیوتری را از سرگرمی صرف فراتر برد و به تجربهای جادویی و ماندگار بدل کرد.
تأثیر ماینوس ورلد تنها به دهه 1980 محدود نماند، بلکه راه را برای مفهومی به نام «ایستر اِگ» در بازیها گشود؛ پدیدهای که طی آن سازندگان عمداً رمزها و مراحل مخفی برای بازیکنان در نظر میگیرند. این فرهنگ کشف و کنجکاوی، که از یک خطای ساده در سوپر ماریو آغاز شد، امروزه به بخش جداییناپذیر طراحی بازیهای کامپیوتری تبدیل شده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید