تبدیل ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای اشتغال تاکسیهای اینترنتی
بر اساس اعلام پلیس فراجا، بیش از ۱۵ میلیون نفر تاکنون در پلتفرمهای تاکسی اینترنتی بهعنوان راننده ثبتنام کردهاند؛ هرچند احتمالاً شمار قابلتوجهی از این افراد غیرفعالاند، اما برخی برآوردها از حضور پنج تا ۹ میلیون راننده فعال بهصورت سالانه حکایت دارد؛ در حالی که پلتفرم اوبر در سطح جهانی تنها حدود هشت میلیون راننده دارد.
به گزارش سیتنا، فعالیت تاکسیهای اینترنتی در ایران از سال ۱۳۹۳ با ورود شرکتهای اسنپ و تپسی و البته چندین شرکت دیگر که در ادامه از روند رقابت حذف شدند، آغاز شد. در غیاب رقبای بینالمللی مانند اوبر، این شرکتها در فضایی نسبتاً انحصاری رشد کردند.
اسنپ اکنون در بیش از ۱۰۰ شهر فعال است و تپسی نیز بهعنوان دومین بازیگر بزرگ بازار، وارد بورس شده و گزارشهای مالی دورهای منتشر میکند.
بر اساس اعلام پلیس فراجا، بیش از ۱۵ میلیون نفر تاکنون در این پلتفرمها بهعنوان راننده ثبتنام کردهاند؛ هرچند احتمالاً شمار قابلتوجهی از این افراد غیرفعالاند، برخی برآوردها از حضور پنج تا ۹ میلیون راننده فعال بهصورت سالانه حکایت دارد.
برای مقایسه، پلتفرم اوبر در سطح جهانی تنها حدود هشت میلیون راننده دارد.
رشد شتابزده این صنعت، ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای اشتغال غیررسمی در حوزه حملونقل شهری بدل کرده است؛ این گسترش، زمینهساز دقت نظر بیشتر بر نظارت، مسئولیت ساختاری و پاسخگویی در مواجهه با تخلفات و جرایم شده است.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در پیشنهاد به اتحادیه این شرکتها و ناوگان خودروهای اینترنتی تاکید دارد که علاوه بر استعلام از پلیس، به صورت منظم قبل از به کارگیری رانندگان حتماً وضعیت روانشناختی، روح و روانی و ابعاد شخصیتی افرادی که قصد دارند به عنوان راننده استفاده کنند را مشخص و معین کنند.
مسئولان انتظامی کشور از ضرورت غربالگری روانی رانندگان سخن گفتهاند و مدیران پلتفرمها مدعیاند که جذب راننده منوط به دریافت تاییدیههای امنیتی و رفتاری است. اما در برابر این ادعاها، آمار و روایتهای رسمی با تجربههای عینی کاربران فاصلهای معنادار دارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید