تجارت دیجیتال؛ نقطه اتصال جدید ایران و چین در مسیر بریکس
معاون امور بینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران، گفت: حضور ایران در بریکس، دریچهای تازه برای تعامل ساختارمند با اقتصادهای نوظهور گشوده است. به این ترتیب، همافزایی میان زیرساختهای دیجیتال چین و ظرفیتهای رو به رشد ایران، در بستر بریکس، میتواند نقطه آغاز پروژههایی مؤثر، سودآور و ماندگار در حوزه تجارت دیجیتال، بهویژه در سطح بینالمللی باشد.
به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، اعضای یک هیات تجاری از انجمن تعاملات بینالمللی پکن با نمایندگان شرکتهای مطرح ایرانی در حوزه تجارت الکترونیک در محل اتاق تهران دیدار و گفتوگو کردند. در این نشست که به همت معاونت امور بینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران با همکاری مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، انجمن تجارت الکترونیک تهران و پردیس بینالمللی کاسپین دانشگاه تهران ترتیب داده شده بود، دو طرف درباره زمینههای بالقوه همکاری به گفتوگو تبادل نظر پرداختند.
در این جلسه که با حضور نمایندگان شرکتهایی چون دیجیکالا، با سلام، اسنپشاپ، ازکی، ترب، ایمالز، کاریز، تاجرون، تکنولایف، نوین تراول، خانومی، مکس، دکتردکتر، بانی مد برپا شده بود، معاون امور بینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران در سخنانی به این نکته اشاره کرد که این گردهمایی برای مذاکره درباره مسیرهای تازه همکاری میان ایران و چین در حوزههای نوین همچون تجارت دیجیتال، نوآوری و پیوند با زنجیرههای ارزش جهانی گفتوگو برنامهریزی شده است؛ تعاملاتی که میتواند در چارچوب همکاریهای بریکس، عمق و ابعاد جدیدی پیدا کنند.
حسامالدین حلاج در ادامه با بیان اینکه در سالهای اخیر، اقتصاد دیجیتال در ایران رشد چشمگیری داشته است، ادامه داد: تنها در سال ۲۰۲۴، ارزش بازار خردهفروشی آنلاین کشور به حدود سه میلیارد دلار رسید و پیشبینیها از ادامه این روند صعودی حکایت دارد. هرچند این جایگاه هنوز با سطح کشورهای پیشرفته فاصله دارد، اما ظرفیتها و علاقهمندی بالای بازار ایران برای تحول دیجیتال، قابل توجه است.
او افزود: چین، بهعنوان بزرگترین اقتصاد تجارت الکترونیکی جهان، نزدیک به نیمی از کل معاملات خردهفروشی آنلاین دنیا را به خود اختصاص داده است. این موفقیت تنها به پلتفرمهایی نظیر علیبابا، JD.com و تائوبائو محدود نمیشود، بلکه حاصل یک اکوسیستم پیشرفته شامل لجستیک کارآمد، همپیوندی دادهها، سامانههای پرداخت بومی و پشتیبانی سیاستگذاران است.
حلاج با تاکید بر اینکه تجربه موفق چین میتواند الگوی مناسبی برای توسعه بومی تجارت دیجیتال در ایران باشد ادامه داد: این تجربه نشان میدهد که برای پیشرفت پایدار، باید بهصورت همزمان به زیرساختها، اعتماد عمومی، مقررات تسهیلگر و مشارکت فعال بخش خصوصی توجه کرد. در همین راستا، بهدنبال الگویی بومیسازیشده و مبتنی بر مشارکت راهبردی با چین هستیم.
به گفته معاون اموربینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران، یکی از محورهای کلیدی این همکاری، گسترش تجارت الکترونیک فرامرزی (Cross-Border E-commerce) است. این شیوه میتواند با تکیه بر ظرفیتهای متقابل، زمینهساز دسترسی مستقیم محصولات ایرانی به مصرفکنندگان خارجی، توسعه صادرات و ایجاد مسیرهای نو در زنجیره تأمین شود. برای تحقق این هدف، اصلاحات گمرکی، بهروزرسانی زیرساختهای لجستیکی، و ایجاد سازوکارهای پرداخت بینالمللی از اولویتهای همکاری خواهد بود.
حلاج در ادامه گفت: با گسترش گروه بریکس به ۱۰ کشور شامل ایران، چین، هند، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و اندونزی، امروز این مجموعه بیش از ۴۵ درصد جمعیت جهان و حدود ۳۷ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا (بر اساس قدرت خرید) را در بر میگیرد. حضور ایران در بریکس، دریچهای تازه برای تعامل ساختارمند با اقتصادهای نوظهور گشوده است. به این ترتیب، همافزایی میان زیرساختهای دیجیتال چین و ظرفیتهای رو به رشد ایران، در بستر بریکس، میتواند نقطه آغاز پروژههایی مؤثر، سودآور و ماندگار در حوزه تجارت دیجیتال، بهویژه در سطح بینالمللی باشد.
تسهیلات انجمن تعاملاتبینالمللی پکن برای شرکتهای فناور ایرانی
در ادامه، جینی گو، دبیرکل انجمن تعاملات بینالمللی پکن (BIEA) نیز در ابتدای سخنان خود به معرفی ظرفیتهای این نهاد پرداخت و گفت: در جهان امروز که با عدم ثبات مواجه است، کشورهای عضو بریکس با وجود تفاوتهایی که دارند، میتوانند با همپوشانی، مشکلات را به حداقل برسانند. در عین حال همکاری و اتحاد کشورهای عضو بریکس نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی ایفا میکند و این موقعیت میتواند در برابر زورگویی غربیها یک سپر دفاعی باشد.
او با بیان اینکه انجمن تعاملات بینالمللی پکن پس از حدود 30 سال فعالیت به تازگی به عنوان زیرمجوعه سازمان ملل متحد شناخته میشود، ادامه داد: مجموعه ما تجاری نیست اما با توجه به زیرساختها و نیروی انسانی که در اختیار دارد، میتواند برای ارتباط با دپارتمانهای دولتی چین نقش تسهیلگر را ایفا کند و تلاشمان این است که زمینه پیشرفت همکاری دو و چند جانبه را فراهم کنیم.
جینی گو گفت: دومین هدف و وظیفه تعریف شده برای این انجمن در ساز وکار بریکس، برقراری تعاملات مردمی در کشورهای عضو است؛ نکته جالب توجه اینکه اکنون یک شورای مشترک برای تقویت ارتباطات مردمی میان کشورهای عضو نیز تشکیل شده است.
دبیرکل انجمن تعاملات بینالمللی پکن در ادامه به معرفی پارک علم و نوآوری چین (China–BRICS SIIP) پرداخت و گفت: هدف از تشکیل این نهاد ایجاد پلتفرمی جامع و مشترک برای پرورش استعدادها در زمینه فناوری و نوآوری است. امیدواریم بتوانیم SIIP را در سایر کشورها گسترش داده و شعبههای این نهاد را افزایش دهیم. من از ایرانیان دعوت میکنم که با عضویت در SIIP از خدمات و کمکهای مالی این نهاد بهره مند شوند.
او با بیان اینکه پردیس کاسپین دانشگاه تهران، طرف ایرانی همکار با انجمن تعاملات بینالمللی پکن است، افزود: در SIIP جایزه ای را در حوزه نوآوری و ایجاد کسبوکار تعریف کردهایم که ثبتنام برای شرکت در مسابقه آن از 20 ژوئن2025 آغاز شده و زمان برگزاری مسابقات آن نیز در ماه اکتبر خواهد بود. در پروژه دیگری، کشف اندیشمندانی در حوزه ابتکار کمربند - راه برای همکاری در دستور کار قرار دارد که داوطلبان باید حداقل دارای مدرک دکتری باشند.
دبیرکل انجمن تعاملات بینالمللی پکن در ادامه به این نکته اشاره کرد که چنانچه شرکتهای فناور ایرانی شریک خود را در چین بیابند و از آنان دعوتنامه دریافت کرده و به انجمن ارائه کنند، از حمایت مالی SIIP بهرهمند میشوند.
او در ادامه از علاقمندی این انجمن به افزایش همکاریها با اتاق تهران سخن گفت و افزود: این همکاریها میتواند شامل حوزههایی چون برگزاری دورههای آموزشی مشترک،تبادل هیات و فعالیت در حوزههای ابری باشد.
شرکتهای ایرانی میتوانند تحت حمایت یک مجموعه راهبردی از جمله اتاق تهران، محصولات خود را در پلتفرمهای چینی معرفی کنند و به این ترتیب، از طریق اتاق تهران ارتباطات گسترش پیدا کند.
پس از ارائه این توضیحات، معاون اموربینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران با اشاره به حضور رئیس اتاق بازرگانی هورگوس چین در اتاق تهران و توافقات صورت گرفته با این اتاق، گفت: اتاق تهران به دنبال آن است که موضوع تجارت الکترونیک و تهاتر کالا و خدمات با چینیها را با جدیت بیشتری دنبال کند. به این ترتیب این راهکار قابل بررسی است که صدور محصولات ایرانی از طریق پلتفرمهای چینی و تهاتر از مسیر هورگوس مورد پیگیری قرار گیرد.
جینی گو هم با استقبال از این پیشنهاد گفت: شرکتهای ایرانی میتوانند تحت حمایت یک مجموعه راهبردی از جمله اتاق تهران، محصولات خود را در پلتفرمهای چینی معرفی کنند و به این ترتیب، از طریق اتاق تهران ارتباطات گسترش پیدا کند.
در بخش دیگری از این نشست، شرکتهای ایرانی نیز ضمن معرفی توانمندیهای خود، به طرح پرسشها و پیشنهادات خود پرداختند و در ادامه مقرر شد، پیشنهادات طرح شده و همچنین نحوه همکاری میان اتاق تهران و انجمن تعاملاتبینالمللی پکن طی تماسها و ارتباطات دو سویه مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و عملیاتی شود.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید